Käymiskaappi vai -arkku?

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

Ladis
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Häme
18 tai yli: Olen

Re: Käymiskaappi vai -arkku?

ViestiKirjoittaja Ladis » Ti Tammi 12, 2016 8:47 am

Ovat teholtaan vähän turhan äkäisiä pieneen kaappiin, eli räpsii tiuhaan päälle ja pois. Toimii toki periaatteessa, mutta turhaa kuormittamista kuitenkin.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Tammi 12, 2016 9:03 am

sehän tarkoittaa vaan sillon sitä että sun kaappi ei ole lämmönpitävä jos kovin usein käy/sammuu ,itellä(eukolla) oli tollanen vastaava seinustan "kasvihuoneessa" syksyllä ja eipä se kovin usein sammuilu/käynyt kuitenkaan.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Tammi 12, 2016 9:08 am

Aika paljon tehoa tarpeeseen nähden. Käymiskaappiin riittää lämmönlähteeksi 40W hehkulamppu, 2000W puhallin saattaa olla vähän huonosti hallittava.
Lämmitystähän ei kaapissa juuri tarvitse kuin silloin jos haluaa käyttää selvästi ympäristön lämpötilaa korkeimmassa lämmössä. Siis vaikka saisonia. Huoneenlämmössä olevassa kaapissa onnistuu 25°C käymislämpötila yleensä ihan pelkällä käymisessä muodostuvalla lämmöllä.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Tammi 12, 2016 9:57 am

Hehkulampusta tullenee UV säteilyä senverran että teoriassa se voi pilata oluen viikkojen tai kuukausien altistusjaksolla. Sitä voi kokeilla että kuinka kauan pitää pötkötellä 40w hehkulampun alla että ruskettuu samoin kun vaikkapa 30min suorassa auringonpaisteessa :P

En pitäisi ongelmaa lainkaan relevanttina.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Tammi 12, 2016 10:05 am

Hehkulampun alla tuskin ruskettuu ensinkään, vaikka kuinka köllöttelisi. Ihossa käänteinen reaktio tapahtunee nopeammin kuin ruskettuminen noilla uv-määrillä.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Tammi 12, 2016 10:37 am

Tero_perkele kirjoitti:sehän tarkoittaa vaan sillon sitä että sun kaappi ei ole lämmönpitävä jos kovin usein käy/sammuu ,itellä(eukolla) oli tollanen vastaava seinustan "kasvihuoneessa" syksyllä ja eipä se kovin usein sammuilu/käynyt kuitenkaan.

Tehokas lämmitin vaan saattaapi vetäistä lämmöt termostaatin hystereesirajan yläpuolelle, eli lämmitin käy, kaappi lämpenee jonka johdosta jäähdytys kytkeytyy päälle joka taas jääkaapissa tyypillisesti jäähdyttää lämpötilan puolestaan liian alas, jolloin lämmitin käynnistyy taas jne...

Eli kaapissa on syytä olla tarpeeksi matalatehoinen lämmitin jotta se ei jatkuvasti joko lämmitä tai jäähdytä vaan pysyttelee pidempiä aikoja termostaatin hystereesialueella.

Lisäksi vaarana on tulipalo, tuollainen 1000w/2000w lämmitin pienessä eristetyssä kaapissa ei liene hirveän turvallista jos termostaatti hajoaa ja jättää lämmöt pysyvästi päälle.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Tammi 12, 2016 12:30 pm

Siis toi minkä linkitin oli vaan esimerkki joka sattu nopeesti löytymään niitä on myös ihan 100/200w tehoisiakin saatavilla,ja tuohon termostaatin rikkoutumiseen yms,jos noin ajattelee niin eihän sitä parane sitten käyttää mitään sähkölaitteita kun yhtälaille nekin voivat rikkoutua,
ja kuten sanoin eukon minikasvihuoneessa(L100xK100xS50) samantapainen lämmitin toimi helvetin hyvin,piti lämmön 15-20 asteessa. :ot:

Mutta jokainen tehkööt kuten parhaaksi näkee...

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Paimen » Ti Tammi 12, 2016 14:33 pm

Meillä oli tommonen perus halpa sisätilalämppäri huutaas meidän käymiskaapis (sisällä sillon 120l tynnyri). Oli kytketty niin että puhallus kokoajan päällä ja lämmitys ja jäähdytyksen kompura sitten tarvittaessa. Ei montaa viikkoa toiminu kun puhallin oli paskana. Nyt on 100mm kanavapuhallin kierrättääs ilmaa ja lämppärinä toimii sähkökaapin antikondensaatio lämppäri.
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Tammi 13, 2016 20:19 pm

Toiveena kaikille panijoille Ulos kaapista ennenkuin joutuu arkkuun.. :P ( poistakaa jos liian huono..)
Jos sais Terran reissullansa

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Huuhaa » Pe Loka 27, 2017 17:26 pm

Nostellaan vähän vanhaa lankaa noviisikysymyksillä. :confus: Suunnitteluasteella olisi siis käymiskaapin hankkiminen. Onko kenelläkään käymiskaappia ulkovarastossa (ei lämmitystä)? Onko tässä jotain ongelmakohtia joita pitäisi ottaa huomioon? Riittääkö esim. hehkulampun / keraamisen lampun teho lämmitykseen? Entä kaapin koko: kannattaako hommata suoraan koko korkea kaappi, vai oletteko pärjänneet pienemmällä?

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Loka 27, 2017 19:36 pm

Kaapin lämmityksestä ei ole omia kokemuksia, mutta sanoisin, että mikäli ulkovarasto menee pahasti pakkasen puolelle voi se vaatia jo jonkin verran tehoja lämpimänä pysyäkseen. Normi jääkaappi toimii noin 15-20 asteen lämpötilaerossa. Mitä enemmän eroa välissä, sitä enemmän tehoja vaaditaan.

