Ominaispaino reaalina

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Ominaispaino reaalina

ViestiKirjoittaja Nyypiö » To Joulu 28, 2017 22:28 pm

Von Retee kirjoitti:Tosta iSpindelistä voin sulle posteineen 30 tarjota Nyypiö, jos on sulle turha. Ihan mielenkiinnosta voisin sitä teollisuusvakoilla.

Kiitos tarjouksesta, mutta noin halvalla en ainakaan myy. Siinähän on ihan hyödyllistä kamaa, esimerkiksi LiPo-akku ja sille laturi. Ja saatan koko laitettakin vielä hyödyntää juuri vakoilumielessä - kaavailen itsekin pienempikokoista versiota.

Mutta palaanpa nyt aiemmin esittämääni ideaan tiheyden seuraamisesta painomittauksella, jolloin käymisastian sisään ei tarvita laitteistoa:

10 PÄIVÄÄ, JOTKA JÄRISYTTIVÄT KOTIOLUT-SKENEÄ
Tuli nimittäin mieleen, että eihän minun tarvinnut odottaa niitä eräitä osasia Kiinasta, kun olin juuri panemassa käymään 4,2 litran erää double IPAa, jonka alkutiheys oli 1,080. Olen nyt mitannut sen painoa 10 päivää aamuin ja illoin, eli havaintoja on kertynyt 2 per vuorokausi. Liitteenä kuva alla. Alussa paino astian ja vesilukon kanssa oli 4834g ja lopussa (tunti sitten) 4537g. Nämä sai mukavasti mitattua tavallisella (digitaalisella) 5kg:n keittiövaa'alla. Käymisprosessin kulku erottuu aika selvästi - kohdassa 15 (viikko kulunut) homma on suunnilleen valmis. Ja hiivahan oli Fermentiksen US-05.
Käymiskoe.jpg

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Posio

ViestiKirjoittaja Von Retee » Pe Joulu 29, 2017 10:37 am

Ok. Oon tässä illan ja yön hommaa tutkinut ja luultavasti tulee ainakin yksi ihan koeponnistus mielessä rakenneltua. Protosta ei mikään pieni ole tulossa (jos semmosta alan kyhäämään), mutta kyllä nuo komponentit mielestäni pitäisi pystyä saamaan kuulakärkikynän kokoiseen pakettiin helposti (erilliskomponenteista tehden, ei alla olevista mitkä tilailin, tietty). Akun ollessa suurin komponentti.

Pistin seuraavat komponentit tilaukseen:

Arduino Nano (Otin sekä juotetun, että juottamattoman version, että protoilu olisi helpompaa)
2 x radio
Gyro+acc piiri

Yllä olevat yht. 7,77€

Noilla kait pitäisi alkuun päästä. Juottimia ym. elektroniikkasälää löytyy omasta takaa laatikkotolkulla. ATmegaakin olisi jossaki laatikossa pajalla, mutta ajattelin noi "valmiit" kitit tilata, niin voi kotonakin puuhastella. 3D tulostin löytyy myös, joten kotelot ym. tulee sillä näppärästi.

Sitten kun ja jos tämä projekti etenee, niin tällaisen tilasin myös tätä hässäkää ohjaamaan ja dataa keräämään. Jos ei projekti etene, niin mulla löytyy tälle sitten muuta käyttöä. :)

Raspberry Pi Zero 33,01€

Oli tuo Pi pitänyt tilata jo aiemmin, mutta en ollut saanut aikaiseksi. Tuo tulee englannista, muut sälät Kiinasta. Ehdin tota toista projektia testailla ja tutkailla, koska tää varmaan tulee viikossa.

Sanokaapa, jos mielestäsi jäi tästä jotakin uupumaan, niin laitan heti tilaukseen. Virtalähdettä en ottanut vielä tähän. Luultavasti 9V paristo tulee olemaan.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Pe Joulu 29, 2017 19:32 pm

Von Retee kirjoitti:Sanokaapa, jos mielestäsi jäi tästä jotakin uupumaan, niin laitan heti tilaukseen. Virtalähdettä en ottanut vielä tähän. Luultavasti 9V paristo tulee olemaan.

Listasta puuttuu minun mielestäni tosi tärkeä kotelo. Senhän pitää mahtua käymisastian suun läpi. Ja koska (minun) käymisastiani ovat pieniä, niin kotelonkin pitää olla pieni - mistä seuraa, että myös sen sisälle tulevan kytkennän pitää olla pieni. Itse tilasin pari tällaista:
https://www.kivenalla.fi/epages/kivenalla.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016102603/Products/675
Tarkoitus on pitää putkiloa koko ajan esillä, jotten tule väsänneeksi kytkentää, joka ei siihen sitten mahdukaan.

