Mini-kegisysteemit (ei ne peltipurkit)

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: oolu
18 tai yli: Olen

Re: Mini-kegisysteemit (ei ne peltipurkit)

ViestiKirjoittaja cob » Ti Helmi 13, 2018 15:44 pm

Pohjahiiva kirjoitti:cob - Jos ymmärsin sun kysymyksen oikein niin ilmeisesti tarvitset molemmille kegeille omat ball lock spearit jos ideana on että molemmissa on nestettä samaan aikaan ja haluat tarjoilla olutta vuorotellen niistä. Hanan ja kaasun voit vaihtaa kegistä toiseen ilman vaivaa jos mollemmissa on kyseiset ball lockit. Näyttäisi siltä että jos tilaat pelkän kegin niin saat siihen normaalin painetta kestävän korkin, joka on aika turha sillä paineet katoaa kun avaat sen. Saattaa se ehkä vaihto onnistuakkin jollei vaahtoa paljoa mutta kaasua kyllä kuluu aivan turhaan.

En siis halua yhtä 10-litraista viemään tilaa kylmäkaapista, vaan ajattelin kegittää oluen kahteen 5-litraiseen joista toinen jäähdytetään ja karbonoidaan, toinen jätetään odottamaan (lämpimään tai puoliviileään tilaan). Tarve ei ole niinkään se, että molemmat kegit olisivat käyttövalmiita ja paineen alla yhtäaikaa.

Muutenhan jemmassa olevassa voisi olla ihan simppeli korkki...mutta jos haluaa siirtää oluen käymispöntöstä happivapaasti co2:lla kegin samalla purgeten, pitää spear-venttiilin olla toki asennettuna. Eikä sitä enää voi irrottaa toisen kegin täyttöä varten ja vaihtaa normikorkkiin päästämättä ilmaa kegiin, siksi ilmeisesti tarvitsen molempiin kegeihin ko. venttiilit. Vai yliajattelenkohan tätä nyt liikaa?

Paineistetusta käymisastiasta ei ole tarkoitusta kegittää, mutta pitäähän olla joku tapa tuoda käymispöntöltä siirtoletku ilmatiiviisti kegiin eli käytännössä kiinnittää letku spear-venttiilin tuloon <- tämän takia kyselin sitä onko kitissä mukana joku adapteri/liitin jolla saa letkun kiinni speariin, vai pitääkö se ostaa erikseen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Pohjahiiva
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: HKI

ViestiKirjoittaja Pohjahiiva » Ke Helmi 14, 2018 8:54 am

cob kirjoitti:En siis halua yhtä 10-litraista viemään tilaa kylmäkaapista, vaan ajattelin kegittää oluen kahteen 5-litraiseen joista toinen jäähdytetään ja karbonoidaan, toinen jätetään odottamaan (lämpimään tai puoliviileään tilaan). Tarve ei ole niinkään se, että molemmat kegit olisivat käyttövalmiita ja paineen alla yhtäaikaa.

Muutenhan jemmassa olevassa voisi olla ihan simppeli korkki...mutta jos haluaa siirtää oluen käymispöntöstä happivapaasti co2:lla kegin samalla purgeten, pitää spear-venttiilin olla toki asennettuna. Eikä sitä enää voi irrottaa toisen kegin täyttöä varten ja vaihtaa normikorkkiin päästämättä ilmaa kegiin, siksi ilmeisesti tarvitsen molempiin kegeihin ko. venttiilit. Vai yliajattelenkohan tätä nyt liikaa?

Paineistetusta käymisastiasta ei ole tarkoitusta kegittää, mutta pitäähän olla joku tapa tuoda käymispöntöltä siirtoletku ilmatiiviisti kegiin eli käytännössä kiinnittää letku spear-venttiilin tuloon <- tämän takia kyselin sitä onko kitissä mukana joku adapteri/liitin jolla saa letkun kiinni speariin, vai pitääkö se ostaa erikseen.

