Noviisin sekalaisia kysymyksiä

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lahti
18 tai yli: Olen

Re: Noviisin sekalaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja pohjoses » La Helmi 24, 2018 17:14 pm

Yritin tuon ylemmän reseptin kanssa kikkailla, mutta mulla ei ollut hajuakaan mitä pistän Saazin tilalle. Mulla ei ollut yhtäkään noble hopsia. Noh brewmatea apuna käyttäen pistin jotain tekeille. Halusin nyt jotain vain tehdä, kun tuo coronan mallasmyllykin tuli postissa ja sain viimein jyväni rouheeksi. Seuraava kysymykseni kuuluu, että jos mäskäys lämpötila on 66c ja huomaan, että se on ollut 71c niin mitkä ovat mahdolliset haitat?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » La Helmi 24, 2018 18:11 pm

^ Lopputuloksesta tulee makeampaa koska siihen jää enemmän sokereita joita hiiva ei osaa käyttää.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

walt
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja walt » La Helmi 24, 2018 20:55 pm

Itseasiassa ei välttämättä makeampaa, koska ne pitkäketjuiset sokerit, joita korkea mäskäyslämpö vierteeseen jättää, eivät ole ihmisen suuhun makeita. FG jää kyllä korkeammaksi.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Helmi 24, 2018 22:05 pm

Totta, hyvä korjaus. "Paksurunkoisempaa"? "Vähemmän kuivaa"?

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » Su Helmi 25, 2018 8:51 am

Okei. Noh, uus ongelma. Pitäis pistää käymään tuo n. 11t sitten valmistunut olut (ollut jäähtymässä). Mulla Safale S-04 ja S-05 puoli pussia kumpiakin. Ajattelin pistää tuon ensimmäisen kun siitä menee päiväys heinäkuussa ja toisesta muutama kk myöhemmin. Netistä kuitenkin kun katson tarkempaa tietoa (https://www.charlesfaram.co.uk/wp-conte ... FA_S04.pdf) niin siellä lukee:
"24 months from production date. Refer to best before end date printed on the sachet. Opened sachets must be sealed and stored at 4°C (39°F) and used within 7 days of opening. Do not use soft or damaged sachets."

Eli joskus viime kesänä olisi pitänyt pistää käyttöön. Myöskin sulkeminen on jokseenkin ollut huonoa; ei teippiä tms vaan rullattu kiinni. Voiko tuota vielä käyttää?

Toinen mahdollisuus olisi jostain Lahden keskustasta napata esim. CM:stä jotain oluthiivaa, jos sieltä löytyy. Itellä ei ole kaapissa kuin kaupan kuivahiivaa noiden lisäksi.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Su Helmi 25, 2018 11:48 am

Noi avatut hiivat saattaa olla pilalla, niiden käyttö on riski. Voi ne toimiakin ihan ok, nesteytyksen kautta.
Coopersin purkista voi ottaa hiivan, sitä varmaan Cittarista löytyy. Precosalla on myös käytetty olutta onnistunesti ja sitä saa apteekista. Kallista tosin.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » Su Helmi 25, 2018 12:28 pm

miguels kirjoitti:Noi avatut hiivat saattaa olla pilalla, niiden käyttö on riski. Voi ne toimiakin ihan ok, nesteytyksen kautta.
Coopersin purkista voi ottaa hiivan, sitä varmaan Cittarista löytyy. Precosalla on myös käytetty olutta onnistunesti ja sitä saa apteekista. Kallista tosin.

Heitin kolme grammaa kummastakin Safalesta ja vedin startterilla. Ei tullut vaahtoa, mutta painetta kyllä syntyi. Nyt pistin klo 11 pönttöön ja 1,5t jälkeen ei näy mitään... Ei näy painetta tippalukossa eikä tietysti tippalukko kupli.

E: 2,5t jälkeen hieman painetta ilmeisesti käymispöntössä, kun neste on käymispöntön päässä hieman alempana kuin ulostulopäässä.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Helmi 25, 2018 15:09 pm

Eipä noi tuoreetkaan kuivahiivat välttämättä kauheasti inahda ekaan 12 tuntiinkaan. Voisi olettaa että noissa avatuissa kuivahiivoissa eloonjäämisprossa ei ihan priimaa ole, eli hiiva ottaa aikansa monistuakseen ennen varsinaiseen työhön ryhtymistä vaikka ne startterin (ehkä sittenkin nesteytyksen?) kautta on vedetty.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » Ma Helmi 26, 2018 18:13 pm

cob kirjoitti:Eipä noi tuoreetkaan kuivahiivat välttämättä kauheasti inahda ekaan 12 tuntiinkaan. Voisi olettaa että noissa avatuissa kuivahiivoissa eloonjäämisprossa ei ihan priimaa ole, eli hiiva ottaa aikansa monistuakseen ennen varsinaiseen työhön ryhtymistä vaikka ne startterin (ehkä sittenkin nesteytyksen?) kautta on vedetty.

