Kesäpäivä

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Kesäpäivä

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Tammi 28, 2015 19:48 pm

84% pale
13% Cara pale
3% Sokeria

Mäskäys 66°C 60min ulosmäskäys 76°C

Keitto 60min
First Gold 60min 13,5 EBU
First Gold 15min 4,5 EBU

Hiiva US-05

Vaalea, pehmeä lähes kermaisen pehmeä janojuoma.
Tuoksu maltaisen viljainen.
Suun mukainen katkero ja maltaisen, aavistuksen makeako piristävä kesäolut.
Ei mikään yllätyksellinen makujen sekamelska vaan perinteinen janon sammuttaja. :love:

Toivottu OG 1.042 SG
Toivottu katkero 18 EBU
Väri 7 - 8 EBC
Alc 4,5 - 4,7%
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Kesäpäivä

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Tammi 28, 2015 21:48 pm

Onko 3% sokerilla jokin tarkoitus?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 29, 2015 1:30 am

Se tiedetään sitten kun olen tehnyt tämän ilman sokeria joskus ;).
Sokerilla oli tarkoitus keventää aavistus ja yritys saada näin kevyttä humalointia hiukan enemmän esiin.
No, joo eihän minulla ollut tavallaan muuta vertailupohjaa kuin oma mielikuvitus...
Toki tuo lisää pari pinnaa alkuominaispainoa ja laskee tuskin ollenkaan loppuominaispainoa...
Ainakin oluen vaahto on kermaisen pehmeä ja pysyvän sorttinen jos ei muuta.
Sekin tosin saattaa johtua cara palesta =).

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Ke Helmi 04, 2015 14:49 pm

Herkullisen oloinen resepti kaikessa yksinkertaisuudessaan. Kaikkea taitaa löytyäkin jo valmiiksi. Onko käymisen puolesta mitään erikoisuuksia? Meneekö ihan huoneenlämmössä vai haitko neutraalimpaa makua viileämmästä? Tämmönen blonde saattaisi upota peruskolmosta juovillekin. Pistetään korvan taakse :cheers1:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Helmi 04, 2015 14:59 pm

Käytin oluen 16°C lämmössä ja hain sillä neutraalia, makumaailmaa.
Tuoksu on hyvin lähellä sitä mitä hain, eli hiukan humalan aromia ja pieni makeinen maltaisuus.
Tuoksua on "kehuttu" sellaiseksi, että ei tiedä onko lasissa legeria vai mitä.
Makukin on hyvin neutraali. Lopuksi tulee pieni humalan puraisu mutta pääasiassa mieto maltaisuus.
Yhtään ei maistu vetiselle.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Proudfoot » To Touko 28, 2015 15:37 pm

Aivan upea ja lämmin päivä ollut ja vapaapäivän kunniaksi olin päättänyt tehdä olutta. Sitten muistin, että täällähän oli tämä kesäinen resepti jaossa, joten mikäpä sen sopivampaa kuin tehdä tätä! Kesäpäivä allekirjoittaneen pussimäskäysversiona tällä hetkellä jäähdytyksessä. Ilmoitellaan sitten ominaispainot ja muut myöhemmin, mutta tuli muutama kysymys mieleen... Mitä arvelisit(te) miten nopeasti tämän saisi juomakuntoon? Keppanavahvusen, miedosti humaloidun alen voisi ennustaa käyvän (ja kypsyvän) sangen nopeastikin? Ehtisikö tämä vielä juhannukseksi? Ajattelin itse jotain käymässä 1,5vk + toinen mokoma pullossa, mutta vähän arvelluttaa, kun normaalisti tykkään käyttää rauhaksiin bisset. Toinen vaihtoehto olisi seuraavasta palkasta täräyttää kegisysteemit...

Tässä vielä numeroina päivän tekele:
~18-19L

2.9kg Pale ale
450g Cara Pale
100g Sokeri
10g First Gold @ 60min
10g First Gold @ 15min
US-05

Oma First Goldini luomulaatua ja vähän tujakammilla alfoilla eli mun laskelmien mukaan ibujen pitäisi nousta kahdenkympin tuntumaan. Lisäksi heitin puoli teelusikallista irish mossia vikan humalalisäyksen yhteydessä - mutta kyllä tässä ihan reseptin mukaan koitettiin mennä. Kellarissa näkyi tänään olevan mukava 17-18C joten sinne käymään.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Ma Kesä 08, 2015 14:51 pm

