Aloittelijan uuteolut. Sparklingale+wheat malt extract+spraymallas

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

maso
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kokkola
18 tai yli: Olen

Aloittelijan uuteolut. Sparklingale+wheat malt extract+spraymallas

ViestiKirjoittaja maso » Ti Marras 01, 2016 20:58 pm

Hei!

Kunnianhimoisesti soveltaen Cooperssin nettisivuilta löytyvää American Blonde Ale reseptiä: http://store.coopers.com.au/recipes/index/view/id/63/
Yritimme luoda vehnäolut tyylistä matalasti humaloitua olutta.

Ohjetta on muokattu seuraavasti:
-Ohjeessa olleet humalat on jätetty pois
-Ohjeessa ollut hiiva korvattiin Thomas Coopers Inkeeper's Daughter Sparkling Ale paketista löytyvällä hiivalla
-Ohjeen poiketen emme lisänneet vettä 23-litraan asti vaan jäähdytimme oluen parvekeella ja jätimme vesirajan 20l

Aloittaessa ominaispaino oli 1.059
8-käymispäivänä mittasin ominaispainon joka oli 1.018, joka on siis vielä korkea joten laitoimme astian takaisin käymään ja käyminen jatkui lähes välittömästi.

Tällä hetkellä tarkkailussa milloin käyminen pysähtyy ja voimme aloittaa pullotuksen.

Suurin huolenaihe on hiiva: Oliko virhetikki nuukailla hiivassa? Kauanko olutta uskaltaa käyttää primääriastiassa? Onko mahdollista että ominaispaino jää korkeaksi vai laskeeko se aina lähelle 1.010?

Edit: otsikko: Aloittelijan toinen yritys vehnäoluelle. muutettu paremmin vastaavaksi.
Viimeksi muokannut maso, La Joulu 10, 2016 20:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Aloittelijan toinen yritys vehnäoluelle.

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Marras 01, 2016 21:57 pm

Sinäsä kyllä tuossa vehnäoluessa jos yhtään saksalaistyylin suuntaan haluaa niin hiiva on kaiken A ja O. Vehnäoluthiivat nimenomaan tuottavat näille yleensä tyypillisiä banaanisia ja neilikkaisia estereitä. Melko paljon parempaan lopputuloksees oisitte päässeet Coopersin vehnäolutkitillä ja vehnä lme:llä. Tuossa kitissä kun on ihan passeli vehnäoluthiiva jo mukanakin.

Turha tuota viemäröidä kuitenkaan, varmaan varsin juotava mallasvetoinen ale siitä kuitenkin syntynee.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

maso
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja maso » La Marras 05, 2016 17:50 pm

Asia selvä!

Olut kävi primääriastiassa 10-päivää ja ominaispaino ei laskenut tuosta 1.018 enempää joten lapotin oluen varovasti toiseen astiaan.
Lisäsin panimosokeria 6g/L ja sekoitin koko erään varovasti. Pullotin oluen puolen litran pulloihin ja kun kruunukorkit oli suljettu laitoin osan ikeasta ostamiini 1l patenttikorkilla oleviin pulloihin, liekkö sitten kestävät painetta se jää nähtäväksi. Sijoitin nyt pullot lämpimään autotalliin josta äsken mittasin +20 astetta jotta olut saa nyt kypsyä lämpimässä viikon vai kenties enemmän? ennen kylmävarastointia. 24h kuluttua ei vielä räjähtäneitä pulloja ajattelin vielä tänä iltana käydä vähän raottamassa yhtä pulloa jotta näen onko painetta kertynyt yhtään.

Pelon aiheita:
Ominaispaino jäi korkeammaksi kuin oletin, toivon ettei hiiva ole kuollut.
Ominaispaino jäi korkeammaksi kuin oletin, toivon ettei minulle synny räjähtäviä pulloja

Viime kerralla käytin toista käymisastiaa sekundäärikäymiseen jotta olut kirkastuisi ennen pullotusta. Tällöin jostain kumman syystä en saanut käytännössä ollenkaan happoja pulloon.
Tämän oluen tarkoitus olisi nyt saada edes jotain olutta muistuttavaa juotavaa jonka jälkeen voi inspiroitua enemmän ja uskaltaa lähteä uudestaan yrittämään!

