Esittele itsesi.

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

VilleM
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Somerolta
18 tai yli: Olen

Re: Esittele itsesi.

ViestiKirjoittaja VilleM » Ke Maalis 02, 2016 11:56 am

Tervehdys,

http://villemonkkonen.com/tietoa-minusta/

Kaikenlaista outoa tullut harrasteltua ja pari kuukautta sitten kuulin kuinka pari puolituttua ovat alkaneet tekemään itse olutta. Tuli ajatus että tätähän pitää kokeilla :cheers2: .

Pari päivää sitten aloin enemmän googlailla aiheesta ja päädyin tänne ja selaillut nyt mielenkiikkolla forumia läpi. Eiköhän tämä tästä lähde.

pmustone
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: LPR

ViestiKirjoittaja pmustone » Ma Huhti 04, 2016 9:44 am

Heipä hei,

Rekisteröitymisestä on jo pari kuukautta aikaa niin kai sitä itsensä voi esitelläkin. Olen 32-vuotias ukkeli Lappeenrannasta ja tehnyt oluita viime syksystä. Pikkusiskon kihlattu sai minut innostumaan aiheesta ja Reittausblogin lueskelun ja blogistin neuvojen jälkeen uskalsin lähteä kokeilemaan. Täysmäskäämällä on tullut tehtyä alusta asti ja nyt taitaa olla 14 satsia tehtynä. IPAa ja hefeä on tullut pääasiassa väännettyä ja juotavaa tavaraa on tullut.

Harrastus on temmannut siinä määrin mukaansa että välineistöä on kertynyt ihan mukavasti ja valmiita oluitakin on pulloissa useampaa lajia. Jos Lappeenrannassa päin on innokkaita harrastajia niin pullovaihto voisi kiinnostaa. :cheers2:

PetriIKP
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja PetriIKP » Ma Touko 09, 2016 11:23 am

Tervehdys! Olen 28-vuotias mies Tampereelta ja oluen paneminen innostutti viime syksynä toden teolla. Takana on puolen tusinaa settejä pienen porukan kerrostalopanimossa pussimäskäyksellä. Muutama setti on ihan suoraan sanottuna mennyt sudeksi, mutta oppiminenhan tässä on tärkeintä. Ja se olut 8)

Oma oluthistoriani on keskittynyt enemmän sinne maistelu- ja juomapuolelle. Kokkausinto ja käsitöiden tekeminen taas sai innostumaan aiheesta, että tätä voi tehdä kotonakin. Toivon voivani antaa foorumille omia kokemuksia ja tutustua alan muihin tekijöihin.

Zesar
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Zesar » Ti Touko 10, 2016 0:42 am

Moirens! Jesse 23v Turusta. Kotipanimotouhut lähti epäonnistuneesta hydrodynamiikan tenttiin luvusta, reittausblogin opeilla. 2 olutta takana täysmäskäyksellä ja kolmas edessä tällä viikolla, tähän asti kaikki hyvin. Töppejä odotellessa.

Tepu
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kouvola

ViestiKirjoittaja Tepu » Ti Touko 10, 2016 22:23 pm

Terve kaikille!

27 vuotias mies Kouvolasta jolla harrastus lähti parikymppisenä kotiviineistä. Tällä hetkellä pannaan muutaman kaverin voimin uutteista olusia mutta taitojen / tilojen kehittyessä siirrytään mäskäyspuuhiin. Omat tuotokset ovat olleet aina siedettäviä ja hyviäkin on matkanvarrelle osunut :) Pääasiassa harrastusta on jarruttanut useasti ajalliset tai taloudelliset rasitteet.

Omalla kohdalla tämä harrastus on mennyt lähes täydellä DIY cheap as possible meiningillä, vaikka tosin oman osaamisalueen hankintoihin on jouduttu rahaa tuhlaamaan. Oman laitteiston "automatisointi" on tullut sivussa ikuisuusprojektiksi ja onpa siitä syystä hakeuduttu sähköalallekin koulutukseen.
Enempiä turinoimatta haluan vielä kiittää hyvästä foorumista!

lehtinel
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » To Elo 11, 2016 23:27 pm