EDIT: Ei kun olihan tuossa edellisessä viestissä mainittu koteloasia. PET-putkilo on kuitenkin halpa ja vedenpitävä ratkaisu, ja lisäksi hyvin pyöreä ja symmetrinen, jotta kääntyilee liukkaasti nesteessä. Pystyykö 3D-tulostuksella kilpailemaan sen kanssa?

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » La Joulu 30, 2017 18:36 pm

Kyllä uskoisin, että pystyy kilpailemaan. Ei tuo tulostaminen sinällään kallista ole. 1Kg rulla n.25 euroa ja kyllä sillä jokusen kotelon tulostelee. Lisäksi ei ole rajoitettu mihinkään tiettyyn muotoon tai kokoon. Hiukan tietty joutuu vaivaa näkemään mm. siinä, että saa noista vesitiiviitä. Lisäksi itse tulostus on todella hidasta toimintaa.

Katsotaan mitä tästä tulee. On aina hirveä draivi alottaa projekti ja sitten ne jää puolitiehen. No, osat on ainakin tilattu. :)

Oma käymisastia on vielä toistaiseksi yksi tavallinen muoviämpäri. Harkitsin vakavasti noita PET-pulloja, mutta taidan ottaa joko lasiset tai rosteriset, jos tää harrastus etenee.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ke Tammi 03, 2018 19:39 pm

Nyypiö kirjoitti:Itse tilasin pari tällaista:
https://www.kivenalla.fi/epages/kivenalla.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016102603/Products/675
Tarkoitus on pitää putkiloa koko ajan esillä, jotten tule väsänneeksi kytkentää, joka ei siihen sitten mahdukaan.
Nyt ne pari putkiloa tulivat sieltä kiven alta; ohessa kuva. Vasemmalla on iSpindelin putkilo ja oikealla uusi tulokas, eli se, johon pitäisi saada mahtumaan tekeillä oleva iSpindelin pienennetty versio. Huomannette kokoeron?

Onhan tässä jonkunverran haastetta.
putkilot-3.jpg

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » To Tammi 04, 2018 22:49 pm

Nyypiö kirjoitti:Onhan tässä jonkunverran haastetta.

Joo.

Ehdin jo iloita aika tavalla, kun sain paperille niin pienen kytkennän, että se mahtuisi yllänäkyvän pikkuputkilon sisään ihan iSpindelin tavoin.

Mutta.

Vaikka kytkentä olisikin tarpeeksi pieni, niin putkilo on liian pieni. Syy on akun paino. Kokeilin putkiloa vedessä, ja noin 17g näyttää olevan suurin paino, minkä sen sisälle voi laittaa niin, että se vielä kelluu ja kallistuu (tilttaa). Vähänkin suuremmalla painolla se asettuu pystyyn ja vielä vähän suuremmalla uppoaa – pystyasennossa, pohjaan asti. No, akku painaa 45g, eli aivan liikaa.

PItänee luopua geocaching-PET-aihio-ajatuksesta. En ole löytänyt mitään välikokoa, vaan vaihtoehdot ovat (yllänäkyvät) liian pieni, läpimitta noin 25mm (1 tuuma?), ja liian suuri, läpimitta noin 50mm (2 tuumaa?).

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Tammi 04, 2018 23:23 pm

Ns. falcon tubet eli sentrifugiputket saattaisivat toimia, jos sattuu olemaan tuttuja töissä labroissa. Niitä löytyy useampia kokoja.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Pe Tammi 05, 2018 19:54 pm

cob kirjoitti:Ns. falcon tubet eli sentrifugiputket saattaisivat toimia, jos sattuu olemaan tuttuja töissä labroissa. Niitä löytyy useampia kokoja.

Suurkiitos vihjeestä – se voi osoittautua ratkaisevan tärkeäksi. Suomesta en löytänyt paikkaa, mistä yksityinen ihminen voisi näitä putkia ostaa (pitäisi olla yritys). Englannin Amazonista sitten tilasin tämmöisen: https://www.amazon.co.uk/sourcingmap-100ml-3-4oz-Plastic-Centrifuge/dp/B00N3YIEI0/ Toimitusaika lienee valitettavasti ainakin 2 viikkoa.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Pe Tammi 19, 2018 21:29 pm

Nyypiö kirjoitti:Toimitusaika lienee valitettavasti ainakin 2 viikkoa.

