Wyeast smack pack ei pullistu?

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jämsä
18 tai yli: Olen

Wyeast smack pack ei pullistu?

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Pe Elo 10, 2018 20:21 pm

Pitääkö huolestua, jos 28h sitten aktivoitu Wyeast smack pack hiiva-paketti (ESB 1968) ei ole vieläkään pullistunut. Päivämäärä 16 Apr 18. Kannattaako tuosta edes startteria yrittää? 250 bilj. solua olis tarkoitus saada syntymään. :?:

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

Re: Wyeast smack pack ei pullistu?

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Elo 10, 2018 21:25 pm

Luulis siellä jotain eloa olevan... Kandee startteria yrittää.

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Su Elo 12, 2018 10:15 am

Tein startterin 40 tunnin odottelun jälkeen, vaikka pussi ei ollut pullistunut ollenkaan. Hiivan tuoksu oli avatessa mielestäni ihan normaali. Nyt reilu 24h myöhemmin, ei startterissakaan näytä olevan minkäänlaista eloa. Pahasti näyttää siltä, että hiiva on täysin kuollutta. Panopäivä siirtyy siis johonkin tulevaisuuteen. Mahtaako näillä hiivoilla olla jonkinlainen toimintatakuu? Hiiva tilattu Lapolta. Aikaisemmmin ainakin olen tuolta todella hyvää asiakaspalvelua saanut.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Su Elo 12, 2018 10:47 am

Oho aika jännä ettei mitäään eloa ole. Mulla vanhinnat tuubit ainakin kolme vuotta vanhoja ja silti ihan ghettostartterissa herää hitaasti, mutta hyvin. Monesti menee jopa 4 vuorokautta ennenkuin hiiva pääsee käyntiin.
Tuohan toki oli jo vanhentunut pussi mutta kandee kysyä Lapolta.

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Ke Elo 15, 2018 7:32 am

Eli tarkennetaan vielä, että hiivan päivämäärä siis 2018 vuodelta, eli ei ollut vanhentunut. Olisiko niin, että helteiden aikaan tapahtuneen toimituksen aikana on hiiva päässyt olemaan liian kauan liian kuumissa olosuhteissa?

Lappo hoiti homman hienosti ja toimitti uuden hiivan veloituksetta. Hienoa asiakaspalvelua!

Astalo
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kajaani

ViestiKirjoittaja Astalo » Ke Elo 15, 2018 9:12 am

Minun kalenterista huhtikuu on kuitenkin mennyt jo monta kuukautta sitten. Mutta hyvä homma kerta lähettivät uuden.

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Ke Elo 15, 2018 10:31 am

Astalo kirjoitti:Minun kalenterista huhtikuu on kuitenkin mennyt jo monta kuukautta sitten. Mutta hyvä homma kerta lähettivät uuden.

Näissä ymmärtääkseni on 'parasta ennen päivä' aina 6kk valmistuspäivämääräleimasta.

Valmistajan sivulta kaivettua:

"WARRANTY
Our Product Warranty states that we guarantee the viability of the yeast in our Activator™ packages for 6 months from the manufacture date assuming that they have been properly shipped, stored and handled. Our superior packaging material provides 100% oxygen barrier and UV light protection making this exceptional guarantee possible. During this 6 month guaranteed shelf life, some loss of viability is to be expected. This will vary from one strain to another. Activator™ packages that are 4 months old or older may require additional time to swell after activation."

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Elo 15, 2018 12:47 pm

Niin siis onko paketin päiväys vanhenemispäivä vai valmistuspäivä?

-mIDE-
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja -mIDE- » Ke Elo 15, 2018 14:41 pm

miguels kirjoitti:Niin siis onko paketin päiväys vanhenemispäivä vai valmistuspäivä?

Eiköhän se ole valmistus-/pakkauspäivä (manufacture date).

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » To Elo 16, 2018 19:49 pm

Kyllä paketissa on tosiaan valmistuspäivä ja siitä se alkaa vanhenemaan asteittain. Viimeinen käyttöpäivä on vähän suhteellinen käsite, jos se on säilytetty oikein niin kyllä pitkänkin ajan päästä (>>6kk) paketista on mahdollista yleensä saada hiiva kasvamaan. Tosin silloin kannattaa lähteä pienemmästä tilavuudesta vierrettä (mahdollisuuksien mukaan vielä steriloitua vierrettä) kuin normaali startterissa. Kenties jopa maljalta. Muuten onnistumisenmahdollisuus voi olla heikko ja lag -aika liian pitkä. Eli luultavasti tuossa tapauksessa jotain oli mennyt pieleen säilytyksessä/kuljetuksessa mikä on nitistänyt hiivan melko nopeasti kokonaan tai lähes kokonaan. Ihan hyvää palvelua että sait uuden tuotteen viallisen tilalle.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Elo 22, 2018 7:35 am

Noi täysin kuolleet hiivat on aika harvinaisia. Jopa siinä tapauksessa, että jotain on mennyt muuten normaalissa kuljetuksessa pieleen. Ei hellekelien pitäisi vielä hiivaa tappaa. En siis nyt väitä, että hiivasi on ollut kunnossa, siitä minä en tiedä mitään, mutta toiste et välttämättä moiseen törmää.

Joka tapauksessa: se smackpack ja pussin turpoaminen on sinänsä tarpeetonta. Se on ennen kaikkea markkinakikka, mitään relevanttia merkitystä hiivan toiminnalle tai pussista saatavalle solumäärälle sillä ei ole. Suurin hyöty voisi hypoteettisesti olla se, että vähän jo nuupahtaneen hiivan herättely tapahtuu pienellä ravinnemäärällä lempeämmin, mutta aika shokki siinä tulee kuitenkin sitten kun se startterivierteeseen kaadetaan.
Harvoin hiiva on kuollut, vaikka pussi ei turpoaisikaan kovin nopeasti. Noissa turpoamattomissa pusseissa voisi veikata useammin olevan vikaa siinä smackpackissa kuin itse hiivassa, mikäli hiiva vaan on järjellisen ikäistä.

Palaa sivulle “Yleinen”