Kaapin koon puolesta sanoisin, että ota korkea jos vaan mahdollista. Matalissa kaapeissa on usein pakastelokeroita, vie tilaa yläreunasta ja alareunassa koneiston patti takaseinässä ja vie tilaa myös sieltä. Alareunassa syvyyttä on yllättävän vähän.
Itsellä on matala 50cm leveä kaappi ilman lokeroa, mutta koneiston patti on sen verran suuri, että 30l asti ei oikein tahdo sujuvasti mahtua. 20l plastex on nyt siellä lageria tekemässä.

juissi
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Orimattila

ViestiKirjoittaja juissi » Ma Marras 06, 2017 22:12 pm

Itselläni on korkea kaappi ulkovarastossa. Varastossa on sähköpatteri jolla pidän varastoa 10-15 asteen lämpöisenä. Käymiskaappiin en ole fyysisesti kajonnut, mutta olen tehnyt lämpötilkontrollerin, joka pitää käymislämmön kohtalaisen tasaisena + lokittaa käymisen ajalta lämmöt muistiin.

Toteutus on tehty Rasperry Pi + termopari + SSR (solid state relay) kombolla. Lämmittimiä en ole vielä käyttänyt, mutta systeemin laajentaminen sellaisella on jossain vaiheessa tavoitteena. Käytännössä annan siis jääkaapin toimia luonnollisesti. Jos juoma pääsee kylmenemään liikaa niin SSR kytkee koko kaapista sähköt pois. Näin kaappi ei kylmene liikaa. Kun kaappi on taas riittävän lämmin niin sitten kontrolleri kytkee kaapin taas päälle ja homma jatkuu. Olen ohjelmoinut siihen puskuriajan jotta sähköjä ei kuitenkaan rempata liian usein.

Yhteenvetona voin kerta että olen ollut kohtalaisen tyytyväinen tähän kokonaisuuteen jonka hinta kaikkine osineen oli n. 200€.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Marras 07, 2017 10:05 am

Minulla on korkea jääviileä ja siinä on oma termari pois ja tilalla on stc-1000 kiinan pid.Anturin teippaan eristeellä käymispöntön kylkeen.Mahtuu 2 30 litran käymisastiaa tai 1 68 litran,alle pitää laittaa tuki keppi.Kaappi on lämpösessä autotallissa ei tarvitse lämmittää.Pidissä paikka myös lämpö elementin kytkennälle.
RDWHAHB

Juspa
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Vihtavuori

ViestiKirjoittaja Juspa » Pe Syys 14, 2018 7:40 am

Käymiskaappi olisi kanssa mietinnässä, mutta tilan puutteen vuoksi ainoa järkevä olisi pieni jääkaappi/kaappipakastin mihin yhden pöntön saisi kerralla menemään. Lämpötilaohjaushan tälle pitäisi sitten tehdä niin mietinkin että kumpi toimisi käymiskaappina paremmin jos pitää hoitaa lämpötilat kaikilla alueilla lageroinnista sinne +18C asti?

akithegod
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja akithegod » Pe Syys 14, 2018 9:59 am

Juspa kirjoitti:Käymiskaappi olisi kanssa mietinnässä, mutta tilan puutteen vuoksi ainoa järkevä olisi pieni jääkaappi/kaappipakastin mihin yhden pöntön saisi kerralla menemään. Lämpötilaohjaushan tälle pitäisi sitten tehdä niin mietinkin että kumpi toimisi käymiskaappina paremmin jos pitää hoitaa lämpötilat kaikilla alueilla lageroinnista sinne +18C asti?

Pakastinta olen käyttänyt itse, lagerointi nollassa onnistuu hyvin eikä kompura huuda jatkuvasti. Pakastimissa on kyllä yleensä enemmän eristettä jolloin sisämitat ovat vastaavaa jääkaappia pienemmät, eli kaikille käymisastioille (esim. Melkkon valkoinen kiljupönttö) ei välttämättä sovi.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Syys 14, 2018 13:47 pm

Itsellä täyskorkea jääkaappi vanhassa pottukellarissa. Lämmitys hoituu tuolla 25w heatpadillä. Inkbirdillä ohjaan. En uskaltanut alkaa ropeltamaan STC- 1000:ia kiinni. Jääkaappi ei siis ole minulla ollenkaan kiinni. Kellarin viileys on juuri sopiva.

https://www.panimonurkka.fi/tuote/bette ... 25w-kopio/
Inkbird ITC-308 – termostaattia löytyy vähän joka puolelta nettiä.

Helppoo kuin heinän teko...
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

masa
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja masa » Ke Syys 19, 2018 10:42 am

Kysymys käymiskaapista. Siirrettiin jonkin aikaa sitten kamat isompiin tiloihin ja hommattiin samalla hyväkuntoinen jääkaappi käymiskaapiksi. Tila vaikuttaisi olevan kuitenkin hieman liian viileä koska jääkaapin sisälämpö oli tippunut noin 16C. Tässä yrittänyt forumia selailla ja hyviä vinkkejähän täältä tuohon lämmitykseen on saanut. Eli mikä tuollaiseen pieneen muutaman asteen lämmönnostoon olisi järkevin ratkaisu? Inkbird Itc-308 löytyy eli siihen olisi kiva saada jokin laite kiinni. Hakusessa siis ratkaisu joka ei vie taloudelliseen perikatoon. Molderin toteutus voisi kiinnostaa, mutta muitakin ideoita otetaan vastaan. Hehkulamppu kenties ja miten sen käytännössä toteuttaisi?

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ke Syys 19, 2018 13:47 pm

Eikös nuo "lämmitysmatot" ole Panimonurkassa jonkun 25€

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”