Ominaispaino reaalina

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

susihukka
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Ominaispaino reaalina

ViestiKirjoittaja susihukka » Pe Marras 10, 2017 19:46 pm

Onko kukaan mittaillut reaaliaikaisesti ominaispainoa käymisen aikana? Varmaankin isoilla panimoilla on käytössä. Käymisastian availut ja kontaminaatioriski pienenisi. Lähestyäkö asiaa nesteen johtavuuden näkökulmasta, vai jonkinlaisella uimuri-potentiometri virityksellä. Aivoriiheä pystyyn :D
Surullisen susihukan panimo :cheers2:

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vantaa

Re: Ominaispaino reaalina

ViestiKirjoittaja VonHatte » Pe Marras 10, 2017 23:26 pm

Sattuipas sopivasti kun olen juurikin huomenna panemassa satsin jossa otan käyttöön mainitsemasi reaaliaikaisen OG mittauksen. Käyttämäni mittari on https://tilthydrometer.com. Mahdollista siis logata OG ja lämpötila pilveen langattomasti. Voin laittaa tänne kokemuksia ja myös käppyröitä kunhan matkahuolto toimittaa Raspberry Pi:n.

kutipappa
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja kutipappa » Pe Marras 10, 2017 23:34 pm

VonHatte kirjoitti:Sattuipas sopivasti kun olen juurikin huomenna panemassa satsin jossa otan käyttöön mainitsemasi reaaliaikaisen OG mittauksen. Käyttämäni mittari on https://tilthydrometer.com. Mahdollista siis logata OG ja lämpötila pilveen langattomasti. Voin laittaa tänne kokemuksia ja myös käppyröitä kunhan matkahuolto toimittaa Raspberry Pi:n.

Ehdit ensin, sillä tuon Tiltin olin itsekkin tuomassa esille. Itse en vielä omista, mutta hankintalistalla on seuraavana. Mielenkiinnolla odotan kokemuksiasi tuosta. Kuinka päädyit tuon Raspberry Pi:n ottamaan sille kaveriksi?

Edit: Tässä myös yksi innovaatio ominaispainon seurantaan, erilaisella toimintatavalla kuin yllä mainittu: https://www.plaato.io

susihukka
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja susihukka » La Marras 11, 2017 10:44 am

Vaikuttaa hyvältä tuo tilt. Ja sen hintainen, ettei viitsi alkaa ite kyhäileen viritelmiä. Kokemuksia odoteĺlaan.
Surullisen susihukan panimo :cheers2:

arttue
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja arttue » La Marras 11, 2017 12:46 pm

tuossa DIY-Tilt http://www.3d-mechatronics.de/en/ispind ... t_151.html
En tiedä miten paljon tuon rakennussarjan kasaaminen vaatii taitoa ja työtä, mutta hinta ei ole kovin suolainen.

Itselläni on Tiltin edellinen versio käytössä, ja olen ollut oikein tyytyväinen siihen. Uusimmassa mittaustarkkuus kai parani. Ominaispaino on heittänyt pahimmillaan muistaakseni 0.002 lasisen ominaispainomittarin mittauksesta. Tiltin mittaustulos ei kuitenkaan heittele, ja sillä on minusta ollut hyvä seurata käymisen päättymistä.

Tiltin mittausten perusteella monen käyttämä kahden viikon käymisen "nyrkkisääntö" olisi riittänyt oikein hyvin Tiltillä mittaamiini oluisiin (pils, stout, saison, lager). Ensimmäisenä vuorokautena hiiva heräilee, ominaispaino putoaa lähes kokonaan noin kolmessa päivässä, ja seuraavana parina-kolmena päivänä ominaispaino saattaa pudota ehkä viidellä yksiköllä.

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja VonHatte » La Marras 11, 2017 20:59 pm

kutipappa kirjoitti: Ehdit ensin, sillä tuon Tiltin olin itsekkin tuomassa esille. Itse en vielä omista, mutta hankintalistalla on seuraavana. Mielenkiinnolla odotan kokemuksiasi tuosta. Kuinka päädyit tuon Raspberry Pi:n ottamaan sille kaveriksi?