Veikkaan että ylimietit asiaa. En ole ainakaan kuullut kenenkään tekevän hapetonta kegitystä paineettomasta käymisastiasta. Toki jos haluaa voi pikkukegin purgeta co2:lla ball lockin kautta ja täyttää myös beer conectista mutta silloin lapon putken päässä pitäisi olla liquid connecti. Lappoamisen aikana pitäisit sitten kegin gas relief venttiiliä auki ettei kegiin muodostuva paine estäisi lappoamista. En ole kuullut että joku tekisi näin - vaikuttaa hieman hankalalta. Paineistetusta käymisastiasta kegittäminen onnistunee helpommin sillä silloin neste kulkee kegiin käymisastian paineella.

Toinen vaihtoehto jos haluaa purgeta co2:lla minikegin ennen täyttöä niin voi sen tehdä ball lock spearillä. Ottaa speari irti, lapota avonaisesta kegin reiästä ja sen jälkeen sulkea normi korkilla. Tässä säästää toisen spearin hinnan, saa purgetun kegityksen, mutta edellytyksenä on että toinen kegi josta lainaat spearia on myös tyhjä. Lisäksi se kegi jossa sulla on normi korkki täytyy karbonoida ennen käyttöä, joka 20l cornylla kestää viikon verran jollei ala heiluttelemaan tms. säätämään.

Oma mielipiteeni on periaatteessa se että hapeton siirto on turha toivo jollei käymisastia ole paineistettu. Loppujen lopuksi et edes pysty mitenkään todistamaan etteikö happea jossain vaiheessa liukene jollei ketju ole täysin suljettu ennen oluen hanatarjoilua. En ole nähnyt myöskään että kukaan siirtoletkuja pystyisi purgemaan co2:lla ilman että olisi täysin automoitu panimo - näin uskoisin että happea päätyy aina lopulta järjestelmään viimeistään käymisastian ja kegin siirron yhteydessä.

Summa summarum osta kaksi spearia, säästät säätöä.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Helmi 14, 2018 9:39 am

Pohjahiiva kirjoitti:Veikkaan että ylimietit asiaa. En ole ainakaan kuullut kenenkään tekevän hapetonta kegitystä paineettomasta käymisastiasta. Toki jos haluaa voi pikkukegin purgeta co2:lla ball lockin kautta ja täyttää myös beer conectista mutta silloin lapon putken päässä pitäisi olla liquid connecti. Lappoamisen aikana pitäisit sitten kegin gas relief venttiiliä auki ettei kegiin muodostuva paine estäisi lappoamista. En ole kuullut että joku tekisi näin - vaikuttaa hieman hankalalta. Paineistetusta käymisastiasta kegittäminen onnistunee helpommin sillä silloin neste kulkee kegiin käymisastian paineella.

Tähän menetelmään viittasin, iKeggerin sivuilta: https://www.youtube.com/watch?v=9SEft6l-It8 . Siinä lasketaan conicalista spearvalven kautta co2:lla täytettyyn kegiin olut, ja juurikin niin että päästetään relief-venttiiliä välillä auki jotta co2 pääsee poistumaan. Oikeassa olet että eihän tuo ole täysin hapeton koska conicalin yläpäästähän tulee sisälle ilmaa koko ajan, ja saattaahan sitä letkuistakin kegiin jonkin verran mennä. Tärkeimpänä etuna on ehkä se että olut ei ota kegiin loristessaan happea koska kegi on purgetettu...mutta eihän siihen välttämättä mitään ilmatiivistä letkuliitintä ja venttiiliä tarvitse, riittää että täyttää kegin co2:lla ensin.

Syy miksi tuota hapettumista pohdin on se, että nyt kun käytössä on itselläkin conical josta voi paketoida oluen suoraan, niin kegeillä olisi mahdollisuus poistaa se viimeinenkin happialtistus ketjusta (verrattuna pullotukseen, jos ei halua alkaa pullojakin co2:lla purgeamaan...).

Summa summarum osta kaksi spearia, säästät säätöä.