Terve vaan,

Panohommia itse aloittelemassa, laitetteistoa kasannu nyt parisen vuotta (hiljaa hyvä tulloo), alkaa olla valmista. Braumeister kopio johon idea lähti tuolta Australian foorumeilta mathosin suunittelun pohjilta, nyt ArdBir softalla tulossa käyttöön. Hieman hankala suomenmaalla haalia rosterisena tarvikkeita, mutta pikkuhiljaa ja ebayta käyttäen olen päässyt eteenpäin. 2500w elementti pohjalla ja sama pumppu kuin Braumeistereissa, maadoitukset kunnossa ja vikavirtasuojat käytössä joten en ole ajatellut itseäni käräytellä... :super:

Pari kuvaa vehkeistä:

IMG_20160727_223302.jpg

IMG_20160802_212852.jpg

Kattoon ny miten onnistun kuhan pääsen alkuun. :sgeek:

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: suomi

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ti Joulu 27, 2016 10:21 am

Voihan kukkanen taas uusi juttu hurahdettavaksi...

Vääksyssä asustellaan parhaillaan, kolmekymppiä on ehtinyt kertyä ikävuosia tähän mennessä. Joskus 18v kerran tullut kokeiltua jostain coopersin pöntöstä oluen valmistusta mutta silloin muistaakseni taisi pullokäyttö epäonnistua kun kylmiö meni talvella liian kylmäksi tai jotakin. Nyt on semmoinen tilanne että eräs Amerikkalainen kaveri ilmoitti hänellä olevan ylimääräisenä tälläinen omassa paketissaan kertaakaan avaamattomana, haluakko? Postikulujen hinnalla saat.

http://www.northernbrewer.com/deluxe-brewing-starter-kit

Laskeskelin että karkeasti saman verran maksaisi hankkia k.o. setti täältä, ehkä vähän enempi joten sanoin että mikäpä jottei ;) ominaispainomittari pitäisi löytyä jostain jo ennestään mikäli on vielä ehjä, loput näyttikin aikalailla olevan tuossa edm loodassa. Varmaan silti ekan(ekat) satsit teen uutteella koska vielä tarttis sitten hankkia mm iso kattila. Talliin tarvii ens töikseen rakentaa noille dedikoitu kaappi että pysyvät pimeässä eikä moottoripyörien rakentelusta lentävät kipunat pääse ainakaan astioihin asti. Tuossa katselin että Viinitalo Melkko on sopivasti työmatkalla lahdessa joten se tullee olemaan päätukikohta tarvikkeiden ostamiselle.

Nyt sitten vaan opiskelemaan että mitä nämä kaikki spraymaltaat jneet tahtoo tarkoittaa

hs12
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja hs12 » Ti Kesä 27, 2017 17:49 pm

Moi,

Useampi vuosi (5) jo tullut lueskeltua foorumia ja tehtyä olutta extract:ista ja pussimäskäämällä perus Brewferm Pro setillä.
Mäskääminen on jäänyt vähän vähemmälle muiden kiireiden takia viime aikoina.
Taitaa olla nr 95 satsi menossa tällä erää. Vehnäolut pussimäskäämällä nyt viimeksi tulossa.

Kiitokset kaikista vinkeistä.

Fox
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja Fox » Pe Marras 24, 2017 8:30 am

Moi,

Pohjanmaalta Kalajoelta tässä kirjoittelen, ikää 37 ja hurahdin jälleen oman oluen tekoon. Juhannukselle piti saada jotain juotavaa tarjolle ja siitä se sitten lähti. Edellisistä kerroista Coopersin parissa mennyt reilut 10 vuotta.
Viime keväänä aloittelin täysmäskäämällä reittausblogin ohjeiden pohjalta ja tällä hetkellä 10 satsia taitaa olla tehtynä. Tätä foorumia on tullut selattua useita tunteja, joten päätimpä rekisteröityä. Laitteistona on 15l kattila ja perustarpeet. Joskin rahaa on palanut ihan mukavasti jo kaikenlaisiin ”välttämättömiin” lisälaitteisiin.
Laitteiston kehitys kovasti polttelisi, bulldog brewer tms vastaava laite. Tai sitten itse askarrellen 3 kattilan systeemi craftbeerpi:n ohjaamana. Keezer ja kegit sitten lisäksi. Ihan vielä en ole saanut itselleni täysin perusteltua hankintojen järkevyyttä. Eräkokoa olisi toki kiva kasvattaa ja päästä eroon pulloista.

Palaa sivulle “Yleinen”