Lähes ekaa kertaa liikenteessä.

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

kurbi
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Lähes ekaa kertaa liikenteessä.

ViestiKirjoittaja kurbi » Ke Maalis 28, 2018 15:17 pm

Tervehdys arvon panijat!

Muutamat kerrat simat, kotikaljat, marjaviinit, siiderit jne käyttäneenä minut ylennettiin pääpanijaksi yhteisprojektissa. Seuraavanlainen lager olisi lähdössä käymään kesän rientoja varten:

30L pönttö
5kg viking pilsner malt ebc 3
Humalat: magnum 15g, cascade 10g
Mäskäys maltaiden valmistajan reseptin mukaan: 52C 10min, 65C 30min, 72C 15min, 80C 1min
Keittäminen: 90min, lisätään 0min magnum 15g, 80min cascade 10g
Hiiva: mangrove jack's bohemian lager m84, turvotettuna x-litramäärään (2l?)

14vrk 13C, 2vrk 23C (tai käymisen loputtua), n. 14vrk 8C, viikon aikana lasketaan +/-1C, siinä muutama päivä. Pullotus, 0,6% sokeria. 2vk 23C, varastointi n. 13C.

Käytännössä joudun tekemään mäskäyksen kahdessa erässä. Ja hiivan turvottelun ajan vierre on 1C jäähdytettynä. Onko oikeasti väliä turvottaako hiivan vierteessä vai sokeriliemessä?

Ajatuksena oli myös käyttää 5l tynnyreitä pullottamiseen.

Onko tämä nyt suhtkoht järkevä resepti?

walt
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Lähes ekaa kertaa liikenteessä.

ViestiKirjoittaja walt » Ke Maalis 28, 2018 17:07 pm

Kuivahiivat on tapana nesteyttää ihan kiehautettuun ja jäähdytettyyn veteen. Tämä siksi, että suurempi osmoottinen paine (sokeriliuos, vierre) on kuivatulle hiivasolulle raskas alkustressi kun solu pyrkii imemään itseensä nestettä. Näin ainakin olen ymmärtänyt ja muualta lukenut.

kurbi
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja kurbi » Ke Maalis 28, 2018 18:28 pm

Juu, kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Sitten sitä pitäis vissiin ruokkia ja kasvatella, kunnes on saavutettu tarpeeksi suuri massa (sokeria, happea, vettä). Uskaltaako tuota hiivaköntsää käytellä hieman lämpimämmässä?

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Huuhaa » Ke Maalis 28, 2018 18:56 pm

Kuivahiivoille yleensä suositellaan pelkkää nesteytystä vedessä -- tosin jotkuthan ripottelevat kuivahiivan suoraan vierteeseenkin. Nestehiivat ovat solumäärältään monesti pienempiä, joten startterin tekeminen tarvittavan solumäärän saamiseksi on yleensä paikallaan, kun on isompi eräkoko tai vahvempi olut kyseessä. Kuivahiivaa laitetaan vastaavassa tapauksessa vain X grammaa enemmän.

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Ke Maalis 28, 2018 19:42 pm

kurbi kirjoitti:Hiiva: mangrove jack's bohemian lager m84, turvotettuna x-litramäärään (2l?)

Tuotteen omien ohjeiden mukaan voi ripotella suoraan vierteeseen. 2 pussia kannattaa laittaa.
Ilmeisesti hitaasti käynnistyvä hiiva, että ei kannata panikoida jos ei seuraavana päivänä vielä pulputa.

Jos haluaa kuitenkin nesteyttää, niin tossa pikku ohjeistusta https://www.youtube.com/watch?v=SL92Bd4kfbQ

kurbi
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja kurbi » Ke Huhti 04, 2018 23:45 pm

Kiitokset ohjeistuksesta. Tuli selattua tätä foorumia ja muita lähteitä - tuntuu olevan asiaa paljon. Ehkä joku kirja olis mukava tapa perehtyä järjestelmällisesti aiheeseen.

Ajattelin kuitenkin kasvatella tuon hiivan noin kaksinkertaiseksi toisen hiivapaketin ostamisen sijaan. Osa menee pakkaseen.

Vielä sivusatsiksi on suunnitteilla random pale ale. Tulee viking maltin pale ale, cara ja red ale. Humalaksi magnum (katkero), saaz ja sladek. Hiivaksi Mangrove Jack's belgian ale. Tarkoitus olis saada maanläheinen, pehmeä, helposti lähestyttävä ja aromikas pintahiivaolut.

Kunhan vaan tässä olis tuota vapaa-aikaa niin kerkiäis panohommiin. Vähän jo syyhyttää.

kurbi
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja kurbi » Ma Huhti 16, 2018 18:53 pm

Terveisiä panimolta!

Sivusatsi on pulputtanut lähes kaksi vuorokautta. OG noin 1.035-1.040 (nyt 1.015). Saanti jäi surkeaksi, luokkaa 50-60%. Toista kertaa en yritä pussimäskätä 15l kattilassa 6kg maltaita. Ehkä SA-kaupasta termospönttö tai mäskäys saunassa.

Mutta kaikenkaikkiaan ihan jees sessio. Jännä nähdä minkälainen liemi tulee. Pulloja pitäisi hankkia vielä 15l edestä. Toivottavasti lähikaupasta irtoaa.

P.S hiivauksen aikana ja seuraavat 12h lämmöt lähenteli 30C. Toivottavasti ei ihan älyttömiä esteriaromeja tule. Nyt 18C.

Palaa sivulle “Yleinen”