No, se oli sitten 2 viikkoa – HongKongista. Sentrifugiputkilo (kuvassa keskellä) ratkaiseekin pari ongelmaa, mutta ei kaikkia.
Kolme Putkiloa- 3.jpg
Kolme Putkiloa- 3.jpg (3.89 KiB) Katsottu 2689 kertaa

Läpimitta on 38mm, eli se on pienempi kuin kummankaan käymispullotyyppini (5l ja 11l) suuaukko. Mutta ovelasti siihen kuuluu tulppa, jonka läpimitta on 41mm,eli tulpan kanssa putkilo ei menekään 5-litraiseen.

Kuten kuvasta näkyy, uusi putkilo on myös selvästi lyhyempi kuin entiset. Nyt vielä kytkentäni mahtuu akun kanssa sisälle, mutta odotan siihen vielä yhtä komponenttia, joka saattaa vaatia isoja muutoksia.

Mutta ehkä kaikkein tärkeintä: tämä putkilo kelluu akun kanssa!

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » La Tammi 20, 2018 0:06 am

PET-putkia vois saada kuumalla muotoiltua. Taitaa kyllä mennä koko pienemmäksi, jos kuumaa vettä putkiloon pistää ja veden paineistaminen sitten onkin jo hankalaa.

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » La Tammi 20, 2018 7:39 am

Laitetaas tähän vähän tilannepäivitystä. Raspberry pi zero tuli tällä viikolla ja siihen ehdin jo heittää sisään raspbian linux käyttiksen. Suhteellisen suoraviivaista hommaa. Toisessa projektissa onnistuin tuon saattamaan toimintaan pienen säädön jälkeen eli toinen vastaava täytyy laittaa tilaukseen. Harmittavasti en ole onnistunut mistään löytämään tätä pelkkänä boardina, vaan pelkkiä kittejä näyttäis olevan tarjolla. Joutuu siis jonkin kloonin hommaamaan.

Äsken kävin postilaatikolla ja oli näköjään eilen tullut myös kallistusanturikin eli periaatteessa, kun juottaisi liittimet kiinni, niin pääsisi jo koodaamaan ja kokeilemaan tätä. Toki ei ole tarkoitus sitä tohon raspberryyn kytkeä lopullisesti.

Kotelo tuli myös tälle tulostettua. Yllättävän pieniä lutikoita nää on kaikkinensa. Katotaan, kun nuo atmegat tulee ja radiot minkä kokosia ne...

raspberry.jpg

Prak
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Prak » La Tammi 27, 2018 18:39 pm

Juuh eli iSpindel DIY-kit saapui postissa ja hetken kun tuota sekavasti kirjoitettua ohjemateriaalia ihmetteli, niin sain tiedon kulkemaan ja kalibrointikäyrät aikaiseksi. Olikin loppupeleissä odotettua helpompi kapistus ja ei ilmeisesti vaadi välttämättä tuota Raspbia tai vastaavaa väliin tiedonsiirtoa varten. Kallistuskulma oli kalibrointia tehdessä 20...0 plato alueella tosi loiva ja mittavirheen mahdollisuus iso, joten latasin kapselin pohjalle n. 15g metallipainoa, jotta kulman vaihteluväliä sai suuremmaksi ja kalibrointikäyrään jotain tolkkua. Jos sitä ensi viikolla pääsisi testaamaan panokäytössä, niin selviää myös, miten paljon vaahdot ja liuenneet hiilidioksidit tekee hallaa mittatarkkuudelle.

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » La Tammi 27, 2018 19:34 pm

Nyypiö kirjoitti:
Mutta palaanpa nyt aiemmin esittämääni ideaan tiheyden seuraamisesta painomittauksella, jolloin käymisastian sisään ei tarvita laitteistoa:

10 PÄIVÄÄ, JOTKA JÄRISYTTIVÄT KOTIOLUT-SKENEÄ
Tuli nimittäin mieleen, että eihän minun tarvinnut odottaa niitä eräitä osasia Kiinasta, kun olin juuri panemassa käymään 4,2 litran erää double IPAa, jonka alkutiheys oli 1,080. Olen nyt mitannut sen painoa 10 päivää aamuin ja illoin, eli havaintoja on kertynyt 2 per vuorokausi. Liitteenä kuva alla. Alussa paino astian ja vesilukon kanssa oli 4834g ja lopussa (tunti sitten) 4537g.
Käymiskoe.jpg

Oliko FG hiukan yli 1,009? Eli suoraan tilavuuden ja massan muutoksen avulla laskettuna, vai pitääkö huomioida "jotain"? Näppärä keksintö!

