Klarstein Fullhorn kokemuksia

Oluen valmistamiseen tarvittavat välineet ja niiden valmistuksesta

Valvojat: suorama, Elmo

ByB
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Porvoo
18 tai yli: Olen

Klarstein Fullhorn kokemuksia

ViestiKirjoittaja ByB » Ti Huhti 10, 2018 15:14 pm

Onko kellään käytössä tuo Fullhorn? Jos on niin millainen on käyttää?
Lähinnä kiinnostaisi kestääkö kauan saada tuo lähes täysi kattila(30L) kiehumaan?
Ja onko ollut mitään ongelmia. :cheers1:

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

Re: Klarstein Fullhorn kokemuksia

ViestiKirjoittaja aarle » Ke Huhti 11, 2018 9:39 am

Tuon Klarstein Fullhorn kokonaistilavuus on 30 l joten sillä voi tehdä n. 25 l satseja. Jos laskee teoreettisesti 25 l 5 asteista vettä lämmitetään 100 asteiseksi tarvitaan energiaa 2700 Wh. Vastus on 2500 W joten reilu tunti plus lämmön siirtyminen ja veden haihtuminen. Joskus olen käyttämyt vanhaa untuvatakkia vastaavanlaisen kattilan pällä lämmitysvaiheessa.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ke Huhti 11, 2018 15:53 pm

Kiitoksia!
Joten hanasta lämmintä vettä niin ei kestä silloin mahdottoman kauan.Keitto vaiheessahan vierre on jo +60° joten suht nopeaan pitäis lähteä tuolla sinun laskukaavalla kiehumaan. :cheers1:

elde
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja elde » Ke Huhti 11, 2018 17:55 pm

Pari keittoa tuolla Füllhornilla on alla. Ihan pätevän tuntunen vehje, keittelee vierteen melkoisen nopeasti ainankin omaan hellaan verrattuna. Itse en täyttä kattilallista ole koskaan keittänyt, kun teen mieluummin pienempiä satseja. Termostaatti tuossa on digitaalinen, mutta sen lukemaan ei kannata sokeasti uskoa, valehtelee muutaman asteen. Silti hankintahintaan nähden oikein hyvä ostos.

Mäskään samassa astiassa pussin kanssa, kuten aarle yllä totesi, vierre on melkein seitsemänkymmentäasteista siinä kohtaa, kun pussi nostetaan pois ja aletaan lämmittää vierrettä keittoa varten.

Sporttiboy
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sporttiboy » Ke Huhti 11, 2018 19:22 pm

ByB kirjoitti:Kiitoksia!
Joten hanasta lämmintä vettä niin ei kestä silloin mahdottoman kauan.Keitto vaiheessahan vierre on jo +60° joten suht nopeaan pitäis lähteä tuolla sinun laskukaavalla kiehumaan. :cheers1:

Ihan vaan periaatteesta mä lasken aina vettä melko pitkään ja nimenomaan kylmää että saa raikasta ja tuoretta. Lämmin vesi saattaa irroitta putkistoista ties mitä eitoivottuja ainesosia ja makuun vaikuttavia juttuja. Sama muuten ruoanlaitossa periaatteena...

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » To Huhti 12, 2018 21:21 pm

walt
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja walt » Pe Huhti 13, 2018 21:19 pm

Veden voi laskea kylmänä edellisenä iltana ja antaa lämmetä yön yli huoneenlämpöön.

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Pe Huhti 13, 2018 23:11 pm

Sporttiboy kirjoitti:
ByB kirjoitti:Kiitoksia!

Ihan vaan periaatteesta mä lasken aina vettä melko pitkään ja nimenomaan kylmää että saa raikasta ja tuoretta. Lämmin vesi saattaa irroitta putkistoista ties mitä eitoivottuja ainesosia ja makuun vaikuttavia juttuja. Sama muuten ruoanlaitossa periaatteena...

Mäskäyksen jälkeen vierre +60 asteista suurinpiirtein ja keittovaihe sen jälkeen. Ennen mäskäystä
vesi tietenkin ollut kylmää ja raikasta eikös.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » La Huhti 14, 2018 11:02 am

Niinhän se kuulemma pitäis olla,itse avannut vaan hanan ja laskenut vettä kattilaan lämpötilasta välittämättä,ei ole yksikään pullo jäänyt juomatta :cheers1:

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ti Huhti 17, 2018 12:45 pm

No niin,Fullhorn tilaus lähti eilen,toimitus aika 3-5 arkipäivää.....sivuilla tosin luki että kattiloita saapuu kauppaan 23.5 :cheers1:
175.99€ postit 0€ hinta ainakin oli kohdallaan.

