Lämpömittareista?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Piruz
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jyväskylä
18 tai yli: Olen

Lämpömittareista?

ViestiKirjoittaja Piruz » Ke Maalis 28, 2018 12:05 pm

Moro! Millaisilla välineillä mittailette mäskin, keiton, vierteen lämpötiloja? Itsellä käytössä panimonurkasta ostettu lasinen lämpömittari (5.90€), sekä juuri ostettu digitaalinen pistomittari Clas Ohlsonilta (16.90€).

Nyt oonkin sitten viime päivät testannut ja testannut näitä mittareita. Koska jäävedessä lasinen mittari näytttää +1 C, kun digi näyttää 0 C. Kiehuvassa vedessä lasinen näyttää 101 C (noin, koska mitta-asteikko loppuu 100:an), ja digi näyttää 99.1 C vaikka pitäisin sitä minuutin kiehuvassa (levy täysillä, kattila levyllä) vedessä?

Ensinnäkin en asu vuoristossa, vaan Jyväskylässä. Ilmanpaineen pitäisi olla normaali. Eli onko molemmat mittarit sököjä, vai kiehuuko veteni jostain kumman syystä alle 100 C:ssa normaalissa ilmanpaineessa? Testi toistettu kahdesti.
Rohkeasti pantua :party:

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

Re: Lämpömittareista?

ViestiKirjoittaja miksu » Ke Maalis 28, 2018 12:30 pm

Nopea veikkaus asiaa paremmin tuntematta että tuollaiset mittarivirheet ovat ihan tavallisia.
Käytän itse joskus takavuosina Prismasta ostettua digitaalista paistimittari, hinta muistaakseni alle 20e, se näyttää kiehuvassa vedessä 100 C (mittari näyttää asteen tarkkuudella, ei desimaaleja), muuten en ole testannut sen tarkkuutta.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ke Maalis 28, 2018 13:48 pm

Vähän heittävällä mittarillakin pärjää, jos pystyy vertaamaan mittaria johonkin luotettavaan ja sitten päässään tekee korjaukset näyttämiin. Ei silti pitäisi olla vaikea löytää ihan oikein näyttävää mittaria. TIlasin hiljattain tälläisen kun kyllästyin arpomaan lämpömittauksen kanssa. https://thermapen.co.uk/superfast-thermapen-3/48-superfast-thermapen-3-discounted-colours.html
Lopulta vertaillessa näyttämä oli aina täysin sama verrattuna halpaan kiinalaiseen https://www.ebay.com/itm/Meat-Candy-Jam ... SwnHZYXAS4
Käyttömukavuudessa tosin on suuri ero nopeuden ja sen suhteen kuinka syvälle mittakärki täytyy nesteeseen upottaa.

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Huuhaa » Ke Maalis 28, 2018 19:02 pm

Oon käyttänyt viimeisimmissä panoissa tämmöistä:

https://www.aliexpress.com/item/Homebrew-Insert-design-Digital-Thermometer-LCD-Display-Food-Temperature-Sensor-Brewer-Thermometer-Free-Shipping/32832870435.html

Ja ihan hyvin on toiminut. Aiemmin referenssinä käytetty Biltema halpis "Thermapen" otti ja meni rikki. Se oli ihan ok, mutta aika hidas.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Ke Maalis 28, 2018 19:36 pm

Käytin samanlaisia ennen, mutta sitten mittasin niistä melkein kahden asteen heittoa mäskäyslämpöjen tienoilla. Toivottavasti sulla parempia yksilöitä.

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Huuhaa » To Maalis 29, 2018 17:56 pm

En minä noihin kyllä ihan 100% luota, mutta antoi ainakin samanlaisia lukemia Bilteman kynän kanssa silloin kun toimi. Tuo pitää hyväksyä kuitenkin sellaisena enemmän suuntaa-antavana lämpömittarina, kuin minään tarkkuustyökaluna. Oikea Thermapen on varmasti kelpo kampe -- ja toimii myös grillauksessa!

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Nummisoft » To Maalis 29, 2018 21:17 pm

Thermapenille löytyy varmasti monia päteviä vaihtoehtoja. Valitsisin sellaisen, jossa mainitaan "instant" tai "fast", koska odottelu kädessä pidettävän mittarin kanssa on aika tylsää. Tätä pidin vaihtoehtona, vaikka en muista luinko jonkun mitanneen näyttämiä https://m.ebay.com/itm/Inkbird-HET-F001 ... SwySVaTIMl

Moniin mittareihin olen thermapeniä verrannut ja vaikka siinäkin mainitaan tarkkuudeksi +- 0,4 astetta, niin useimmat mittarit näyttävät täysin samaa. Joukkoon mahtuu silti joitain paljonkin heittäviä. Kiinalainen kerosiinitäytteinen lämpömittari heitti pahimmillaan 4 vai 6 astetta (en muista) ja heitto ei ollut edes lineaarinen, vaan asteikko oli siis väärällä jaolla ja sen lisäksi väärässä kohdassa.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”