Raspin ottaa vastaan mittaukset Tiltiltä ja lähtettää ne pilveen (katso TiltPi). Pilvenä toimii joko esim. Google Sheets tai https://www.brewstat.us/ . Ilman raspia loggaaminen ei oikein onnistu koska puhelimen pitäisi olla BT etäisyydellä Tiltistä koko ajan. Onnistuu myös vanhalla luurilla jos sellainen löytyy.

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ma Marras 20, 2017 13:03 pm

Nyt reilu viikko mittausdataa kerättynä Tiltillä pilveen, joten ajattelin päivittää käyttökokemuksia. Raspberry Pi 3:n konfiguroiminen onnistui helposti sivujensa ohjeiden avulla. Raspi raksuttaa nyt tietokonepöydällä ja tallentaa lämpötilan ja ominaispainon automaattisesti pilveen vartin välein. Samalla hyvä testi CoolBrewing käymispussille. Ikävä kyllä olut oli jo ehtinyt käymään puoleen väliin ennen mittauksia. https://ibb.co/btMnv6

Käppyrästä näkyy hienosti miten alussa käyminen itsessään lämmittää vierrettä. Käytin koko käymisen ajan CoolBrewing laukussa 2L jääpulloa. Aktiivisen käymisen aikana vaihdoin pullon kerran 12H ja kerran 24H siitä sen jälkeen. 11.9 unohdin vaihtaa pullon.

Kaikin puolin olen ollut tyytyväinen. Nyt voin kevein mielin nakata kuivahumalat (ja pahdetut kookoslastut) sekaan tietäen, että FG ollaan saavutettu :)

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja akithegod » Ma Joulu 11, 2017 6:07 am

Mulla on ollut ideana lähestyä asiaa hiilidioksidin muodostumisen kautta.

Otetaan käymisastian kaveriksi kaksi sopivan kokoista pönttöä, esimerkiksi Panimonurkan kauppaamia viiden litran PET-puteleita. Toiseen pönttöön tulee paine- ja lämpötila-anturi, toiseen pönttöön sopivan korkuinen vesipatsas. Vedetään käymisastiasta letku anturipönttöön ja anturipöntöstä letku toisen pöntön pohjalle. Toinen pönttö toimii siis vesilukkona.

Käymisen edetessä paine anturipöntössä kasvaa kunnes paine on suurempi kuin vesipatsaan aiheuttama hydrostaattinen paine. Kun kaasua kulkee vesipatsaan läpi kuplana, paine anturipöntössä laskee. Paineen muutos ja lämpötila tiedetään, joten voidaan laskea vapautuneen kaasun ainemäärä eli käymisessä muodostuneen kaasun määrä. Tästä päästään käyneen sokerin määrään ja muutokseen ominaispainossa.

Tarkkaa dataahan tällä ei saa ulos, mutta soveltuisi käymisen aktiivisuuden ja käymisasteen seuraamiseen. Käytännön hyötyä tulisi esimerkiksi fast lager methodia (http://brulosophy.com/methods/lager-method/) käyttäessä sekä kuivahumaloinnin ajoittamisessa etenkin NEIPAa tehdessä (biotransformation).

Fredrik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Fredrik » Ma Joulu 11, 2017 21:40 pm

Jos jollain kokemuksia tuosta diy tiltistä niin kuulusin mielellään, vaikutti mielenkiintoiselta.

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Ti Joulu 12, 2017 8:44 am

Jos saksa taipuu niin täällä on paljon keskustelua aiheesta: http://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?f=58&t=11826
Jossain vaiheessa meinasin tuon värkätä ja osa osista onkin hankittuna, mutta ei ole vaan aika riittänyt jatkaa pidemmälle.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Joulu 12, 2017 12:13 pm

PIkaisesti selasin dokareita mutta ei pistänyt silmään: voihan Tiltin antamia lukemia lukea esim kännyllä "manuaalisesti", eli ei ole pakollista laittaa raspia lähistölle ellei lukuja halua logata pilveen? Saksa ei itselläkään taivu riittävän hyvin.