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Tammi 28, 2018 9:55 am

dr.hopo kirjoitti:Oliko FG hiukan yli 1,009? Eli suoraan tilavuuden ja massan muutoksen avulla laskettuna, vai pitääkö huomioida "jotain"?
Lopputiheys FG oli 1,012. Siis mitattuna – en yrittänyt sitä mitenkään laskea (painomuutoksen perusteella).

Korostettakoon, että en yritä painomittauksen avulla saada selville todellista (käymisen aikana, reaaliajassa, muuttuvaa) tiheyttä. Minusta vain olisi kätevää, jos tällä tavalla saisi selville, milloin käyminen on valmis eli tiheys ei enää muutu.

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Su Tammi 28, 2018 19:20 pm

Nyypiö kirjoitti:
dr.hopo kirjoitti:Oliko FG hiukan yli 1,009? Eli suoraan tilavuuden ja massan muutoksen avulla laskettuna, vai pitääkö huomioida "jotain"?
Lopputiheys FG oli 1,012. Siis mitattuna – en yrittänyt sitä mitenkään laskea (painomuutoksen perusteella).

Korostettakoon, että en yritä painomittauksen avulla saada selville todellista (käymisen aikana, reaaliajassa, muuttuvaa) tiheyttä. Minusta vain olisi kätevää, jos tällä tavalla saisi selville, milloin käyminen on valmis eli tiheys ei enää muutu.

Ehkä tuossa tilavuuskin muuttuu, pieni heitto massan mittaustarkkudessa tai jotain muuta. Aika lähelle pääsee kuitenkin.

Ymmärrän kyllä tarkoituksesi, siihen toimii loistavasti. Hienosti keksitty!

Itse teen yleensä 23l satsin ja pidän lämpötilan (melko) stabiilina pitämällä käymisastian kylpyammeessa ja vaihtamalla osan vedestä 2 kertaa vuorokaudessa. Vaa'an kanssa hiukan hankala säätää tuossa ympäristössä :nauru:.

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » To Helmi 08, 2018 7:42 am

No niin, laitetaas tilannepäivitystä taas, Arduino Nano V3.0 saapui eilen eli yllättävän kauan paketti matkasi tällä kertaa Aasiasta tännepäin. Sillä välin ehti tulla esim. kaksi refractrometriä ns. peräkanaa eli toisen tilasin, kun toinen oli jo tullut.

Ylhäältä alaspäin:

2 x Arduino Nano V3.0 (tilasin 2kpl)
2 x radiot NRF24L01+ (riittää yhdelle anturille ja vastaanottoon, jatkoihin 1 per anturi)
Gyro MPU-6050
ja vihreässä kotelossa Raspberry Pi Zero W

kilkkeet.jpg

Pajalta unohdin hakea noita koekytkentäalustoja, että pääsisi testailemaan. Hommaa on ainakin johdotuksessa ja koodaamisessa. Tiedä miten sujuu, kun ei ole tullut vuosikausiin harrastettua. Ja raspberryyn pitää juottaa rima, että saa johdotettua helposti. Johtoja ym. protosälää näkyikin olevan ihan kotosallakin, kun rupesin tarkemmin kattelemaan. Eli tärkeimmät nyt protolevy himaan ja raspberryyn käydä juottamassa rima, että saa siihenkin johtoja kiinni.

Jos joku nyt sattumalta rakentaa tai miettii samaa, niin lopulliseen versioon onkin tuo arduino nano väärä piiri. Paremmin sopiva virran kulutuksen kannalta on arduino mini pro, josta vielä katkoo virtaledin piuhan. Laitoin tilaukseen, toivottavasti ei joudu 1,5kk näitäkin taas odottelemaan. No, tuskin tuo silti noin nopeasti valmistuu. Tätä piiriä ainakin pääsi äkkiä ohjelmoimaan arduino web iden kanssa. Jos löydätte vielä sopivamman boardin, niin saa toki ilmiantaa. Pro mini 2 euroa kipale, että ei hinnalla pilattu.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Pe Helmi 09, 2018 20:37 pm

Von Retee kirjoitti:Jos joku nyt sattumalta rakentaa tai miettii samaa, niin lopulliseen versioon onkin tuo arduino nano väärä piiri. Paremmin sopiva virran kulutuksen kannalta on arduino mini pro, josta vielä katkoo virtaledin piuhan. Laitoin tilaukseen, toivottavasti ei joudu 1,5kk näitäkin taas odottelemaan. No, tuskin tuo silti noin nopeasti valmistuu. Tätä piiriä ainakin pääsi äkkiä ohjelmoimaan arduino web iden kanssa. Jos löydätte vielä sopivamman boardin, niin saa toki ilmiantaa.

