Grainfatherin omistajat huomio,

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Nitrolite
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Heinola
18 tai yli: Olen

Grainfatherin omistajat huomio,

ViestiKirjoittaja Nitrolite » Ke Maalis 14, 2018 17:14 pm

kaipailisin panoseuraa ekaksi kerraksi. Vuoden verran on mielessäni ollut ajatus oluen tekemisestä itse, mutta en ole vielä laitteita ostanut itselleni. Jos ja kun kamat hommaan niin valintani tulee melko varmasti olemaan tuo Grainfatherin tekele. Mutta ennenkuin suinpäin ryntään kauppaan kamoja ostamaan, olisi kiva päästä tekeemään yksi pano kyseisellä laitteella jonkun kanssa joka omistaa samaisen/vastaavan laitteiston ja vielä jotain osaisi minulle oluen panemisesta kertoakin.
Mulla oli ajatus että voisin ostaa käymisastian sekä tarvittavat raaka-aineet esim. amber-/red ale satsia varten ja jos löytyisi joku ystävällinen kaveri satsia valmistamaan kanssani. Voisin tarvittaessa jotain vaivanpalkkaa maksaakin.
Itse en oluen teosta vielä paljon mitään tiedä, mitä nyt netistä tullut tietoa ammennettua mutta halu oppia on kova.

Eli nyt jos joku innokas löytyisi Päijät-Häme, Kymenlaakso, Etelä-Karjala-alueelta niin pistähän viestiä tulemaan.
Myös sähköpostilla tavoittaa: nitrolite82(ät)gmail.com

Samppa

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Grainfatherin omistajat huomio,

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Pe Huhti 20, 2018 20:08 pm

Jos olet sitä mieltä, että sinun on aivan PAKKO aloittaa oluenteko Grainfatherilla, niin voit jättää lopun tästä viestistä lukematta.

Minun mielestäni ei nimittäin oluenpanoon ole pakko – ainakaan aluksi – hankkia sen kummempaa laitteistoa kuin mitä itselläni on (ja mitä olen käyttänyt kolmisen vuotta), nimittäin 10 litran kattila, keittolevy ja muutama erikokoinen muoviastia. Tee tämmöisillä muutama erä, niin homma tulee tutuksi. Sitten jo ymmärrät, mitä hyötyä Grainfatherista voi olla, ja pystyt päättelemään, kannattaako sitä hankkia.

Huomaa myös, että ei netti ole ainoa oluenpanotiedon lähde. Kirjoja löytyy jopa suomeksi, kirjastosta ellei muuten, ja ihan ajanmukaisia. Pari esimerkkiä: Fentie-Grandin: "Pane olutta" ja Laitinen-Markus: "Rakkaudella pantua". Kummassakaan kirjassa ei juurikaan käsitellä Grainfatheria ja sen kilpailijoita, ja syy on selvä: ilmankin voi olutta panna.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”