Toffeen aromi

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

Panoukko
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Rovaniemi
18 tai yli: Olen

Toffeen aromi

ViestiKirjoittaja Panoukko » Pe Elo 03, 2018 12:53 pm

Elikkäs tavoitteena olisi tehdä Caramel Stoutia.
Mitä olette käyttäneet saadaksenne toffeen aromia olueen? Mietin jos käyttäisi hieman intiaanisokeria etc.
:eivarma: :jano:

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Toffeen aromi

ViestiKirjoittaja ttsalo » Pe Elo 03, 2018 22:48 pm

Maris Otteria perusmaltaaksi ja pitkä keitto (vähintään 90 min) ovat ohjeet jotka itse löysin (ja käytin Wee Heavyssä jonka postasin just reseptit-osioon). Se oli melkoinen toffeepommi kun maistelin vähän etunojassa ennen kuin jälkikäyminen oli täysin valmis, mutta tämä aromi jotenkin hiipui kun oli käynyt kuivaksi asti. Eli kuvittelisin että kunnon toffeeta varten tarvitaan lopputulokseen myös jotain makeutta tyyliin milk stout?

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

Re: Toffeen aromi

ViestiKirjoittaja mursu » La Elo 04, 2018 0:16 am

En juo tai valmista tämäntapaisia oluita, mutta lähinnä tulisi mieleen karamellimaltaat, varsinkin keskitummat ja etenkin tummat sellaiset. Jos niitä käyttää kunnon hujauksen 10-20% tms. niin aika paksua tavaraahan siitä tulee ja nimensä mukaisesti karamellista/toffeista. Mitä pidempään keittää niin sitä enemmän tosiaan melanoidiinit vielä lisääntyvät. Voi myös käyttää erinäköisiä siirappeja, joista jää makua (mutta merkittävä osuus sokereista käy pois). Esimerkiksi mustamelassi on sellainen tuote jota käytetään Stouteissa maku/väriaineena ja se on varmastikin vähän kuin ajatuksesi intiaanisokerista mutta maut lienevät melassissa valmiiksi konsentroituneemmat suhteessa sokerin (lue:alkoholin) määrään. Esimerkiksi Fuller'sin Imperial Stoutiin meni 250kg mustamelassia (9000kg maltaita). Toki laktoosilla voi hakea vielä lisää jäännösmakeutta jos noista tulevat sokerijohdannaiset eivät riitä tekemään juomasta tarpeeksi siirappia. Myös hiivavalinnalla voisi vaikuttaa sikäli että pieni hyvin rajallinen annos diasetyyliä voisi korostaa toffeemaisuutta, toisaalta se voi mennä helposti myös yli ja olla vaikeasti kontrolloitavissa niin ettei koko olut ole pilalle sen takia. Esim. wlp005/wyeast 1187:lla saat käytännössä aina olutta jossa on jonkin verran diasetyyliä ja myös stoutiin sopivaa runkoa ja jäännösmakeutta omasta takaa.

Palaa sivulle “Raaka-aineet”