Tuossa 29t jälkeenkään ei mitään. :nauru: Mikä neuvoksi jos olut ei lähdekkään käymään? Vierre kyllä maistui hyvältä, että sikäli harmi jos ei lähde käymään. Pitäisikö keitos kiehauttaa uudestaan, jäähdyttää ja lisätä uusi ehkä viinimelkosta ostettu Safale hiiva?

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » Ma Helmi 26, 2018 22:58 pm

Ei tartte tehä muutaku heittää uus hiiva sinne pönttöön. Mut odota nyt eka ainakin 48h :) Mulla pari kertaa menny vähän parin päivän ylikin että ruennu pulputtamaan. Kaverilla kesti kerran melkein viikon kun oli todella vanhaa hiivaa, hehe. Olutta siitäkin lopulta tuli, otti vaan aikansa :D

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » Ke Helmi 28, 2018 1:49 am

Darep kirjoitti:Ei tartte tehä muutaku heittää uus hiiva sinne pönttöön. Mut odota nyt eka ainakin 48h :) Mulla pari kertaa menny vähän parin päivän ylikin että ruennu pulputtamaan. Kaverilla kesti kerran melkein viikon kun oli todella vanhaa hiivaa, hehe. Olutta siitäkin lopulta tuli, otti vaan aikansa :D

Taitaa se käydä, mutta älyttömän hitaasti. Tippalukosta tosiaan näkyy välillä nestepinnat 50-50 ja välillä 70-30 (paineen vaihtelua). Käsittääkseni kuitenkin oluen käyminen hitaasti voi olla jopa hyvästä mitä netistä luin.

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » Ke Helmi 28, 2018 5:21 am

Jos käymisastian kansi on mallia revittävä, niin se kyllä löystyy muutaman avaamisen jälkeen niin paljon, ettei enää pulputa kuin kovimman käymisen aikaan, jos silloinkaan. Voit kurkistaa sisään näkyykö vaahtoa pinnalla. Se on varma merkki että käy. Ominaispainon mittaaminen tietysti kertoo totuuden, mutta turha mitata jos vaahtoa on vielä pinnalla.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » To Maalis 01, 2018 0:03 am

burp kirjoitti:Jos käymisastian kansi on mallia revittävä, niin se kyllä löystyy muutaman avaamisen jälkeen niin paljon, ettei enää pulputa kuin kovimman käymisen aikaan, jos silloinkaan. Voit kurkistaa sisään näkyykö vaahtoa pinnalla. Se on varma merkki että käy. Ominaispainon mittaaminen tietysti kertoo totuuden, mutta turha mitata jos vaahtoa on vielä pinnalla.

Helvetisti kiitoksia tiedosta. Tuolta näyttää eli vaahtoa näyttäisi olevan.
https://ibb.co/gmBoQx

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja burp » To Maalis 01, 2018 2:49 am

Ihan normaalilta käymiseltä näyttää.

AP24
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja AP24 » Ma Maalis 26, 2018 20:30 pm

AP24 kirjoitti:Alkuun kiitokset foorumilaisille, sivustosta on ollut kotipanijan uran alkutaipaleella suuri apu.

Muutama erä aleja takana melko onnistuneesti, ja syksyllä huvittaisi kokeilla rapsakkaa pilsiä tai jotain muuta lageria. Panen siis maltaista Reittausblogin ohjeistusta mukaillen ja varusteet saman tyyppiset, käymisastioina perus 30l Melkko ja 11l carboy. Käymistiloiksi käytössä kerrostalokaksio (n. 23-27c), häkkivarasto (19-20c) ja kylmäkellari (tasainen 6c). Kahdessa jälkimmäisessä ei pistorasiaa käytössä sähköistä lämmönsäätelyvälinettä varten.

Olisiko kylmäkellarissa mahdollista käyttää lageria? Pienellä vuorauksella pöntön käymislämpötila varmaan asettuisi 8-10c tuntumaan, jos vain käymisen saa alulle? Diasetyylitauko häkkikellarissa, ja lagerointi kylmäkellarissa vesisaavissa, johon vaihtaisi parit jääpullot kerran/pari päivässä (vai menisikö ilmankin?)? Mikäköhän hiiva olisi paras tähän yritykseen, esim. MJ M76 Bavarian Lager (lämpötilaohjeistus 8-14)?

