mallasmylly?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomesta
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: mallasmylly?

ViestiKirjoittaja Mustola » Ma Maalis 17, 2014 19:33 pm

simppeli kirjoitti:Tuli tuollainen Brewferm mylly hankittua ja aiempaa kokemusta maltaiden rouhimisesta ei ole.
Millaisia telavälejä olette käyttäneet ja kuinka paljon jyvän koko vaikuttaa lopputulokseen ja onko pyörimisnopeudella millainen merkitys?

Se valmistajan tuunaama vakiasetus on melekosen kohillaan... Ite oon pyörittäny melekosen räyhäkkäällä porakoneella jossa voima riittää...mutta kierrosnopeus on ollu kohtuu maltillinen... Lopputulos on ollu riittävän hyvä... Ei ole tarvinnu saannon vuoksi säkkiin pukeutua :lol:
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

simppeli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Härmäland

ViestiKirjoittaja simppeli » Ma Maalis 17, 2014 19:48 pm

^Rouhin kostutetut maltaat 1,10mm säädöllä. Mäskipatja pysyi koko session auki ja saanti oli mielestäni hyvä joten ei kait se kaukana oikeasta ole :wink:

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 16, 2014 9:55 am

Tuli tuo hankittua eBaysta ilman pohjalevyä. Maksoi kotiovelle toimitettuna 111€.

Hyvin pätevä peli. Ainakin verrattuna aiempiin viritelmiin. Riittävän nopea ja vallan kelvollinen rouhinta.
Omassani on telan säätönupikat hieman pielessä, jos laittaa merkit samalle kohdalle, niin tela on vinossa. Ei haittaa yht'n mit'n.

uniko
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja uniko » To Marras 13, 2014 19:36 pm

Maltaiden rouhinta ollut suurin ongelmani tähän mennessä ja kun viime stoutin mäskäystehokkuus kusi niin pistelin:

http://www.aliexpress.com/item/Factory- ... 20793.html

tulemaan. 100,25€ kuljetuksineen. Katsotaan onnistuuko tilaus ja onko tuote rimpula.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Marras 13, 2014 20:34 pm

Sama mylly, mitä Brewferm myy, ja jonka itse ostin iipeistä. Hyvä se on tämmöseen käyttöön.

jtkuokka
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja jtkuokka » Pe Marras 14, 2014 12:06 pm

Tuleeko tuon hintaiseen tilaukseen Suomen tullimaksut päälle aliexpressistä tilattuna?

Onko kellään vertailukokemuksia Coronan myllyyn?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Marras 14, 2014 13:07 pm

Tullia ei kanneta alle 150€ arvoisista lähetyksistä.
Mutta alvi tuosta pitäisi mennä.

Tosin tulli tekee valtaosan päätöksistään paketin kyljessä olevan vientiselvityksen perusteella. Ja noiden kiinanpakettien ollessa kyseessä siinä saattaa lukea melkein mitä tahansa. Alle 45€ arvoiset lahjat on tullivapaita, ja monesti ebayostokset on merkitty arvoaan halvemmiksi lahjoiksi. Kyse on veropetoksesta, jos lähetys tulee perille jäämättä tulliin, etkä tee tullausilmoitusta itse. Rikkeen vakavuuden voi jokainen päättää itse.
Minulla on käynyt myös niin, että tullivirkamies jätti tullit ja verot keräämättä, koska kyse oli suht pienistä summista, eikä hän jaksanut alkaa kaivelemaan TARIC-koodeja yms. Tuolloin oli 70€ edestä levysoittimen neuloja.

voetto
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vaajakoski

ViestiKirjoittaja voetto » Pe Marras 14, 2014 22:21 pm

Milläs välyksellä olette BIAB:lle rouhineet? Rakotulkki löytyy kyllä, ajattelin jotain 0.75mm kokeilla ensin.

uniko
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja uniko » La Marras 15, 2014 12:31 pm

jtkuokka kirjoitti:Tuleeko tuon hintaiseen tilaukseen Suomen tullimaksut päälle aliexpressistä tilattuna?

