Projektina kotipanimo

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

hurmave
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Rovaniemi
18 tai yli: Olen

Projektina kotipanimo

ViestiKirjoittaja hurmave » Pe Joulu 22, 2017 9:47 am

Tervehdys foorumilaiset!
Pari vuotta sitten, kaverini pyysi mukaan tekemään sahtia, jonka tekemistä olivat jo parinerän verran harjoitelleet. Itselläni ei ollut koko touhusta kuvan palaa miten tuota tehdään, eikä sahdistakaan ollut tuohon mennessä kovin hyviä kokemuksia.

Lähdin kuitenkin mukaan ja innostus kyllä kasvoi heti ensimmäisen erän valmistuttua.
Yllätyin miten hyvää sahti voi oikeasti olla, ja että miten sen tekeminenkin voi olla ihan hauskaa puuhastelua. Käsitykseni muuttui aikalailla koko touhusta. Ennen mielikuvat sahdista olivat tyyliin "banaanin makuista hiivalientä, paska lentää", joka muuttuikin siihen suuntaan että sahti on parhaimmillaan kuin maltaista tehtyä voimakkaan makuista viiniä jota on oikeasti kiva makustella viinilasista, eikä kitata tuopista niinkuin halvinta lageria.

Kuitenkin, välineinä olivat perinteiset 80l puilla lämpiävät muuripadat, joissa toisessa hoidettiin mäskäys ja toisessa keitettiin vesi niin desinfiointiin kuin myös kastoihin. Rosterinen kuurna kuului myös kalustoon. Asia kerrallaan mietimme miten toimintaa voisi kehittää. Ajan myötä polttopuut vaihtuivat rengaspolttimiin, kalustoon tuli mukaan höyrypesuria jne.. Perus resepti millä teimme pysyi kuitenkin ennallaan.
Kymmenkunta erää ehdin olla mukana tekemässä, kunnes sitten muutin toiselle paikkakunnalle, kerralla 700km kauemmas. Niinpä tuo harrastus oli jäädä pois kuvioista.

Nyt kun ollaan avopuolison kanssa asetuttu uudelle paikkakunnalle ja kesällä saatiin hommattua talo, niin aloin toteuttaa haavettani rakentaa ihan varta vasten pienpanimoksi tarkoitettua tilaa. Olin jo kaavaillut rakentavani alusta asti uuden ulkosaunan jota voisi sitten käyttää myös panimotouhuihin, mutta päädyin kuitenkin seuraavaan:
Uudesta taloudestamme löytyi erillisen autotallirakennuksen takaosasta vanha perunakellari. Noin 4m2 kokoinen pieni tila, jossa oli lecaharkko seinät, ulkovuoraus ja painovoimainen ilmanvaihto. Lattiamateriaalina oli maa, johon oli vain aseteltu tiiliä lattiaksi.
Valitsin tämän tilan aihioksi.

Syksyn mittaan rakensin perunakellarin tilaksi, joka on rakenteeltaan eristeitä ja panelointia myöten kuten sauna, mutta vain eri käyttötarkoitukseen. Valoin betonilattian, asensin lattialämmityksen ja tein viemäröinnin. Painovoimainen ilmanvaihto pysyi muuten ennallaan, mutta tehostin sitä poistopuhaltimella. Vesiputket rakensin käyttömukavuutta silmälläpitäen, esimerkiksi jäähdyttimeltä kiertävä vesi menee nyt suoraan viemäriin, eikä roisku hallitsemattomasti irtoletkusta pitkin nurkkia.