Itsellä tuo jatkuva seuranta tulisi kyseeseen vasta sitten kun olisi tapa säätää käymislämpöä, mutta sitä ennen riittäisi vain jos lukemat voi käydä nappaamassa talteen satunnaisesti.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Joulu 12, 2017 13:03 pm

arttue kirjoitti:tuossa DIY-Tilt http://www.3d-mechatronics.de/en/ispind ... t_151.html
En tiedä miten paljon tuon rakennussarjan kasaaminen vaatii taitoa ja työtä, mutta hinta ei ole kovin suolainen.

Pitää melkein testata, mutta pitäisi eka selvittää onko sarja täysin yhteensopiva Tiltin kanssa siinä mielessä että Tiltille tehdyt muut softat kuten Raspi-image toimivat yhteen.

Tosin, mulla on jo raspi jossa craftbeeripi, ja siihen näyttäisi saavan diy-tiltin seurannan eli sillä ei niin ole väliä toimiiko diy-tiltti myös kaupallisen toimijan raspi-imagen kanssa. Kunhan vain tuon lisäksi puhelimeenkin saa appsin jolla dataa voi lukea.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ti Joulu 12, 2017 20:53 pm

akithegod kirjoitti:Otetaan käymisastian kaveriksi kaksi sopivan kokoista pönttöä, esimerkiksi Panimonurkan kauppaamia viiden litran PET-puteleita. Toiseen pönttöön tulee paine- ja lämpötila-anturi, toiseen pönttöön sopivan korkuinen vesipatsas. Vedetään käymisastiasta letku anturipönttöön ja anturipöntöstä letku toisen pöntön pohjalle. Toinen pönttö toimii siis vesilukkona.

Käymisen edetessä paine anturipöntössä kasvaa kunnes paine on suurempi kuin vesipatsaan aiheuttama hydrostaattinen paine. Kun kaasua kulkee vesipatsaan läpi kuplana, paine anturipöntössä laskee. Paineen muutos ja lämpötila tiedetään, joten voidaan laskea vapautuneen kaasun ainemäärä eli käymisessä muodostuneen kaasun määrä. Tästä päästään käyneen sokerin määrään ja muutokseen ominaispainossa.
Kuulostaa monimutkaiselta. Ja pitäisikö paineanturin olla sisällä anturipöntössä?

Miten olisi vaaka, eli painonmittaus, johon ei tarvittaisi mitään laitetta pönttöön sisälle? Ja joka ei tarvitsisi omaa akkua, jota pitäisi aina ladata? (Vaakaa voisi hoidella joku verkkovirralla toimiva Raspi tai Arduino tms.: ei akkua, ei latausta.)

Jos meillä on esim. 10 litraa vierrettä, jonka alkutiheys OG on 1,060, niin se kai painaa 10 600g. Kun päästään lopputiheyteen FG 1,010, niin se kai painaa vastaavasti 10 100g (no jaa, en huonona kemistinä oikeastaan tiedä, onko sen tilavuus enää täsmälleen 10 litraa). Joka tapauksessa, jos tiheys ei enää muutu, koska käyminen loppuu, niin kaipa silloin painokin lakkaa muuttumasta.

Minusta tämä tuntuu aika yksinkertaiselta tavalta seurata käymisen edistymistä. Onko se liian yksinkertainen? Mahdollisesti jopa ihan pöljä?

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja akithegod » Ke Joulu 13, 2017 7:29 am

Nyypiö kirjoitti:
akithegod kirjoitti:Otetaan käymisastian kaveriksi kaksi sopivan kokoista pönttöä, esimerkiksi Panimonurkan kauppaamia viiden litran PET-puteleita. Toiseen pönttöön tulee paine- ja lämpötila-anturi, toiseen pönttöön sopivan korkuinen vesipatsas. Vedetään käymisastiasta letku anturipönttöön ja anturipöntöstä letku toisen pöntön pohjalle. Toinen pönttö toimii siis vesilukkona.