Note to yourself:
seuraavalla kerralla osta kunnon hiivaa älä luota pakettien hiivoihin.

maso
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja maso » La Marras 05, 2016 17:51 pm

Se vielä tuli mieleen että miten voin varmentaa ominaispainomittarin paikaansapitävyyden? olen kuullut että halvat mittarit saattavat heitellä paljonkin todellisesta lukemasta.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » La Marras 05, 2016 20:03 pm

20 asteisessa vedessä pitäisi näyttää nollaa.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » La Marras 05, 2016 20:09 pm

Viikon jälkeen ei kannata paljon pullottaa jos ei ole varma kaikesta. Ja siltikään ei voi olla varma. 18 on kyllä pikkusen yläkanttiin, ehkä olisi voinut ajatella n. 12-14, mutta ei ole uutteista niinkään kokemuksia. Suosittelen päivän parin päästä raottamaan korkkia, sihahduksen voimakkuudestakin voi jotain päätellä. Nimittäin jos käymiskelpoista sokeria vielä oli, hiilihappoja tulee huomattavanki lyhyessä ajassa.. ai mistäkö tiedän..? :0

Edit.. Ah, joo se olikin 10 päivää. No 2 viikkoakaan ei ois kyllä tehnyt pahaa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Marras 06, 2016 13:04 pm

Joo näissä hommissa ei kannata hätiköidä. Mulla on yleensä vähintään kolme viikkoa primäärissä, pidempikin aika olisi usein hyväksi.

Pidä ne lämpimässä ainakin pari viikkoa ennen kylmään laittoa ja availe parin päivän välein, jotta voit varmistua käymisen loppumisesta.
Mutta varovainen kannattaa olla myöhemminkin. Me lyötiin yksi korkealle fg:lle jämähtänyt satsi ilman karbonointisokeria pulloon. Moneen viikkoon ei tullut happoja, mutta sitten niitä vain alkoi yhtäkkiä muodostua ja hetken päästä pari pulloa räjähti. Päästeltiin paineita ulos mutta yhä nyt kun avaa pulloja täytyy olla pari lasia käsillä ja avata keittiön altaassa. Vaahtoa tulee parin lasillisen verran ja vähän valuu viemäriinkin. Vaahdon laskeduttua saa sitten lasillisen verran mainiota porteria.

maso
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja maso » Su Marras 06, 2016 20:51 pm

Kuten täälläkin foorumilla moneen otteeseen mainitaan kiire taitaa olla oluen panemisessa pahin vihollinen aloittejilla. Liian helposti hätääntyy vaikka moni asia korjaantuu ajan kanssa. Tarkistin nyt kuitenkin että ominaispainomittari pitää kutinsa, pitää käydä raottamassa vähän korkkia rupeaako heti kuohuamaan. Kunhan saadaan tämä olut kylmävarastointi asteelle otetaan tästä opikseen ja rueta suunnitelemaan seuraavaa erää.

maso
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja maso » Ma Marras 07, 2016 15:23 pm

Olut ollut nyt pullotettuna 3-päivää lämpimässä, korkin aukaisu tuotti mukavan pienen sihahduksen. Kaadoin kuppiin ja pinnalle tulee kevyt vaahto. Maku vaatii kypsytystä tietenkin vielä mutta kova usko että ihan juotavaa tavaraa tästä on tulossa!

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ma Marras 07, 2016 15:53 pm

Joo, luultavasti ehkä olikin käynyt loppuun ennen paketointia.

maso
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja maso » La Marras 26, 2016 21:01 pm

Dodiin oluet ovat olleet nyt lämpöisässä autotallissa jossa taloyhtiön piikkiin pidän reipasta 20 astetta lämmintä.
Viikko viikolta oluen maku on parantunut. Hiilihapot ovat tällä kertaa kohdallaa ja sekös riemastuttaa kun viimeksi niitä ei pulloon asti riittänyt.

Tuntuu että maku paranee kokoajan ja mietinkin:

-Annanko vielä olla lämpöisässä vai olisiko aika siirtää häkkivarastoon/parvakkeelle viileämpään?
-Yhden pullon otin ja laitoin oikein hankeen ja suureksi ihmeeksi kristallinkirkas olueni muuttui sameaksi? mistä moinen reaktio johtuu?