Välineiksi tuli hommattua mm. seuraavaa:
- Metos kippikattila höyryvaipalla, 80 litraa (vm. -83)
kippikattila.jpg

- 70 litrainen hanalla varustettu rst kattila irrallisella valepohjalla (kuurnan tilalle)
kattila.jpg

pohja.jpg

- Kärcher DE 4002 höyrypesuri
- kierukkajäähdytin (15m putkea, kuparia)
cooler.jpg

- 2kW induktiokeittolevy
- 30 litrainen rst lämpöastia
- ilmastinpumppu + kivi
- ip67 sauvalämmitin esikäytettä varten (lasinen akvaariovedenlämmitin, 34 celsiuksen termostaatilla)
- muuta pientä välineistöä kuten lämpömittareita, 10 litran kattila ja sekoituskauhaa, vesilukkoa jne.
tila.jpg

Projekti alkaa olla valmis, ja maltaatkin on jo haettu postista. Välipäivinä saan viimeiset olennaiset tarvikkeet käsiini ja sitten lähtee maltaat muhimaan :wink:

Niin ja tarkoitukseni on alkaa tekemään ehkä muutakin kuin vain sahtia, mutta se pysynee päätuotteena.

Edit: Jos jotain kiinnostaa mitä tähän asti on rahaa uponnut, niin karkeasti sanotaan 2-3000€ väliin. isoin työ oli ehdottomasti pohjatyöt, eli maapohjan kaivuu käsipelillä, kapillaarieristyksen tekeminen ja lattian valaminen käsityönä. Paikallista rautakauppaa on tuettu siinä määrin että töistä kotiinpäin ajaessa tulee välillä vahingossa lähdettyä rautakaupan suuntaan ihan autopilotilla vaikkei sieltä mitään tarvitsisi.
Eristeet, panelointi ja muu "tylsä" materiaali on maksanut eniten. Kippikttilan sai muutamalla satasella, jäähdyttimet ja muut kattilat tilasin briteistä, siellä tuntuu kaikki rosterinen maksavan neljäsosan siitä mitä suomessa.
Viimeksi muokannut hurmave, Pe Joulu 22, 2017 20:26 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Projektina kotipanimo

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Joulu 22, 2017 12:32 pm

Hyvältä näyttää ;)

Vielä iso pesuallas tilaan. Sillä on tosi iso käytännön arvo näissä hommissa! Ja toivottavasti tilassa on lattia kaivo... Se helpottaa pesua kun saa roiskia

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Joulu 22, 2017 12:36 pm

Jaakko kirjoitti:Hyvältä näyttää ;)

Vielä iso pesuallas tilaan. Sillä on tosi iso käytännön arvo näissä hommissa! Ja toivottavasti tilassa on lattia kaivo... Se helpottaa pesua kun saa roiskia

Lattiakaivo vissiin olikin... Se on hyvä

Postoilmakanavaa suosittelen suoraan kattilan kanteen. Se on oikeastaan ainoa paikka mistä se kerkee vetää kaiken höyryn ennenkuin tilasta tulee höyrykoppi.

Omaan panimolle tein näin ja Kimito Brewingillekin saman (tämä veilä kesken)

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Joulu 22, 2017 12:38 pm

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Joulu 22, 2017 15:32 pm

Itellä oli tallissa vanha maalaamon poistoilma puhallin tehoa en nyt enää muista mutta "siipi" oli noin 40cm halkasijaltaan ja kyllä se ehti imeen komeesti kaiken höyryn mitä tuli 30L /50L keittokattiloista,toista on noi liesituulettimet ,niissä loppuu tehot kyllä kesken ,mutta varmaankin jotain tuollasta "oikeeta" puhallinta sinne olet kuitenkin suunnittelemassa ;-)

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Pe Joulu 22, 2017 19:24 pm

ei ole oikeastaan vielä muuta kuin kanavapuhallin, voi olla että saapi viritellä kattilalle jonkun putkihässäkän vielä.. Siksi teinkin tämän kuten löylyhuoneen joten rakennuksen terveyden kannalta höyryllä ei ole niinkään merkitystä. mukavuus/hygieniakysymys enemmänkin.

Onko teillä muuten jollakulla kokemusta että kuinka kauan tuota kippikattilaa kehtaa käyttää ilman höyryvaipan vedenlisäystä? olen kytkenyt tuon puolelle teholle (nyt 6kW) jotta sulakkeet kestää. mitään automatiikkaa tai varoitusvaloa tuossa ei ole joka veden vähyydestä varottaisi. Sain metokselta suoraan tuon käyttöohjeen mutta siinäkään ei ollut tuosta mainintaa.
toinen kysymys koskee kans tuota kattilaa, että mistä tietää onko tuo ilmanpoistimella varustettu malli vai ei? että minkänäköinen mollukka tuosta tulisi löytyä. ihan sillä kun jos sitä ei ole niin keittäminen tulee tehdä ilmeisesti täyttösuppilon hana auki -asennossa.
Lattiakaivo löytyy kyllä, pesuallasta ei, ainakaan vielä.