Kuulostaa monimutkaiselta. Ja pitäisikö paineanturin olla sisällä anturipöntössä?

Miten olisi vaaka, eli painonmittaus, johon ei tarvittaisi mitään laitetta pönttöön sisälle? Ja joka ei tarvitsisi omaa akkua, jota pitäisi aina ladata? (Vaakaa voisi hoidella joku verkkovirralla toimiva Raspi tai Arduino tms.: ei akkua, ei latausta.)

Jos meillä on esim. 10 litraa vierrettä, jonka alkutiheys OG on 1,060, niin se kai painaa 10 600g. Kun päästään lopputiheyteen FG 1,010, niin se kai painaa vastaavasti 10 100g (no jaa, en huonona kemistinä oikeastaan tiedä, onko sen tilavuus enää täsmälleen 10 litraa). Joka tapauksessa, jos tiheys ei enää muutu, koska käyminen loppuu, niin kaipa silloin painokin lakkaa muuttumasta.

Minusta tämä tuntuu aika yksinkertaiselta tavalta seurata käymisen edistymistä. Onko se liian yksinkertainen? Mahdollisesti jopa ihan pöljä?

Paineanturin pitäisi olla sisällä käymisastian ja vesilukkona toimivan astian välisessä mittausastiassa. Käytän olueni nykyään kegeissä ja vesilukkona toimii joka tapauksessa erillinen astia, joten tässä systeemissä ei tulisi muuta lisää kuin astia jossa on yhdistetty lämpötila- ja paineanturi.

Suora painomittaus olisi toki yksinkertainen tapa, mutta sopivaa vaakaa voi olla vaikea löytää. Jos käymisen trendejä halutaan seurata niin vaa'an pitäisi pystyä reagoida hitaaseen ja jatkuvaan massan muutokseen, esimerkiksi 20 grammaa kuudessa tunnissa (20 l eräkoolla 0.004 muutos ominaispainossa vuorokaudessa).

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Joulu 13, 2017 8:55 am

Puhtaalla MuTulla: taitaa painon muutoksiin liittyä muutakin kohinaa kuin pelkkää sokerien muuttumista etanoliksi ja siitä syntyvän CO2:n poistumista. Hiilidioksidin mukana vesilukosta taitaa lähteä (haihtua) myös itse nestettä. Ehkä sillä saisi selville käymisen loppumisen, jos löytää vaa'an jonka mittaustulos ei hiljalleen siirry pitkän ajan kuluessa.

Suora painon mittaus ei ole wikinkään mukaan käytössä ominaispainon seurannassa. Mielenkiintoisesti wiki kertoo että ominaispainoa voi mitata hyvin tarkasti mm. mittaamalla nesteeseen upotetun tunnetun kappaleen resonanssitaajuuden muutosta ympäröivän nesteen ominaispainon funktiona: https://en.wikipedia.org/wiki/Specific_ ... ity_meters

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ke Joulu 13, 2017 22:59 pm

akithegod kirjoitti:Suora painomittaus olisi toki yksinkertainen tapa, mutta sopivaa vaakaa voi olla vaikea löytää.

Niin voi. Päätinkin tehdä itse koekappaleen, ja tilasin komponentit. Kun ne tulevat Kiinasta, niin ne eivät maksa paljon (3,19€), mutta niiden tuleminen kestää (kai 3 viikkoa).

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja VonHatte » To Joulu 14, 2017 13:40 pm

Juu painon perusteella voi olla hiukan vaikea mitata. Mielestäni Tiltin tapa kaikin puolin briljantti.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ti Joulu 19, 2017 0:15 am

Fredrik kirjoitti:Jos jollain kokemuksia tuosta diy tiltistä niin kuulusin mielellään, vaikutti mielenkiintoiselta.