Lasse
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja Lasse » Ti Huhti 17, 2018 15:01 pm

Näin omakotitalossa tuo kuuma vesi on ihan käyttökelpoista oluthommiin mielestäni, kun tietää miten se siihen hanaan tulee. Meillä se tulee kaukolämmöllä kuumentaen maks. 10 m matkan putkessa hanaan. Juoksutan kuumaa vettä ensin pesuhommiin, joten putkista ei seisonuttakaan vettä oluen tekoon mene.

Tuon kuuman vedenhän saa testattuakin makuvirheistä jne., kun ottaa vaikka näytteen seisomaan huoneenlämpöön tms. vähäksi aikaa ja maistelee ja vilkuilee sakkaantuuko jotain tms.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ti Huhti 17, 2018 15:16 pm

Toi on vähän semmonen juttu,missä osa porukkaa on äärimmäisen tarkkoja.Itse en oikestaan jaksa miettiä asiaa,en myöskään virittele vettä.Luultavasti tarkemmat saa puhtaampia makuja ja ei se minulta ole pois jos joku jaksaa ja näkee vaivaa,itse en jaksa.
Mä saan hyvän mielen kuuman veden käytöstä siinä et säästän planeettaa kilovatti tunti kerrallaan :D :cheers1:

Panoukko
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Panoukko » Pe Touko 11, 2018 23:31 pm

Itsekin katsellut keittimiä ja tuo Fullhorn vaikuttaisi kyllä aika lupaavalta hintaansa nähden. Taidan skipata isojen kattiloiden oston ja hankkia suoraan kunnon keittimen. Uutteeista olen valmistanut aiemmat batchit.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » La Touko 12, 2018 12:56 pm

Itekkin mielenkiinnolla odottelen pannun saapumista.Tässä odotellessa värkkäsin siihen pumpun,motonetista 19.90€ jospa sais tehokkuutta ylös :cheers1:
Aiemmin käytössä ollut 15L kattila käy nyt mainiosti huuhteluveden lämmittämiseen ja seuraavassa panossa olis tarkoitus jakaa vierre ja keitellä kaks satsia eri humalilla joten jos sulla on jo joku kattila,niin ei mene sekään hukkaan.

Panoukko
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Panoukko » La Touko 12, 2018 20:54 pm

Siis mitä sillä pumpulla tehdään? Kierrätetään vettä mäskäyksen aikana vai huuhteluun?

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » La Touko 12, 2018 21:36 pm

Kierrätetään mäskäyksen aikana. Parempi tehokkuus ja kirkkaampi vierre.

Panoukko
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Panoukko » La Touko 12, 2018 23:55 pm

Miten muuten olette ajatelleet tehdä vierteen jäähdytyksen? Pystyisikö vierre olemaan esimerkiksi yön säiliössä jäähtymässä ja seuraavana päivänä siirtäisi käymisastiaan?

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Su Touko 13, 2018 1:18 am

Vesikiertoinen jäähdytys nopein olisi,mutta kyllähän tuota no chill menetelmää myös käytetään,mutta humalaa pitää pistää maltillisemmin jos meinaa seuraavana päivänä vasta hiivata.

elde
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja elde » Su Touko 13, 2018 23:20 pm

Noin viidellä kympillä saa immersiojäähdyttimen, jolla vierteen viilentää keiton jälkeen vartissa. Keiton jälkeen tuo vierre on haavoittuvaisimmillaan, kun siihen pääsevät pöpöt voivat pilata koko erän kerralla. Jos vierteen jättää kattilaan, sinne voi päästä kattilan raoista tavaraa, jos sen siirtää käymisastiaan ja sulkee tiiviisti, vierre jäähtyessään imee ilmaa tai vesilukon vedet sisäänsä.

Kuva

ByB, jos olet pumppua ja mäskäyksen aikana kierrätystä miettimässä, onko sinulla myös jonkinlainen mallaspiippu mietittynä tuohon kattilaan? Pussimäskäyksessä en välttämättä näe kovin suurta tarvetta pumpulle - voin toki olla tässä väärässäkin.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ma Touko 14, 2018 5:21 am

Pussimäskäämällä mennään,ihan ekaa kertaaa pumppu hommiin ryhtymässä,mutta siltikin kuvittelisin että pussimäskäyksenkin tehokkuus nouseen pumpun avulla,kokeillaan ja katsotaan kun Fullhorn saapuu :cheers1:

Palaa sivulle “Välineet & laitteet”