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: keskeltä mitään

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Pe Joulu 22, 2017 22:40 pm

Tuossa Metoksessa pitäisi pitää noin 15 l vettä vaipassa , siellä pohjan alla pitäisi olla hana joka alkaa vuotaa yli kun vettä on sopivasti . Keskellä pohjaa on sitten proppu josta vaipan saa laskettua tyhjäksi .
Keittäessä pitää olla hanat kiinni ,muuten vaipan vesi höyrystyy pihalle ,, varolaiteryhmässä pitäisi olla painemittari sekä ylipaineventtiili jos meinaa kuiviltaan tai vähäisellä keitettävän määrällä lämmöt nousta liikaa, lisänä on vielä 120 C asteen sähkörele joka katkaisee sitten sähköt jos ylikuumuu kunnolla .
Minulla varo laski höyryt ulos vähän alta kilon paineessa .
Veden lisäystä ei pitäisi tarvita jos ei hanat vuoda tai varolaite laske höyryjä pihalle .
Jos täydellä 6KW teholla keittelet vierrettä voit varautua melkoiseen höyrymäärään sekä vierteen tiivistymiseen .

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Pe Joulu 22, 2017 23:30 pm

no niinpäs tuo ohjekin näköjään sanoo kun luki vähän pidemmälle että hanat kiinni :) ajatelinkin ettei oikein käy järkeen keittää hana auki, silloinhan ei tule painettakaan eikä lämmöt nouse riittävästi.

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » To Joulu 28, 2017 16:24 pm

nyt on ensimmäinen mäskäys menossa :) olo on kuin pikkupojalla jouluna. kaikki tuntuis vielä toimivan hienosti. tunnin verran meni tiskihommissa höyrypesurin kans, joka on muuten tehokas. suosittelen panostamaan tuollaiseen kunnolliseen vähän tehokkaampaan malliin. uutena lähes tonnin kampe mutta nytkin näkyi torissa olevan 350€ yksi samanlainen.

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Pe Joulu 29, 2017 12:43 pm

Ensimmäinen touhupäivä takana, tässä muutamia kuvia eiliseltä:
IMG-20171228-WA0060-1024x576.jpeg

IMG_20171228_201823-1024x768.jpg

IMG-20171228-WA0072-1024x576.jpeg

IMG-20171228-WA0069-1024x576.jpeg

IMG_20171229_123205_626-1024x576.jpg

ominaispaino ennen käymistä 1.120
Nyt kun kävin yön jälkeen katsomassa niin vesilukko pulppuaa melkein tauotta :)

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » La Joulu 30, 2017 12:47 pm

Tänään olikin pulppuaminen lakannut ja tottakai hätäännyin, vasta-alkaja kun olen. mittasin ominaispainon ja näytti 1.056 eli 8,5% tällä hetkellä. vähän kyllä skeptinen olo kun noin äkkiä rupes meno hiipumaan, ei nää pulputa tai kihise. Käytin kuitenkin kannen auki. Kevyt vaahto oli vielä pinnalla, sekoitin varovasti pohjasta vähän hiivaa irti ja laskin astian betonilattialle jossa lämmitys. Katsotaan josko saisi vielä vähän voimia.
Ajattelin ottaa mitat seuraavinakin päivinä niin näkee että onko käyminen tyystin pysähtynyt vai hiipuiko vaan kovan ensikäymisen jälkeen.

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja olutttavaan » La Joulu 30, 2017 13:44 pm

Maku voi olla mielenkiintoinen jos tuo käy kuivaksi, (turbohiivaa peliin :confus: )

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Su Joulu 31, 2017 14:08 pm

joo voi olla että meni hajoittelun piikkiin tämä ensiyritys. ei ole vuorokauteen tapahtunut käymisastiassa mitään, eli käyminem oli ohi vuorokaudessa. Tekisi mieli kipata ojaan koko tuotos niin ei olisi ainakaan tilanne epäselvä ja voisi alottaa alusta :D
Mutta annetaan tuolle kuitenkin mahdollisuus.