Minä tilasin ja kasasin DIY-tiltin eli iSpindelin (rahteineen noin 60€). Sinänsä tuo kasaaminen ei ollut huippuvaikeaa, mutta kyllä kolvin jotenkin pitää pysyä kädessä. Rakenne on aika jännä, se käsittää nimittäin neljä (4) piirilevyä, jotka loppujen lopuksi ovat päällekkäin (kts. kuva): Wemos D1 (prosessori ESP8266), kallistusanturi, akkulaturi ja vielä yksi, joka ikäänkuin sitoo nämä 3 muuta yhteen.

iSpindelin dokumentointi ei ole mielestäni ollenkaan riittävä. Tekijä vaikuttaa lisäksi huomioivan vain Windows-ympäristön, joten minulle Linux-käyttäjänä riitti ihmettelemistä. Onneksi kuitenkin osaan senverran saksaa (kiitos taas kerran, 100-vuotiaan Suomen koululaitos!), että sain selvää sikäläisestä foorumista.

Nyt iSpindel näyttää sinänsä toimivan, mutta itseltäni se taitaa jäädä käyttämättä, vaikka mielenkiintoinen projekti olikin. En oikeastaan ole kiinnostunut tiheyden seuraamisesta monen desimaalin tarkkuudella. Ja kun panen yleensä pieniä eriä (4-8l), niin iSpindel on yksinkertaisesti liian iso. Sen läpimitta on noin 51mm, eli minun tavallisiin käymisastioihini se ei mahdu. 5-litraisen suuaukko on 39mm ja 11-litraisen 46mm. Isompikin sanko löytyy, mutta tilastojeni mukaan käytän sitä alle 5%:ssa kaikista panoista. Niiden takia en viitsi ruveta kalibroimaan iSpindeliä ja opettelemaan Ubidotsia (eli iSpindelille suositeltua pilvitallennusta).
Liitteet
iSpindelnesteessä.jpg
iSpindelauki.jpg

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Joulu 19, 2017 9:37 am

Kiitos nyypiö testauksesta. Taitaa Tilt ja iSpindel jäädä toistaiseksi hankkimatta. Eka olisi suoraan hyllyltä toimiva mutta ei omaan tarpeeseen hintaansa vastaava. iSpindelin voisi huvikseen hankkia, mutta en viitsi lähteä painiskelemaan softien pystytyksen kanssa kun siitä saa töiden puolesta tarpeekseen.

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Posio

ViestiKirjoittaja Von Retee » To Joulu 28, 2017 15:48 pm

Tämä iSpindelihän vaikuttaisi mielenkiintoiselta. Eli tuossa ominaispainoa seurataan kallistusanturilla, jos oikein ymmärsin? Kuinka tarkkoja lukemia saadaan?

Laitetta (pönttöön tulevaa) saisi mielestäni kutistettua huomattavasti, kun toisi älyn eli vaativammat komponentit käymisastian ulkopuolelle. Tällöin voisi käyttää vaikka täysikokoista pi:tä (sekään nyt iso ole) ja antureita voisi ympärillä olla isokin liuta. Tuossa kun ei montaa bittiä liiku kerralla kuitenkaan. Halpa atmelin suoritin yhdistettynä pieneen radioon ym. ym. vai joko sai atmelia jossa radio itse piirissä. Vuosia aikaa, kun näitten kanssa viimeksi tapellut, niin ... tietoliikenteeksi riittää 1200 baudia (semmosista vauhdin hurmoksista ei nykynuoriso ole edes kuullutkaan ;) tai miksei suoraan vaikka morsetus..

Tilttiä vähän kritisoin, eri väriset tosissaan useammalle?? Luulis ton hintasen laitteen olevan konfiguroitavissa niin, että anturit on uniikkeja ulospäin....

Tosta iSpindelistä voin sulle posteineen 30 tarjota Nyypiö, jos on sulle turha. Ihan mielenkiinnosta voisin sitä teollisuusvakoilla.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”