Tätä itsekin ajattelin, muutaman kympin säästö ei ole sen arvoista. Plus onpahan mahdollisuus pitää molemmat kegit karbonoituna isompia tilaisuuksia varten.

Pohjahiiva
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Pohjahiiva » Ke Helmi 14, 2018 17:09 pm

Ihan näppärältähän toi video näyttää ja jos on hana jonka kautta täyttää kegit niin happea liikkuu varsin vähän. Mietien vaan että mitenköhän kaveri tietää koska kegi on täynnä? Taitaa tulla bisset relief valvesta läpi :)

Tossa on myös se ihan kivapuoli että jos haluaa niin voi pistää kaasua vielä lisää ennen putken liittämistä kegin hanaan - saa sitten aika pitkälti kaikki hapet pois kegistä ja putkesta.

Mikkelbom
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Mikkelbom » Ma Helmi 19, 2018 21:42 pm

Mä oon tehny hiukan tohon tyyliin aina kegityksen, mutta avaan reilusti kannen koska siellä se co2 patja lilluu oluen päällä jos ei siihen pahemmin puhaltele. Eli kegi täyteen co2, lämmitys kraanan alla ja reliefistä painetta pois, sit laittelen letkun käymisastiaan ja connectin mehupuoleen kiinni jolloin alipaine imaisee oluet jo jäähtyneeseen tankkiin, lappoaminen alkaa kun raotan kantta ja co2 alkaa valua siitä ulos.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Helmi 20, 2018 6:17 am

Mikkelbom kirjoitti:Eli kegi täyteen co2, lämmitys kraanan alla ja reliefistä painetta pois, sit laittelen letkun käymisastiaan ja connectin mehupuoleen kiinni jolloin alipaine imaisee oluet jo jäähtyneeseen tankkiin, lappoaminen alkaa kun raotan kantta ja co2 alkaa valua siitä ulos.

Minäkin olen laponnut avonaisen kannen kautta kegiin.Olen hiilaria laittanut ensin kegiin.Tämä tekniikka kiinnostaa jos tässä aamu aivoilla ymmärtää :roll: Eli riittäkö että kegissä on hiilaria vai tartteeko olla paineella?Paljonko pitää lämmittää?Ja syntyykö alipaine hiilarin lämmönmuutoksesta?
RDWHAHB

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Helmi 20, 2018 7:58 am

Säilyvyyden kannalta: kannattaako lämpimässä pidettävä kegikin ensin jäähdyttää ja karbonoida ennenkuin sen nostaa lämminsäilytykseen?

MuTu sanoo että joo, koska samalla tapahtuu coldcrashaus ja ehkäpä samalla kylmässä käyttäminen muutenkin stabiloi oluen paremmin, mutta ei mulla oikeaa tietoa ole :) Ainakin venttiilit pysyvät (?) paineen alla tiukemmin kiinni, mutta senhän saa kevyemmälläkin ylipaineella kuin karbonointiin vaadittavalla aikaan.

Kuinka pitkää säilyvyyttä kevyiltä APA/IPA -tyyleiltä voi odottaa kegissä? Valmistaja lupaa "months".

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » To Helmi 22, 2018 21:24 pm

Omat kegit ovat nyt matkalla kotiinpäin. Melko hintavaksihan koko satsi (2x5L) tuli, mutta osat eivät ole kuluvaa sorttia, sekä käsittääkseni venttiilit menevät kiinni ns standardi-cornyyn eli systeemiä voi laajentaa sitten jos on väellä Iso Jano.

edit: pöh. ei tullut pönttöjen geometriaa mietittyä tarpeeksi siinä mielessä että sodastream-puteli on korkeampi kuin 5 litran kanisteri ts. yhdistelmä ei istu nätisti pöydällä. Olisi ilmeisesti pitänyt tilata letkua, ball lock disconnect letkuliittimellä kegin päähän ja co2-päähän regulaattorin eteen letkuadapteri:

Kuva

No, ainahan voi käyttää sodastreamia karbonointiin sekä kegin co2-huuhteluun, ja pienempiä 16g co2-kapseleita vain siihen että pumppaa oluen ulos.
Viimeksi muokannut cob, Ma Helmi 26, 2018 11:07 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikkelbom
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Mikkelbom » Ma Helmi 26, 2018 10:14 am

masafi kirjoitti:
Mikkelbom kirjoitti:Eli kegi täyteen co2, lämmitys kraanan alla ja reliefistä painetta pois, sit laittelen letkun käymisastiaan ja connectin mehupuoleen kiinni jolloin alipaine imaisee oluet jo jäähtyneeseen tankkiin, lappoaminen alkaa kun raotan kantta ja co2 alkaa valua siitä ulos.

Minäkin olen laponnut avonaisen kannen kautta kegiin.Olen hiilaria laittanut ensin kegiin.Tämä tekniikka kiinnostaa jos tässä aamu aivoilla ymmärtää :roll: Eli riittäkö että kegissä on hiilaria vai tartteeko olla paineella?Paljonko pitää lämmittää?Ja syntyykö alipaine hiilarin lämmönmuutoksesta?

Sen verran hiilaria oon sinne päästänyt että saa turauteltua hapen sieltä pois, eli lopulta painetta ei ole lainkaan, mutta kaasu toivottavasti pelkkää hiilaria kegissä. Sitten kun sitä teräskuorta vähän lämmittää ni sisällä oleva kaasu laajenee sen verran että saa reliefistä jonkun litran taas päästettyä. Jäähtyessään muodostuu pieni alipaine joka auttaa lappoamisen aloituksessa. Liian kova alipaine imaisee ilmaa tiivisteistä sisään kun kuitenkin toimivat paineella. Voi tehdä niinkin että laittaa hiilaripuolelle pelkän liittimen connectiin ni ei tarvi edes kantta raottaa, sitten pitää vaan pystyä jotenkin veikkaamaan koska pönikkä on täynnä.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Maalis 10, 2018 19:34 pm

cob kirjoitti:...iKeggerin sivuilta: https://www.youtube.com/watch?v=9SEft6l-It8 . Siinä lasketaan conicalista spearvalven kautta co2:lla täytettyyn kegiin olut, ja juurikin niin että päästetään relief-venttiiliä välillä auki jotta co2 pääsee poistumaan.

Olipahan kegitys juhlaa verrattuna pullotusrumbaan; laskin äsken IPAn kegeihin mainitulla menetelmällä ja tiskiä tästä kaikesta syntyi 1 letkunpätkä.

Hankin tosiaan ylimääräisen liquid disconnectin johon sain siirtoletkun suoraan kiinni ja laskettua painovoimaisesti käymispöntöstä oluen co2-purgettuun kegiin. Muuten meni putkeen, paitsi että huomion herpaantuessa conical tyhjentyi viimeiseen tippaan ja niiden mukana syystä tai toisesta kegiin tuli vähän turhaa sedimenttiä.

CO2:n osalta maksettiin oppirahat kun sodastream-adapteri ilmeisesti oli joko liian löysällä tai muuten vain ei asettunut kunnolla, ja tyhjensi ensimmäisen pullon vaivihkaa. Vaihtopullon asensin tefloniteipin avulla ja se on pitänyt paineensa hyvin.

Pikkuongelma huoneenlämmössä karbonointia ajatellen on, että miniregulaattori + sodastream -pullosta en saa jostain syystä yli 25 PSI painetta, joka on vähän alakanttiin. Tuokaan ei ole iso ongelma, oluen voi karbonoida huoneenlämmössä 25 PSI:hin ja loppuun jääkaappilämpöisenä jossa riittää vähempikin paine.

20180309_225334-COLLAGE.jpg

Sanotaan vielä että ikeggerin asiakaspalvelu oli loistavaa, sain mm. kakkostilaukseen pyytämättä mukaan kaasudisconnectin. Aspa totesi että olemassa olevan kaasudisconnectin käyttö MFL->letku -adapterin kanssa on yksi mahdollinen CO2-vuodon paikka ja suora "barbed" disconnect on turvallisempi.

