Laitteiston hallintajärjestelmät

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Laitteiston hallintajärjestelmät

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Pe Huhti 20, 2018 20:32 pm

cob kirjoitti:Mun veikkaus on että puhtaassa vedessä tuli lämmityksen "pyörteiden" seurauksena paljon säännöllisempi kierto kuin mäskissä, ja/tai käsinhämmentely antaa
niin poukkoilevaa lämpötilasignaalia että pid pökertyy.

Pannaan nyt tähän vielä semmoinen päivitys, että mittailin erillisellä lämpömittarilla lämpötiloja eri kohdista mäskäysastiaa, ja tulin siihen tulokseen, ettei minun kannata mitään CraftBeerPi:n tapaista automatiikkaa edes yrittää, ellei systeemissä ole pumppua ja sen lisäksi jotain systeemiä, jolla lämmön saa jaettua astiaan jotenkin tasaisesti.

Kun jo aikaisemmin mainittu DS18B20 näytti jotain "hyvää" arvoa, siis sitä, mitä haluttiin, niin todellinen lämpötila jo muutaman sentin päässä heitti monella asteella. En ollut uskoa silmiäni! Kauhea pettymys!

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » La Touko 05, 2018 22:46 pm

Kylläpä osasi vastustaa äskeinen mäskäys. Jostain syystä CBPi kippaili ihan jatkuvalla syötöllä, tyypillisesti kun vastus pätkäisi pois. WEbbi-käyttöliittymässä ei näkynyt muita oireita kuin että päivittyminen lakkasi, mutta lämmitin saattoi jäädä päälle ja restartin jälkeen nähtiin että pumpattava vierre oli 72-asteista.

Jottei olisi liian helppoa niin vaihdoin prosessia maltaidenkin suhteen ja jauhoin omani Corona-kopiolla. Jauhatus oli ilmeisesti aivan liian hienoa koska mäski yritti tukkeutua koko ajan, joka puolestaan hankaloitti mäskin lämmön säätöä. Mäskäsin ehkä puolitoista tuntia käsin napsien vastusta ja säätäen pumpun virtaamaa. Yllätys oli valtaisa kun keiton jälkeen sain 1074:n sijasta 1082 OG:n vierrettä...ehkä hienosta jauhatuksesta oli jotain etua.

Pitänee tutkia onko cbpi:n jumiminen ominaisuus vai notkahtaako esim. jännitteensyöttö kun vastusta katkotaan. SSH-yhteys tosin pysyi päälläkoko ajan, eli veikkaan vikaa itse cbpi:n koodissa.

edit: taisin törmätä tähän https://github.com/Manuel83/craftbeerpi3/issues/74
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Kesä 22, 2018 10:06 am

Edellinen ominaisuus todistettu, eli cbpi kippaa jos yrittää käyttää PWM-ohjausta ja PID-logiikkaa. En päivittänyt softaa eli se on 3.0-versio netistä imaistuna joskus alkuvuodesta.

Muutin vastuksen ohjauksen SimpleGPIO:ksi jolla raspi on toiminut kuin junan vessa, monivaiheinen mäskäyskin nasahti kohdalleen ilman mitään ongelmaa.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”