Vehnäoluen kuukauden huonontuminen ja värin muutos

Valvojat: suorama, Elmo

wertymarko
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Vehnäoluen kuukauden huonontuminen ja värin muutos

ViestiKirjoittaja wertymarko » Pe Syys 14, 2018 9:01 am

Asia koskee vehnäoluen värimuutosta ja makumuutosta, säilyvyyttä jne.

Onko tullut vastaavaa vastaan teillä?
Pullotin vehnäoluen 14.8. Jälkikäymissokeria 5,7g/l. Viikko kaksi pullotuksesta vehnis oli kivan väristä, oranssinkeltaista. Maku oli hyvä ja tavoiteltu. Mutta nyt eilen, eli kuukausi pullotuksesta väri on muuttunut paljon ruskeammaksi, muistuttaa lähes kuravettä. Maku oli mielestäni kitkeröitynyt ja tasaantunut. Humalan hedelmäisyyttä ja aromeita ei enää löytynyt. Olut myös parista pullosta kuohahti ulos avatessa. Säilytys on ollut n. 19 asteessa kellarissa. Onko käynyt niin, että jokin bakteeri on pilannut oluen vai kenties johtuuko hapesta joka on pullottaessa päässyt mukaan? Pullotuksessa nimittäin oli pieniä ongelmia hapen kanssa, kun lappo kaatui ja pullotustikku ei toiminut oletetusti.

Kurkkaa kuvat. Oikean ja väärän värin kyllä huomaa kuvista.
Liitteet
IMG-20180913-WA0066.jpg
IMG-20180819-WA0012.jpeg
IMG-20180913-WA0065.jpg
IMG-20180913-WA0057.jpg
IMG-20180913-WA0056.jpg
IMG-20180819-WA0012.jpeg
IMG-20180814-WA0045.jpeg

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Vehnäoluen kuukauden huonontuminen ja värin muutos

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Syys 14, 2018 9:39 am

Tuo extra kuohahdus kertoo että olut on käynyt joko hiivan tai pöpöjen toimesta lisää. Värimuutosta käsittääkseni voi tapahtua hapen kanssa (ite en ole moiseen törmännyt), mutta hapettuminen ainakin itellä on vienyt yleensä aromia ja tuonut runkoon leipäisyyttä.

Kaadoitko loput jollain suppilolla?

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja akithegod » Pe Syys 14, 2018 10:17 am

Hapettuneelta vaikuttaa värin ja makukuvailun perusteella, oma witbier oireili viime kesänä samoin kun unohdin paineistaa kegin ja varastoin olutta pari kuukautta kansi käytännössä auki.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Syys 14, 2018 12:15 pm

Kegissä toi on ymmärrettävää kun käymistä ei enää tapahdu, mutta pullossa tuo hapettuminen on hankalampi saada aikaiseksi ilman oikein kunnon läträystä. Käymisteitse tapahtuva karbonointi kuitenkin yleensä hoitaa vähäisen hapen veke.

Itellä juurikin noi pari hapettumiskertaa ovat olleet kegissä. Toisella kertaa kyseessä oli bitterin jämät, toisella kertaa märzen jota kypsyttelin pidempää. Olisi pitänyt tehdä karbonointi hiivalla myös kegissä (pari kertaa tehnyt noin ja toiminut hienosti varsinkin yhdistettynä co-flushaukseen).

Wursti
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Wursti » Pe Syys 14, 2018 12:31 pm

Tuo värin muutos tuntuu olevan yleistä ainakin NEIPA:ssa ja (kuivahumaloiduissa) vehnäoluissa, ainakin omien kokkailujen ja joidenkin kaupan tuotteiden perusteella. Ilmeisesti johtuu juuri hapettumisesta.

Mulla tuntui että merkittävin vaikutus tuohon tummumisen oli, kun pyrin poistamaan hiilidioksidilla kuivahumaloinnin pellettien mukana tulevan hapen. Eli punnatut humalat muovipussiin ja Sodastreamerilla pari kertaa pussi pinkeäksi ja tyhjäksi, lopuksi jätän CO2:t pussiin ja sieltä sitten humalat pönttöön. Huom. otanta on tässä erittäin pieni ja ohjeeseen kannattaa suhtautua pelkkänä mutu-tietona. Voi myös olla että omat metodit on kehittynyt ja sitä kautta lopputulos on toivotumpi.

Jonkun verran tulee vieläkin värireaktiota, mutta se on joko hitaampaa tai vähemmän voimakasta. Nämä tyylit tulee juotua niin tuoreeltaan ettei tummuminen tai humala-aromien hiipuminen ehdi haitata. Minäkin pullotan oluet, joten siinäkin olut joutuu enemmän hapen kanssa tekemisiin kuin kegihommissa.

EDIT. Mattsilla näemmä eri käsitys kegistä ja hapettumisesta, luotan enemmän hänen kokemusperäiseen näkemykseen tässä asiassa. :D

wertymarko
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja wertymarko » Pe Syys 14, 2018 13:38 pm

Hapettumista epäilen itsekin. Kyseessä ensimmäinen olut ja bakteerikammossa olin desinfiointiaineen kanssa lähes neuroottinen ja en ymmärrä miten olisi jokin pöpö päässyt livahtamaan.

Lapotessa pulloihin tosiaan välillä lapon päässä ollut pullotustikku jäi jumiin ja vaihdot piti tehdä todella nopeasti. Myös liian täysistä pulloista liruttelin hiukan pois ennen korkitusta. Myös lappo pääsi kaatumaan pariin otteeseen niin että lappo imaisi ilmaa. Myös lapon letku oli sen verran taipunut että teki letkussa pyörteisesti ilmaa letkussa. Eli takelsi lähes kaikki.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Syys 14, 2018 14:15 pm

Yksi lisä-ääni hapettumiselle. Ihan samat oireet kuin silloin kun lappo imaisi ilmaa ja maku-kuvaus mätsää täysin. Kitkeryys muuttui epämiellyttävämmäksi ja humalan raikkaus katosi. Pullot olivat kyseessä, eikä pullokäyminen pelastanut. Muutkin pullot kehittivät vähän samansuuntaista maun tympeentymistä mutta paljon pidemmän ajan kuluessa eikä niin voimakkaana läheskään.

Wurstilla hyvä kikka kuivahumaloinnnin hapen vähentämiseksi. Itse olen vain uittanut kevyesti pelletit starsanissa ja kaatanut pönttöön samantien nesteineen päivineen.

edit: tuo lapon letkun kuplapyörre ei hyvää lupaa jos se oli ilmaa (joskus liitokset valskaa), mutta huomata kannattaa myös että noissa mutkapaikoissa olut saattaa vain kuplia CO2:sta pois liuoksesta.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Pullot”