Pohjahiiva
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Pohjahiiva » La Maalis 24, 2018 13:24 pm

Eilen pääsi vihdoin minikegistä tarjoilemaan kavereille. Kuvassa näkyy oma setti ja kegin laatu on iKeggerillä kiitettävä. Hankin kegille oman neopreenisuojan joka saattaa lisätä viileänä pysymisaikaa jonkin verran - ainakaan siitä ei haittaa ole :) Pienen kegin paineistus tuntuu olevan hieman 20l cornyyn verrattuna haastavampaa (olut vaahtoaa syystä tai toisesta enemmän) - täytynee totutella niin eiköhän tämäkin asia selkene.

Kegin koko on reppuun menevä ja tämä on se pää pointti omalta osaltani ainakin :D
Liitteet
image7small.jpg
image2small.jpg

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » La Maalis 24, 2018 19:20 pm

Komiaa! Odottelen pidemmän aikavälin kokemuksia innolla :D Vissiin jos hommaat pitkän, ohuen letkun tuohon hanan ja kegin väliin niin se letku tasais sitä painetta ja ei vaahtoais.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Maalis 24, 2018 21:37 pm

^^ Onko se probleema nyt siinä että hanan flow controllillakin on rajansa kuinka paljon se voi paine-eroa hanskata? Ja kun hana on suoraan kegissä kiinni niin ei ole yhtään painetta alentavaa letkua joka flowcontrollia auttaisi...vai onko jostain muusta kyse?

Itse olen kanssa testailemassa 5L kegin kanssa. Joko flow control-hana tai sitten pidempi letku picnic -hanaan pitää itsekin hommata, käy nimittäin aika pian tylsäksi päästellä paineita reliefistä alemmaksi joka kerta kun haluaa olutta laskea.

Lisäksi harjoittelua vaatii vielä pikakarbonointi; pidin hieman vajaan vuorokauden verran kaljaa 25 PSI:ssä joka ei ollut ihan tarpeeksi.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ti Huhti 03, 2018 22:45 pm

cob kirjoitti:Omat kegit ovat nyt matkalla kotiinpäin. Melko hintavaksihan koko satsi (2x5L) tuli, mutta osat eivät ole kuluvaa sorttia, sekä käsittääkseni venttiilit menevät kiinni ns standardi-cornyyn eli systeemiä voi laajentaa sitten jos on väellä Iso Jano.

edit: pöh. ei tullut pönttöjen geometriaa mietittyä tarpeeksi siinä mielessä että sodastream-puteli on korkeampi kuin 5 litran kanisteri ts. yhdistelmä ei istu nätisti pöydällä. Olisi ilmeisesti pitänyt tilata letkua, ball lock disconnect letkuliittimellä kegin päähän ja co2-päähän regulaattorin eteen letkuadapteri:

Kuva

No, ainahan voi käyttää sodastreamia karbonointiin sekä kegin co2-huuhteluun, ja pienempiä 16g co2-kapseleita vain siihen että pumppaa oluen ulos.

Mikä tuo adapteri on joka on miniregun ja letkun välissä? Tahtoo tuollaisen kun vituttaa kun mulla on regussa kiinni tuo kaasuliitin ja soda stream pullo roikkuu typerän näköisenä kun sen kegiin laittaa kiinni. Tällainen siis käytössä tällä hetkellä: https://www.aliexpress.com/item/Homebre ... 90882.html

Mahtaako tämä olla etsimäni osa? https://ikegger.eu/products/mfl-to-barb ... -hose-pipe
Make stout great again!

