Miksi muuten keiton aikana vastuksen tehoa tarvitsee säädellä? Eikö se riitä, että kerran asettaa rolling boiling -lukemat ja sen kun antaa mennä.
Mulla on Klarstein Beerfest ja keitossa mulla on tehot käytännössä täysillä. Ei sitä tarvitse siinä mitenkään erikseen säädellä.
Oon tässä miettinyt vaihtoa 30 l Mundschenkiin tai vastaavaan ja pohtinut myös vaihdolle perusteita. Käytännön hyöty jäänee vain tuohon vierteen automaattiseen kierrätykseen pumpun avulla. Beerfestissä mulla on DIY mallaspiippu jossa sekoitan mäskiä ajoittain porakoneeseen liitetyllä sementtivispilällä. Hyötysuhteiden laskeminen ja määrällinen optimointi on mulle hieman sivuseikka enkä ole jaksanut sellaisia edes laskea. Joka kerta tulee hyvää olutta ja aina riittävästi omiin tarpeisiin

EDIT: Ne raskaimmat ja työläimmät vaiheet liittyvät pesuun, desinfinointiin ja pullottamiseen. Toi mäskäys ja keitto on lopulta vaivattomin vaihe koko prosessissa. Omaan kokemukseen perustuva fakta on se, että tein pelkällä isolla kattilalla pussimäskäämällä aivan yhtä hyvää olutta mitä tuolla Beerfestilläkin. Omassa tapauksessa painavin syy siirtyä erilliseen vastuskattilaan oli saada mäskäys ja keitto keittiöstä parvekkeelle. Ja nyt jälkiviisaana olisin ehkä ostanut vain silloiselle 20L rosterikattilalle erillisen induktiotason.
No, tämä on lopulta harrastamista ja kaikki välineet on aina mielenkiintoinen osa harrastelua

Kegittämiseen siirtyminen voisikin olla manuaalisia työvaiheita eniten säästävä valinta. Sitten pitäisi vain rakentaa pysyvä kylmiö ja oluthana. Mikään puolivillainen kyhäelmä ei sitten riittäisikään.