Viking-reseptien humalat

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

Nyypiö
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Viking-reseptien humalat

ViestiKirjoittaja Nyypiö » To Marras 22, 2018 19:51 pm

Joskus pari vuotta sitten Viking-mallastamon nettisivuilla oli "reseptejä", joista en saanut mitään selvää. Nyt vilkaisin lähes sattumalta uudestaan, ja selkeähköjä reseptejä löytyi oikein mukavasti (21 kpl – hienoa, Viking!). Rupesinkin niitä muokkaamaan omalle vaatimattomalle laitteistolleni sopiviksi. Muuten tämä tuntuisi onnistuvankin, mutta humalointi tuottaa päänvaivaa.

Yleensähän humalista ilmoitetaan resepteissä laji (usein myös alfaprosentit), grammat tai grammat per litra ja lisäysajakohdat. Mutta Viking-resepteistä tuntuu puuttuvan jotain – tai en osaa sitä laskea.

Yksi esimerkki https://www.vikingmalt.com/wp-content/uploads/2017/10/American-Wheat.pdf :
Bitter hops (30%): American – Chinook is recommended, dosing 60 minutes before the end of boiling. Aroma hops (70%): Amarillo added 15 minutes before the end of the boil and Citra added 5 minutes before the end of the boil.

Eli tässä on siis lajit ja minuutit, mutta ei mitään tietoa grammoista. Voisiko nämä jotenkin laskea kokonaiskatkerosta (Viking: "20 BU") ja ilmoitetuista prosenttiluvuista (katkero 30%, aromi 70%)? Mutta miten? Osaisiko ja viitsisikö joku neuvoa?

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

Re: Viking-reseptien humalat

ViestiKirjoittaja mursu » To Marras 22, 2018 20:22 pm

Mahdotonta tietysti varmaksi sanoa miten ovat ajatelleet kun eivät sitä kerro, mutta osassa respteistä on mainittu juurikin että nuo prosentit olisivat osuuksia reseptien totaali-IBU -yksiköistä. Jos esim. 70% IBUista tulee aromihumaloinnista niin niitä on silloin määrällisesti todella paljon enemmän kuin katkerohumalia. Tuota voi kokeilla laskureilla, jotka käyttävät vaikka Tinsethin kaavana tunnettua yhtälöä IBUjen laskemiseksi. Itse kaava on kuvattu tuossa
http://realbeer.com/hops/research.html , jos haluaa paperilla ynnäillä. Mutta valmiista laskureista vaikkapa tuo
https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/
tai reseptienlaadintaohjelmat kuten BrewMate,BeerSmith ja samaisen Brewersfriendin laskuri osaa kertoa humalasta tulevat IBUt kun niille annetaan alfahappopitoisuus ja keittoaika. Hieman arvailujen varaan jää sitten se jos jäähdytys on tosi hidas, niin paljonko sen aikana ehtii irrota runsaista myöhäisistä lisäyksistä IBUja. Alfahapothan isomeroituvat suunnilleen siihen saakka kunnes vierre on alle 80 astetta ja isomeroitumattomia happoja on vielä humalissa jäljellä.

Nyypiö
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Marras 25, 2018 10:53 am

mursu kirjoitti:Mahdotonta tietysti varmaksi sanoa miten ovat ajatelleet kun eivät sitä kerro, mutta osassa respteistä on mainittu juurikin että nuo prosentit olisivat osuuksia reseptien totaali-IBU -yksiköistä.

Näin se kai on. Laskeskelin Amerikan Wheat-reseptin humalia seuraavasti (eräkoko 7,5 litraa, OG 1048):

Chinook 13% 1,5g 60min 6,2bu
Amarillo 9% 5g 15min 7,2bu
Citra 12% 8g 5min 6,4bu

Yhteensä tästä tulisi noin 20bu, ja katkero-aromi-suhde olisi suunnilleen 30:70.

Reseptejä olisi kyllä paljon helpompi soveltaa, jos humalat ilmoitettaisiin grammoina per litra...

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Marras 26, 2018 0:12 am

Kuulostaa tuo laskelma ihan oikean suuntaiselta. Myöhäiset lisäykset, keiton jälkeiset lisäykset ja kuivahumaloinnit on nykypäivän sana ja varsinkin jenkkiresepteissä voi olla jopa ihan nolla nuo 60min humalat. Tällöin tulee juuri enemmän ja tuoreempia humalan aromeita ja runsaskin humalointi ja katkeruus tuppaa olemaan lopulta vähän pehmeämpi ja miellyttävän täyteläinen luonteeltaan.

Tavallaan se olisi suoraviivaista varmasti panna grammapohjalta, mutta tuo kitkeryys on toisaalta aika tärkeä saada suht kohdalleen (ihan pienet heitot ei kyllä ole ihmisen aistittavissa) ja se voi riippua aika paljonkin humalan vuosikerrasta ja lähteestä, sekä laitteistosta, prosessista, vedestä... Joten tietämällä paljonko IBUja haetaan missäkin vaiheessa niin sen saa ehkä vielä yleispätevämmin oikein mikäli panija käyttää näitä suosittuja reseptinrakennusohjelmia ja tuntee omat raaka-aineensa ja prosessinsa. Toki vähän makuasia mutta itsekin olen tuolta % -pohjalta joutunut rakentamaan reseptiä ja se kyllä toimii laskinten kanssa aika kivasti. Siinä on helppo myös muuttaa reseptiikka tuunatessa esim. sen lisäyksen ajankohtaa kun softa osaa arvioida paljonko se muuttaa tarvittavaa humalan määrää jotta IBUt säilyisivät suht samana. Varsinkin noissa korkean alfahapon humalissa se prosentti voi myös heittää ihan kymmeniä prosentteja vuosittain.

Nyypiö
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ke Tammi 16, 2019 19:03 pm

Nyypiö kirjoitti:Reseptejä olisi kyllä paljon helpompi soveltaa, jos humalat ilmoitettaisiin grammoina per litra...

Semmoinen pieni päivitys tähän, että tein sitten erän Vikingin reseptiä Coffee Robust Porter, ja ensimmäisten pullojen perusteella siitä tuli oikein hyvää. Humalointi oli

60min Magnum 11%9 0,5g/l
5min Cascade 5%9 5,0g/l

Nyypiö
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ti Helmi 05, 2019 17:28 pm

Seuraava VIking-resepti oli Baltic Porter, ja siitäkin tuli oikein hyvää. Humalointi oli

60min Saaz 3%8 3,7g/l
5min Saaz 3%5 5,3g/l

Nyypiö
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Pe Helmi 22, 2019 19:13 pm

Seuraava Viking-resepti-erä oli Trappist Belgian Dubbel ja siitäkin tuli hyvää (siis minun mielestäni). Humalointi oli

60min Citra 12% 1g/l
10min Cascade 6,5% 2g/l

(Tein kyllä samalla semmoisen eksperimentin, että jätin reseptissä mainitut karamellimaltaat (cara100 4% ja cara200 3%) pois ja jaoin niiden grammat muille maltaille. Sitten mäskäsin tupladekoktiolla (65°->71°C ja 71°->76°C). Taisi ollakin ensimmäinen tällainen tuplani ikinä... Mutta ei tulos huono ollut.)

Palaa sivulle “Reseptit”