Minusta iSpindelissä käytetty prosessori ESP8266 on ihan sopiva tähän tarkoitukseen, mutta ongelma on moduli (Wemos D1), joka on liian iso minun käymisastioitteni suuaukkoja ajatellen. Otin siis lähtökohdaksi pienimmän tietämäni ESP8266-modulin eli ESP-01:n, mitat 25x15mm. Nyt viimeinkin olen saanut kytkennän mahtumaan tarpeeksi pieneen PET-putkiloon:
Iso ja pieni.jpg

Kuten näkyy, akku piti vaihtaa pienempään, mutta tämän pienemmänkin pitäisi omien laskelmieni mukaan riittää viikkokausiksi. Saa nähdä, miten käy; toistaiseksi olen vasta kalibroinut vehjettä sokerivedessä.

Kalibrointituloksia:
  • tiheys 1,000 tilt-kulma 6,4°
  • tiheys 1,038 tilt-kulma 13,5°
  • tiheys 1,080 tilt-kulma 65,9°

Huomattakoon, että laite on selvästi pienempi kuin iSpindel, mutta se on myös selvästi yksinkertaisempi (kuin iSpindel). Toisaalta iSpindel on minusta turhan monimutkainen.

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Pe Helmi 09, 2018 20:58 pm

Hyvää työtä Nyypiöltä! Kysymys: jos poistat piirilevyn putkilosta esim. ladataksesi akun ja laitat takaisin, muuttuuko painopiste niin paljon, että joudut kalibroimaan uudestaan? Silloin jokin tapa fiksata piirilevyn paikka putkilon sisällä voisi olla jees.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Pe Helmi 09, 2018 21:48 pm

dr.hopo kirjoitti:Kysymys: jos poistat piirilevyn putkilosta esim. ladataksesi akun ja laitat takaisin, muuttuuko painopiste niin paljon, että joudut kalibroimaan uudestaan? Silloin jokin tapa fiksata piirilevyn paikka putkilon sisällä voisi olla jees.

Tilaa on putkilossa niin vähän, että piirilevyllä on oikeastaan vain 1 (yksi) paikka, mihin se mahtuu.

Toisekseen: en taida käyttää tätä laitetta niin paljon, että joutuisin akkua juuri lataamaan. Innostuin vain sen rakentamaan, kun iSpindel oli liian iso enkä saanut sen ohjelmaa käännettyä, vaikka sen piti olla niinsanottua avointa lähdekoodia. Yhden käymisprosessin seuraaminen saattaa minulle hyvinkin riittää.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Helmi 18, 2018 10:57 am

Eksperimentti on päättynyt ja koejärjestely purettu. On raportoinnin aika.

4l:n erä oli american pale alea. Reseptin mukaan alku- ja lopputiheydet olivat OG 1052 ja FG 1012. Panin pikkuspindelin mukaan nesteeseen. Se ilmoitti kallistuskulman kerran tunnissa. Otin kuitenkin talteen vain aamu- ja iltalukemat, koska halusin verrata tuloksia punnitukseen, jota taas en viitsinyt tehdä kuin kaksi kertaa päivässä. Normalisoin lukemat niin, että molemmat sarjat menivät yhdestä (alku) nollaan (loppu). Kuvassa painogrammat ovat sinisellä ja tiheyspisteet punaisella. Havaintojen väli on 12 tuntia.
Käynti - grammat ja pisteet.jpg

Tässä on siis tiheydet arvioitu kalibroinnnista saadulla laskukaavalla. Arvioidut alku- ja lopputiheydet olivat 1049 ja 1012, kun taas hydrometrillä (se lasitanko) mitatut vastaavat arvot olivat 1052 ja 1014, eli pientä heittoa oli - mutta ei minusta kovin pahaa.

Paino ja tiheys näyttävät muuttuvan varsin tarkkaan samaa tahtia. Painon mittaustahan pohdin jo aikaisemmin, kun en ole oikein innostunut käymisastian sisälle menevästä laitteesta. Ja kyllähän painoa seuraamalla ihan hyvin saa selville käymisen päättymisen. Mutta joka-aamuinen ja -iltainen vaa'an käyttö on... Kypsää. Kokeilin yksinkertaista venymäliuskakytkentää, mutta tulokset eivät olleet hyviä. Nimittäin: jos illalla pani vaa'alle 1911 grammaa, niin se olikin aamulla 1916 grammaa. Johtopäätökseni on, että tällainen vaaka ei tykkää jatkuvasta jännityksestä.

Onko olemassa vaaka, joka sitä sietää? Kiitos kaikista vihjeistä!

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”