Kesäpäivä pullotettu tänään. OG oli mittarin mukaan prikuulleen tuon 1042 eli ihan hyvin kai tämän oman kaluston kanssa on oppinut pelaamaan :) Vierre kävi kellarissa 16 asteessa reilun viikon ja viimeiseksi pariksi päiväksi nostin varastoon 19 asteeseen. Olut vielä pullotusvaiheessa samea, mutta FG 1008 eli tokkopa se tuosta enää erityisemmin olisi laskenut. Pidemmän kypsytyksen vaikutusta voin vain arvuutella, mutta maistoin juuri vierrettä...tai no oluttahan se jo on vaikkakin ilman kuplia ja ihan valmiilta maistuu. Harvemmin näin valmiin makuista tavaraa olen maistanut ennen pullotusta. Hämmentävän "lagermainen" maku - saattaa olla kaverit ihmeissään :) Humala tosiaan puraisee hieman, mikä toki vain hyvä asia. Värikin taitaa jäädä todella vaaleaksi eli arvelisin että tästä voi tulla semmoinen hellepäivän parvekeolut/saunabisse. Laitetaan vielä loppuarviota juhannuksen tienoilla, jos se siihen mennessä ehtii valmistua! Kiitos vielä reseptistä.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Elo 07, 2015 19:11 pm

Mites proudfootilla (not a proudfeet!) onnistui?

Aloin jo näin loppukesästä miettimään ensi vuoden juhannusta. Tarkoitus olisi tehdä 30 litran tynnyri täyteen kevyttä kesäjuomaa josta saisi sitten koko mökkiväki vapaasti kaataa lasiin. Tämä voisi kuvauksen perusteella olla hyvinkin sopiva. Osa mökkiläisistä on kuitenkin perinteisen lagerin ystäviä, joten kevyttä mutta silti käsityöläisolut-narkkareille sopivaa saisi olla.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Proudfoot » To Elo 27, 2015 13:00 pm

Joo, olutta on vielä varastossa, täytyneekin maistella taas onko kehittynyt enää - epäilen. Sinänsä jännä bisse, että vaikea jotenkin lokeroida. Päällimmäisenä makuna (ja tuoksuna) omassa versiossani tulee vijlaisuus. Vlijaisuus on jo sen verran hallitseva, että tuotos taittuu mun suussa enemmänkin makeaan kuin kuivaan, mutta juotavuus on kuitenkin edelleen helppo. Enimmäkseen kotimaisia lagereita juova kaverini kuvaili olutta sellaiseksi, jota voisi tarjota myös niille jotka eivät juo yleensä olutta. Lagerin tyyppiseksi hän ei kuitenkaan olutta kuvailut, enkä kyllä minäkään. Väri ihan älyttömän vaalea, miltei "väritön". Ehkäpä aavistus värjäävää mallasta voisi tehdä hyvää. Tokikin vain oma mielipide! Ei missään tapauksessa huono tuotos, mutta jos lähtisin uudelleen tekemään niin hakisin tähän jotain twistiä. Viljaisuudelle kaipaisin itse balanssia. Humalointia voisi lisätä keiton molempiin päihin, mallaspohjaan jollain erikoismaltaalla toisia makuja tai sitten vaikkapa vehnän lisäyksellä vehnäisyyttä.

ByB
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ma Huhti 16, 2018 9:43 am

Itsellä oli tarkoitus tehdä kesäjuomaksi saman tapainen olut saazilla maustettuna,hiivana piti käyttää Mangrove Jack'sin California lageria kun mahdollisuutta viileään käymiseen ei ole.
Minulla kun ei ole kokemusta tuosta First Goldingista...minkä tyyppinen humala? EKG:tä käyttänyt kyllä,onko mitään samaa?
Minkälaisia humalamääriä suositteliItte g/l Saazia käyttäessä että katkerot osuisivat tuonne 20 paikkeille?
Näyttäisi että se kevät tulee kumminkin ja pääsee vihdoin ulkosalle keittelemään :cheers1:
Katohan se humala olikin First Gold...ei siis luultavasti mitään samaa EKG:n kanssa :D mutta mielellään kuulen minkä tyyppistä humalaa tuo on.

mursu
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Huhti 16, 2018 11:00 am

Ei kokemusta. First Gold ja EKG eivät ole ihan lähisukulaisia mutta eivät ominaisuuksiltaan nähtävästi täysin erilaisiakaan, sillä First Goldin korvikkeeksi ehdotetaan EKG / Crystal tai EKG / Challenger yhdistelmää.

ByB
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ma Huhti 16, 2018 11:42 am

Kiitos! :cheers1: Itse niin laiska ettei aina jaksa kaivaa tietoa netin syövereistä :)

Palaa sivulle “Reseptit”