Mietin jo valmiiksi seuraavaa kertaa varten lämpötilakontrollin tuohon käymisvaiheeseen, nyt kun mitään kontrollia ei käytännössä ollut.
Eli ajattelin käyttää tuota kippikattilaa käymisastiana, ja laitan sen vesivaippaan vesikierron erillisestä säiliöstä.
Vedenkierto tulee siis seuravasti; säiliöstä (50l rst saavi) uppopumpulla vaipan tyhjennysliitimestä sisään, vaipan läpi ja täyttöliittimeltä takaisin säiliöön. Kattilaan tarvitsee vain vaihtaa parit liittimet ja nipat letkuja varten.
Jäähdytysvden lämpötilaa on sitten helppo kontrolloida vaikka tuolla sauvalämmittimellä, tai vaihtoehtoisesti jäähdyttää kuparikierukalla.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Su Joulu 31, 2017 14:51 pm

saattaapi kestää noinkin korkeella painolla olevan käyntiin lähto 2-4 päivääkin,hetken alkuun saattaa toki pulputella mutta sitten pitää taukoa,tolleen kävi iteällä kun yhden "yeti"olusen(1.075) tein ,ekana päivänä ei mitään toisena reilu käyminen 3-5pv ei juuri mitään toimintaa,ja sitten taas 6pv alkoi pulputtaa rauhakseen ja siitä annoin reilun viikon vielä käydä niin 1.015 oli kun kegitin ...

satsi koko oli 23l ja 2 ps us-05 hiivaa siihen käytin ilman mitään nesteytyksiä/starttereita ,suoraan ripotin vierteen päälle.

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Su Joulu 31, 2017 17:36 pm

Ei muuta kuin sahti (satsi) viileään tekeytymään. Saattaa tulla hyvän makuista , vähän makeampaa päähän menevää juotavaa .

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » Ke Tammi 03, 2018 16:24 pm

Oluthan epäonnistuu vain jos se kontaminoituu ja saa ikäviä sivumakuja. Nekin voi tilanteesta riippuen juoda irvistellen pois...siis jos ei ihan suoranaisesti pilaantunut ole :-D

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Ke Tammi 03, 2018 18:12 pm

Onkohan oikein minkäänlaista todennäköisyyttä että kotipanija onistuisi pilaannuttamaan oluen?

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Ke Tammi 03, 2018 19:15 pm

nyt on satsi lyöty kylmään tekeytymään. nyt kun sai otettua näytteen paremmin niin olikin ihan huojentavaa. Väri oli tasaisen tumma ja makukin kohdillaan. Jänniä pikku vivahteita (mm vieno salmiakkimainen maku) mutta kuuluu asiaan. 25kg meni sahtimallasta, 2 pussia tuoppi-kaljamallasta ja tekeytymässä on nyt noin 25 litraa eli todella paksua ja vahvaa tuli niinkuin sahdin kuuluukin. Tähän asti vaikuttaa suurista epäilyistä huolimatta onnistuneen. katsotaan parin/kolmen viikon päästä uudestaan :) toivottavasti ei oo mikään pöpö päässyt puraisemaan. Voltteja kuitenkin se 9,5% joten ihan helpolla ei pöpötkään pärjää ;)

kyosho
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: porvoo

ViestiKirjoittaja kyosho » Ma Tammi 22, 2018 10:03 am

Oletko maistanut jo?

hurmave
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hurmave » Su Tammi 28, 2018 15:26 pm

Hyvin toimii. On tuota jo jokunen litra kulutettukin, tuli aika paksua tavaraa.
Seuraavaan erään olen kanssa tilannut jo tarvikkeet, ja on pientä level-uppia tiedossa. mm vesikiertoista jäähdytystä käymisastiaan jne. Kerron tarkemmin kun tilatut osat tulee ja saan asennettua :)

Palaa sivulle “Yleinen”