Oluen maustaminen?

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

Mörri
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Haapavesi
18 tai yli: Olen

Oluen maustaminen?

ViestiKirjoittaja Mörri » Ke Elo 29, 2018 11:04 am

Juolahti mieleen 10-vuoden tauon jälkeen taas kokeilla tehdä olutta. Hommasin vermeet ja kuhan viikonloppu koittaa nii testiin lähtee mexican cerveza bullet brewilta.
Mutta heräsikin ajatus jos sitä maustaisi vaikka samalla kun pullottaa. Voisiko oluen maustaa elintarvike maulla joita käytetään esim. Vesien maustamiseen, leivontaan, sähkökessujen nesteiden maustamiseen? Tekisi mieli kokeilla laittaa esim sitruuna tai limen makua tuohon olueen. Antaisi oluen ensin käydä, jonka jälkeen sekoittaisi makuainetta joukkoon ja pullottaisi.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

Re: Oluen maustaminen?

ViestiKirjoittaja cob » Ke Elo 29, 2018 14:18 pm

Varmaan onnistuu noinkin. Itse olen tehnyt greippi-IPAaa jossa aromi saatiin votkassa liotetulla kuoriraasteella joka lisättiin keitossa ja toinen satsi kuivahumaloinnin tapaan. Samaa reseptiä käyttäneet kertoivat että greippiaromia sai paremmin mukaan kaupasta ostetulla uutteella, joten en näe miksi tuo pullotuksen yhteydessä maustaminen ei toimisi, samaan tapaanhan olutta voi humaloida uutteella vaikka suoraan tuoppiin. Pullotuksen yhteydessähän voi ottaa vaikka desin näytteen ja hakea siihen sopivan määrän makua ennenkuin sokkona maustaa koko satsin.

Sitä en osaa sanoa "pyöristyykö" maku jotenkin paremmin jos maustamisen tekee aikaisemmin prosessissa, mutta sitruksesta kun on kyse niin en jotenkin usko.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Mörri
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Haapavesi

ViestiKirjoittaja Mörri » Ke Elo 29, 2018 15:29 pm

Löysin tämmöisen ohjeen veden maustamiseen noilla tiivisteillä.
Veden maustaminen:
Veden maustaminen on äärimmäisen helppoa, lisäät vain muutaman tipan suoraan vesilasiin tai -pulloon. Hiilihapotettuun veteen tiiviste kannattaa lisätä vasta hapotuksen jälkeen.

0.25 desin vesilasi: 3-6 tippaa
0.5 litran tuoppi: 10-15 tippaa (0.5 – 0.75 ml)
1.5 litran pullo: 20-35 tippaa (1.0 – 2.0 ml)

Niin ajattelin laittaa 20ml eli kaksi 10ml pulloa limen makuista makutiivistettä 23L satsiin kokeeksi ja katsotaan mitä siitä tulee. En tiedä vielä laitanko heti alussa vai vasta ennen pullotusta.

Pohjahiiva
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: HKI

ViestiKirjoittaja Pohjahiiva » To Elo 30, 2018 18:21 pm

Kokeiltiin kaverin kanssa elintarvikemakuaineita - nestemäisiä. Laitettiin paria eri makua olueeseen ennen pullotusta ja ihan hyvin toimii. Määrien suhteen kannattaa olla varvainen (muttei pelokas). Eri makuaineet on eri vahvuisia ja ainut tapa tietää on testata. Muistaakseni lisättiin ja maisteltiin vuorotellen kunne maku oli kohdillaan ja sitten pullotettiin.

Noissa makuaineissa on lähinnä ongelmana a) hinta ja b) maku. Jos löydät sopivan niin siitä vaan mutta jotain tyyliin limeä saa kyllä halvemmalla ja paremmin kuin heittää keiton loppuun raastettua limen kuorta. Myös humalista saa vahvoja greipin aromeja (citra tms.) jotka ajaa saman asian.

Jokainen makunsa mukaan... :cheers1:

Palaa sivulle “Yleinen”