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Huhti 04, 2018 7:25 am

^^ joo, ikeggerin sivuilta linkkaamasi osa on juurikin tuo adapteri. Ikeggerin miniregussa tulee mukana "swivel" joka on vielä lisäksi itse regun ja tuon adapterin välissä, ja jossa on MFL-naaraskierteet jotka sopivat adapteriin. Mutta sama swivel adapter näyttäisi olevan aliexpressinkin regussa, ja tokihan siinä pitääkin olla tarjolla MFL-naaraskierre koska ei regua saisi muuten kiinni suoraan gas disconnectiin(kaan).

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » To Huhti 05, 2018 13:12 pm

Jees! Kiitos tästä. Täytyypi laittaa tilaukseen
Make stout great again!

olddirty
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja olddirty » Ti Huhti 17, 2018 10:59 am

Mistä saisi adapterin minireguun. Eli mini reguun menee kiinni 16 gramman patruuna, haluisin siihen kiinni sodastream pullon. Ainoa adapterin, jonka löysin on ikeggerissin sivuilla.
https://ikegger.eu/products/soda-stream ... -regulator

Hinta on posteineen 20 euroa. Mutta saisiko tuota mistään halvemmalla tai vaihtoehtoisesti kivijalasta nopeammin?

olddirty
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja olddirty » To Huhti 19, 2018 10:48 am

Vastaan itselleni. Löytyi Sissokssta, eli "Värikuulaasepaikasta". Adapterin hinta siellä sama 19 euroa. Ainoa ero, että tuohon sopii värikuula co2 pullot. 20 unssin pullo maksaa 30 euroa ja täytöt 5 euroa.

Ei kai tuo co2 erilaista ole noissa, kuin sodastreamissa? No tilasin kuitenkin paketin.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » To Huhti 19, 2018 11:32 am

Noinkohan se on elintarvikelaatuista kaasua? Eri asia sitten kuinka vaarallista teollisuuslaatuinen kaasu voi yleensä olla tai tuleeko se edes oikeassa elämässä eri letkusta, mutta sodastreameissa se ainakin on elintarvikelaatuista.

adapterista: ikeggerin adapteri ei pelannut alkuun nätisti sodastreamin kanssa, sitä ei saanut kiristymään perille asti ilman kaasun vuotamista koska tiivisteprikka ei ilmeisesti asettunut ensin adapterin "pohjalle" asti, ja uudelleenasennuksen jälkeenkin se tihkutti yhden pullon tyhjäksi. Jälkimmäinen saattoi olla oma vika ja adapteri ei ollut regussa ehkä riittävän tiukasti. Sittemmin tiiviys on ollut kunnossa, kun kiristin kaikki liitokset viimeisen päälle ja kiepautin tefloniteippiä molempien kierteiden ympärille.

olddirty
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja olddirty » To Huhti 19, 2018 15:01 pm

cob kirjoitti:Noinkohan se on elintarvikelaatuista kaasua? Eri asia sitten kuinka vaarallista teollisuuslaatuinen kaasu voi yleensä olla tai tuleeko se edes oikeassa elämässä eri letkusta, mutta sodastreameissa se ainakin on elintarvikelaatuista.

adapterista: ikeggerin adapteri ei pelannut alkuun nätisti sodastreamin kanssa, sitä ei saanut kiristymään perille asti ilman kaasun vuotamista koska tiivisteprikka ei ilmeisesti asettunut ensin adapterin "pohjalle" asti, ja uudelleenasennuksen jälkeenkin se tihkutti yhden pullon tyhjäksi. Jälkimmäinen saattoi olla oma vika ja adapteri ei ollut regussa ehkä riittävän tiukasti. Sittemmin tiiviys on ollut kunnossa, kun kiristin kaikki liitokset viimeisen päälle ja kiepautin tefloniteippiä molempien kierteiden ympärille.

En edes tajunnut tuota. Pitää kysyä onko elintarvikelaatuista. Jossain vain joskus nähnyt, että maailmalla modaavat sodastream laitteita sopimaan noihin, niin kuvittelin suoraan sopiva. Ja täyttävät myös paineilmapulloja sukeltajille. Mutta kuitenkin hyvä pointti ja pitää kysyä.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”