Onko kellään vertailukokemuksia Coronan myllyyn?

Melkkosta vuokrasin Coronamyllyn ja kyllähän siitä mallas läpi meni ei siinä. Ehkä hieman ärsytti se, että joutui kokoajan säätää levyjen väliä. Lisäksi ajattelin, että tuommoinen telasysteemi olisi parempi sen litistävän vaikutuksen puolesta siinä missä Corona rouhii maltaan. Piti tuommoinen suunnitella ja tehdä itse mutta nyt ei riitä maltti moiseen.

Noista maksuista en kyllä itse tiedä. Reikäpäänä pistin vain tilaten ja maksua tulee jos tulee. Äynihän tuossa jo kuvaili. Sen verran kerkesin lukaisemaan, että kovasti väittivät Kiinan tavaroiden jäävän harvemmin tullin haaviin kuin jenkkilästä tuodut, mikä kuulostaa kyllä aivan älyttömältä...

jtkuokka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja jtkuokka » Su Marras 16, 2014 11:40 am

Jees. Ilmoitatko vielä, miten noiden maksujen kans käy? Mua kiinnostais kans vastaava mylly, mutta tällä hetkellä budjetti on niin tiukilla etten halua ottaa lisäkustannuksien riskiä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Marras 16, 2014 12:07 pm

Kun tilaa yli 22€ arvosta tavaraa EU:n veroalueen ulkopuolelta, on aina "riski" että siitä menee tullit ja verot.
Lainausmerkit siksi, että kyse on lakisääteisistä maksuista, jotka pitäisi maksaa huolimatta siitä, että onko Tulli niiden maksun perinnässä aktiivinen vai ei.

uniko
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja uniko » Ti Marras 25, 2014 18:40 pm

Päätin sitten hoitaa tullauksen itse. Fedex olisi ottanut ymmärtääkseni ylimääräistä 2,5% tullaus ja alv -maksusta. Nyt jäi, kuten äyni arveli, ALV maksettavaksi ja tässä tapauksessa se oli 24,04€.

Kokonaiskustannukset siinä 125€:n hujakoilla kun itse tullasi. Kerkesin kyllä miettimään, että jos olisi 25€ sijoittanut lisää niin saman vermeen olisi saanut suomalaiselta toimijalta. Ehkä sen olisi kestänyt ja samalla tukenut pienyrittäjyyttä...

Katsotaan vielä millaista terästä sieltä tulee.

PS. Jos joku päättää tullata tommosta itselleen niin:

"Maantieteelinen alue: Kiina - CN
tavarakoodi: 8435100000"

Yksi päänsärky Sinulle vähemmän. Jumankauta, että sai etsiä. Tuo on ryhmä "Puristimet, murskaimet ja niiden kaltaiset koneet ja laitteet, joita käytetään viinin, siiderin, hedelmämehun tai niiden kaltaisten juomien valmistuksessa". Ihan selvästi mallasmyllyn paikka :)

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Marras 25, 2014 18:54 pm

:ot: Tilasin tarratulostimen teippejä Japanista ja tarrakasetin kategoria sijoittui samaan pääryhmään kuin "ydinreaktorit ja tuotantokoneet".

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Marras 25, 2014 20:48 pm

Puolassa tehdyn umpirosterisen saa noin yhdeksälläkympillä plus toimitus joka on kympin-kahden luokkaa tilatessa, ärsyttäviä puolia vehkeessä ovat lähinnä kaukalon puute jonka väkertelin pahvista ite ja melkoista tarkkuutta ja välillä jakoavainta vaativa karkeuden säätäminen. Kaiken kaikkiaan aika perinteisen Itä-Eurooppalaisen konepajatuotteen oloinen joka kyllä toimii mutta on painava ja pientä kikkailua vaativa, jokseenkin pidän tästä tyylistä enemmän kuin Kiinalaisesta. Täytyy miettiä jos tämä alkutekijöissään oleva ajatukseni perustaa yksi alan liike lisää kasvaa niin pitää hommata kontillinen kaikkea mahdollista valikoimaan tuolta suunnalta kun tullejakaan ei tarvitse maksaa.
http://domowybrowarek.pl/pl/srutownik-/ ... cowy-gabej
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Marras 25, 2014 21:53 pm

uniko kirjoitti:...
Melkkosta vuokrasin Coronamyllyn ja kyllähän siitä mallas läpi meni ei siinä. Ehkä hieman ärsytti se, että joutui kokoajan säätää levyjen väliä..