Valitettavasti käymisjääkaapin hankinta on vaikeaa tilanpuutteen vuoksi, olen harkinnut sellaista parvekkeelle jos viritys vain kestää pakkasta talvella. Toistaiseksi kuitenkin käymislämmön säätelyt vesihauteiden avulla.

Tätä tuli nyt vihdoin kokeiltua, heikoin tuloksin kuten jotkut kirjoittajat viime kesänä arvelivat. Kokeilin käyttää pilsiä tuolla 6-asteisessa kellarissa, hiivana MJ Bavarian lager. Pönttöön syntyi pientä painetta ja pienen pieni krausen, ja ekan viikon aikana ominaispaino putosi 1.047->1.044. Toisella viikolla hidas tahti jatkui, mittarissa 1.040. Siihen kuitenkin pysähdyttiin, yli viikkoon ei tapahtunut enää mitään.

En tiedä olisiko tuo vielä voinut tuosta herätä, mutta nostin pöntön tappion hyväksyneenä häkkivarastoon 19-20 asteeseen ja nyt porskuttaa kolmatta päivää, vesilukossa kunnolla elämää ja komea krausen päällä. Haju on kyllä tunkkaisen ruohoinen, mutta lagereista mulla ei ole kokemusta niin en tiedä onko tuo normaalia. Ajattelin kuitenkin pullottaa erän ihan testimielessä.

Olisko kokeneemmilla panomiehillä vinkkejä? Kun pulputus loppuu ja oletettavasti muutaman päivän päästä ollaan 1.010 tuntumassa, mitäs tolle sitten pitäisi tehdä? Lagerointi mulla tapahtuu tuolla 6-asteisessa varastossa, nostanko koko pöntön sinne 1-2kk ajaksi, vai voinko tehdä lageroinnin pulloissa? Tässä tapauksessa saisi käymisastian nopeammin muuhun käyttöön. Miten toimisitte jälkikäymissokerin kanssa, missä lämpötilassa olutta kannattaisi pitää missäkin vaiheessa tästä eteenpäin?

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Maalis 26, 2018 22:47 pm

Eläpä ainakaan hättäile kun se pulputus loppuu pidä vain pönttö ilmatiiviisti suljettuna ja anna seistä siellä häkissä (jossa on tuohon paikkaan ihan passeli lämpö) ainakin pari päivää (diasetyylitauko). Elä mielellään availe sitä enää käymisen loputtua. Sillä välin laakerimiehet voivat kertoa miten jatkat :)

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Maalis 27, 2018 10:20 am

Diasetylitauon pitäs olla pääkäymisen päätyttyä muutaman asteen korkeammassa lämmössä kuin ite käyminen.

Mutta anyho meikä antas sen nyt eka käydä loppuun (min 2vkoa) ja sitten pariksi viikoksi kylmään ennen rackkaystä.

Karbonointisokerin voit hoitaa ihan hyvin vaikka huoneenlämmössä. Välttämättä tuossa ei ole pahemmin mennyt reisille (diasetyliä toki voi olla mekerissä), kun ei ole yli 20c mennyt. Steam beer on kuitenkin tyylisuunta. Toki siellä voi olla jotain epämäärästäkin, mutta perskohtasesti antasin ajan tehdä tehtävänsä ja eiköhän tuosta juotavaa tule.

Mutta edelleenkin jos ei ole lämpötilakontrollia niin kannattaa tehdä perus ale-hiivalla. Siinä lager-hiivassa ei ole maun kannalta muuta spessua kuin kliinimpi käymisprofiili. Lager-touhussa ite näkisin että isompi impakti on keittomäskäyksellä kuin hiivalla näin niinku kotioloissa.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Maalis 27, 2018 10:52 am

Hiiva kyllä kuluttaa diasetyylia sokerin vähetessä viileämmässäkin, mutta kuten kaikki metabolia, myös tuo reaktio on nopeampaa lämpimässä. Tuo häkin lämpötila on kuitenkin jo aika korkea joten sitä ei ole mitenkään välttämätöntä siirtää/lämmittää kunhan se saa hieman aikaa. Kuten tuossa jutussakin kerrottiin.

AP24
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja AP24 » Ti Maalis 27, 2018 21:44 pm

Kiitos avusta! Tältä pohjalta jatkan niin, että pidän pönttöä pari viikkoa 20c, sitten pari viikkoa 6c, sitten oluen pullotus, pullot viikon ajan 20c jonka jälkeen 6c tilaan odottelemaan ja viikon välein maistetaan tuliko tuosta juomakelpoista.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » Su Huhti 15, 2018 15:34 pm

Muistaisko joku missä ketjussa puhuttiin tän reseptin tekemisestä? Pitäs pistää oluet tulille, mutta haluaisin kattoa kys. ketjua ensin hieman.
Vesterbro Pilsner.jpg

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”