Kuinka paljon mallas "juo" vettä?

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Kuinka paljon mallas "juo" vettä?

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Pe Tammi 11, 2013 12:47 pm

Hei, alkaa lähestymään pikkuhiljaa ensimmäinen keittokerta ja tänään onkin tarkoitus selvittää testillä kuinka paljon kattilastani katoaa vettä / tunti.

Ainut asia mikä pitäisi sitten vielä selvittää on se kuinka paljon mallas "juo" itseensä vettä. Tällä tavalla pystyisin helposti laskemaan tarvittavan vesimäärän esim 5 gallonan satsiin. Onko tähän mitään ns yleistä kaavaa mitä ihmiset käyttävät? Uskoisin, että maltaan tyyppi vaikuttaa jonkinverran, mutat ei paljoa?

Kuinka paljon siis mallas yleensä hörppää itseensä vettä / kilo, vai kuinka yleensä ihmiset näitä laskevat?

Tämän tiedon jälkeen uskoisin olevani valmis ensimmäiseen keittooni mikä ei ole tehty uutteesta :)

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Kuinka paljon mallas "juo" vettä?

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Tammi 11, 2013 13:13 pm

Beersmithin oletus "grain absorption" on 0,96 fl oz / oz mallasta.
tekee siis järkiyksiköissä 0,028391 l / 0,02835 kg eli noin litra / kilo.
Mulla tuossa on justiinsa mäskäyksen läpi kulkenutta mallasta, liikkeelle lähdettiin neljästä kilosta, ja nyt märkänä painavat hieman reilu kuusi kiloa. Eli voitaneen olettaa, että tuo litra / kilo on se, mikä vaaditaan, että maltaat kastuu. Vierteen laskussa sitä jää sinne vähemmän, pussia puristelemalla ja pidempään valuttamalla noihin ei olisi jäänyt noinkaan paljoa nestettä.

Mä olen käyttänyt Beersmithiä käytännössä koko sen ajan kun olen mäskännyt. Ei ole noita tullut sen tarkemmin laskeskeltua koskaan, kun tuon softan tarkkuus piisaa mulle vallan hyvin. Eikä siinä todellakaan ole eri arvoja eri maltaille.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Tammi 11, 2013 13:13 pm

Kai se tuossa normimetodissa on luokkaa 1-1.2l per kg.
Itsellä tuossa pussimäskäyksessä missä puristan maltaasta viimeisetkin vierretipat talteen olen laskenut 0.7l/kg mukaan.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Tammi 11, 2013 13:21 pm

Kaipa tuohon vaikuttaa jonkin verran rouhinta, mutta mihin suuntaan? Kostuuko hieno pöly perusteellisemmin vai jääkö vesi nalkkiin isompiin mallasmuruihin? Vai onko homma ±0

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Pe Tammi 11, 2013 13:36 pm

Kiitoksia! Pitänee itse varmaan laskea niin, että batchin ja boil offin jäleen ylimääräistä vettä noin 8 desiä / kilo. Noin on vähän varaa valutella tavaraa :).

Pitänee ottaa itsekkin tuo beersmith käyttöön. Ei se niin paljoa maksa.

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Pe Tammi 11, 2013 13:48 pm

Ja Brewmatehan on ilmainen.

http://www.brewmate.net/

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Pe Tammi 11, 2013 13:51 pm

Joo, mutta, kun Brewsmithin saa myös tabletille ja nuo saa toimimaan syncassa. Voit pilvestä suoraan tabletille ottaa reseptit ja katsella niitä helposti samaan aikaan kun duunailet :) Ainakin Android tableteille saa ja Nexus 7 pyörii hyvin.

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Pe Tammi 11, 2013 14:05 pm

Pilveä ja tabletteja, eikö teillä nykynuorilla ole muuta mielessä?? =)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Tammi 11, 2013 15:17 pm

Enemmän maltaan oma kosteusprosentti vaikuttaa sen imemään vesi märään kuin sen tyyppi.
Tämä taisi olla oma kompastuskiveni tässä hiljan.
Vaikka suhautin vain ~2,5dl vettä maltaan kostutukseen, nosti tuo määrä imeisesti aika radikaalisti maltaiden kosteutta.

Ainakaan muuta selitystä en ole keksinyt viime kertaisille kokeille.
Testi 1. oli sellainen, että mallasta oli 9 kg (mittaus pielessä, voi siis olla vähemmänkin). 2 x 34 litran vesimäärä ja maltaat mahtuivat hienosti mäskäimeen.
Huuhtelu 1 x 34 litraa ja lopputulos oli n.88 litraa vierrettä kattilassa. Jos siis maltaat imi 9 litraa niin 5 litraa jäi letkuihin ja muualle. Tämä tuntuu ihan OK luvulta.

Testi 2. oli sellainen, että mallasta oli 14 kg (tällä kertaa rouhittua mallasta ei valunut astian yli). Sumutinpulloon 3dl vettä ja suihkin vettä aina n. 1,5 kilon välein maltaan päälle mitatessa.
Rouhinta reilun puolen tunnin päästä. 2 x 34 litran vesimäärä maltaiden kanssa mahtui mäskäimeen hyvin. Kun aloin huuhtelun ja huolettomasti liikuskelin ympäriinsä, huomasin yhdessä vaiheessa, että kattila tulvii!!? Miten ihmessä? Lopputulos. Kattilassa reilut 90 litraa vierrettä ja piripinnassa. Mäskäimessä mittarin mukaan vielä yli 34 litraa tavaraa (huom. mallas mukana).
Mäskäimessä kuitenkin niin paljon vierrettä, että sitä on myös mallaspatjan päällä hiukan. Jos siis mallas olisi imenyt sen 14kg niin sen lisäksi pitäisi olla vielä reilu 10 litraa (valepohjan alla 10 litraa).
Eli jos käytin 102 litraa vettä ja kattilaan meni 90 litraa. Miten tuo 12 litraa pystyy olemaan 24 litraa?

Pitänee tutkia mitta laitteiston toimivuus.
Viimeksi mittaillessani joka kerralla (5 kertaa) tulokseksi tuli 34 litraa per lasku.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Tammi 11, 2013 15:33 pm

Mä äänestän, että sulla on mittavirhe tuossa jälkimmäisessä skenariossa. Vaikka ne maltaat ei olisi imeneet tippaakaan vettä, sulla ei pitäisi olla niin paljoa nestettä kuin mitä kerrot, mikäli käytetty vesimäärä olisi ollut sen 102 l. Olet vahingossa laskenut vettä jossain vaiheessa vähintään kymmen litraa ylimääräistä.

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Lexxus » Ke Tammi 16, 2013 18:59 pm

Todellisuudessa mallas imee vettä noin 1,5 l/kg. Näennäisesti luku on noin 1 l/kg. Ero todellisen ja näennäisen luvun välillä johtuu siitä, että maltaista liuenneet sokerit lisäävät vierteen tilavuutta.

Palaa sivulle “Raaka-aineet”