Itsellä 79 rouhintaa takana coronalla enkä ole kuin kerran säätänyt, tosin irroitan ja säilytän sitä siten että siipimuttereihin ei mikään koske.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

peräedellä
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Sjoki

ViestiKirjoittaja peräedellä » Su Joulu 07, 2014 8:25 am

Hei arvon ystävät! Itse aloittelen tätä olut harrastusta tässä sivussa, siideri pääasiallisena valmistus kohteena teen amk tutkintoa siiderrin liittyen.
Mutta kysymys mikä rouhitun maltaan raekoko on?
Itsellä olisi vanha sähkökäyttöinen säädettävä ammattikoon kahvimylly.
Pystyykö tuollaisella rouhia mallas vai tuleeeko liian pientä,hienoa....tms?

T:J

Ojala
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Tuusula

ViestiKirjoittaja Ojala » Ti Joulu 23, 2014 8:55 am

Mallasmyllyä olen tekemässä. En ole koskaan mäskännyt, mutta aattelin että täytyy noita laitteita pikkuhiljaa kasailla.

Naapurin veneen kölissä oli painona akseleita, joiden sisältä löytyi sorvatessa myllyn telat. Alla kuvia. Rosteriahan ne ei ole, mutta kun sorvikin on vuodelta 1939, niin silloin ei ollut varmaan rosteriakaan keksitty.. =)

Tarkoitusta varten tilaisn englannista pyällysterän, sellaista kun ei varastoista löytynyt. Kun etsin pyältämisestä (vai pyällystämisestä..) tietoa, niin suomeksi sitä oli aika vähän. Youtubessakaan ei hakusanalla pyällys löytynyt mitään, joten piti lisätä:
https://www.youtube.com/watch?v=DI3S-uxLQt0
Ääni joka sorvista kuuluu on aika hurja mutta se johtuu siitä että vaihdelaatikkona sorvissa on PV Volvon vaihdelaatikko. :geek:
Liitteet
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Su Helmi 22, 2015 22:50 pm

Minkäslaisilla porakoneilla on porukka noita valssimyllyjä pyöritellyt jos on? Edelliset rouhinnat tein Bilteman perushalvalla iskuporakoneella joka ei hitaammalla ja sopivemmalla nopeudella jaksanut vääntää ja kovemmalla lenteli jyvän palasia kourallisen verran muuallekin kuin piti ja lisäksi kone oli sen verran kuuma että epäilin sähkön karkaavan sinisenä savuna jos ei minuutin välein pyörittänyt tyhjänä. Ideaalinen kierrosnopeushan lienisi jotain 200rpm ja tähän tarkoitukseen paras olisi sähkömoottori jossa olisi erillinen tuuletin, mutta näitä ei porissa liene ja tuppaavat riittävän tehoiset maksamaan Kiinastakin tilattuina.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Kalle
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Su Helmi 22, 2015 23:01 pm

Cotech laadulla pyörii 3-telainen monstermill mulla, säätönappulasta vähän pyöritellen löyty sopiva vauhti ja hyvin on toiminut.

http://www.clasohlson.com/fi/Iskuporako ... ch/40-7964

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Helmi 22, 2015 23:17 pm

Makita 14V akkukone, eikä ole väännöstä pulaa.

Erikoista, että kovilla kierroksilla on enemmän vääntöä, ei pitäisi olla mahdollista.
Miten jos pistät ensiksi koneen käymään ja sitten vasta jyvät hopperiin.

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”