Yksi pullo tällähetkellä jääkaapissa odottamassa maistelua :P

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » La Marras 26, 2016 23:06 pm

Kolme viikkoa huonelämmössä riittää perusoluissa varmasti hiilihappojen muodostumiseen, enkä ole huomannut
suurempaa hyötyä viileämpään siirtämisestä. Edellispäivänä ennen nauttimista siirtää jääkaappiin. Toki saattaa pidentää
säilyvyyttä, mutta ainakaan perusoluet eivät yleensä pahemmin parane vanhetessaan. Jokunen viikko voi olla mahdollisesti
hyväksi tasapainottamaan makuja tms. Itse panen ainoastaan siis keskivahvuisia pintahiivaolusia ja ainoastaan yhden
kerran olut on parantunut 2 kuukauden kypsyttelyllä, pale ale, jonka vetisyys katosi ajan kanssa. Samalla myös
katosi aromihumaloinnin hedelmäisyyden paras terä. Ehkäpä veden kemialla voisi aromien säilyvyyttä parantaa, työn alla
vielä se opiskelu. Muuten olen oluitani alkanut maistelemaan 6-7 viikon päästä panopäivästä, eivätkä siitä säilömällä ole parantuneet.

Vahvemmat tai muuten erikoisemmat oluet saattavat parantua viileässä kypsyen....tai suorastaan vaatia sitä.

Sameaksi muuttuminen taitaapi olla johtua chill hazesta. Proteiinit ja tanniinit klimppiintyy ja samentaa oluen.
Ainakin tehokas vierteen keitto ja jäähdytys vähentää tätä ilmiötä. Ilmeisesti myös muutaman viikon jääkaappisäilytys
auttaa ongelmaan. Siinä mielessä ehkäpä kannattaa siirtää jääkaappilämpötiloihin.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Su Marras 27, 2016 0:51 am

Jos ei olutta ole liikaa 2kk sisällä nautittavaksi, niin viilentäisin vain tarvittaessa, kun jano iskee.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Marras 27, 2016 8:57 am

Chill hazen putoamiseen ei mulla ole mennyt viikkotolkulla, ehkä viikon luokkaa. Ei hazella kyllä ole itselleni mitään väliä eikä vaikutusta afaik makuun, mutta tuollaisia havaintoja olen tehnyt kun olen IPA-tyyliset oluet nostanut viileään heti karbonoitumisen jälkeen (yritän varjella humala-aromeita, mutta silti ne yrittävät karata jo parissa kuukaudessa). Pari viikkoa viileässä kirkastaa melko hyvin oluen kuin oluen, paitsi T58:lla käytetyt belgityyppiset jotka ovat näköjään sameita ~ikuisesti.

Olisi kiva kyllä tietää missä lämpötiloissa olutta kannattaisi kypsytellä jos vaihtoehtoina on joko huoneenlämpö, tai jääkaapin vihanneslaatikko jossa kyllä on ~"kellarilämpö" mutta varsin rajallisesti tilaa. Mulla on fiilis että huonelämpö ei ainakaan pidempään säilytettäessä tee erikoisen hyvää edes vähemmän humaloiduille oluille, mutta jääkaapin normilämpö taas taitaa (?) stopata kypsymisen kokonaan.

Viinikaapin tyylinen ratkaisu voisi olla toimivin mutta hinnakas ratkaisu, tai sitten pienien erien ja nopeasti nautittavien IPA/APA-tyylisten oluiden tekeminen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

maso
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja maso » La Joulu 10, 2016 20:28 pm

Noniin olutta on kypsytelty ja maisteltu ja maku on suoraan uutepurkin kyljestä: "Thomas Cooper's Premium Selection Sparkling Ale - Coopers'in perinteikkään Pale Alen isoveli. Nenään tulvahtavat hedelmäiset aromit - Tukeva maltainen maku, jossa riittävä, humalainen jälkimaku." Kotiviini.fi

Ehkä tämän kokeilun tärkein opetus on että ei liikaa luota uutepurkkien hiivoihin vaan hankkii kunnon tavaraa ja tarkoitukseen sopivaa. Ihmeen ja kumman kautta silti olut maistuu oikein hyvälle joten tämäkään erä tuskin kerkeää kovin kauaa vanheta varastossa.. :jano:

Vielä muutamat erät harjoitella uutepurkeilla jotta itsevarmuus kasvaa ja toivottavasti jossain vaiheessa saa koottua välineistöä ja kokemusta lisää niin paljon että uskaltaa rueta mäskäilemään ja humaloimaan.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

Re: Aloittelijan uuteolut. Sparklingale+wheat malt extract+spraymallas

ViestiKirjoittaja masafi » Su Joulu 11, 2016 12:28 pm

Kiirettä voi hiukan kompensoida tuotanto volyymilla ja kerroilla :jee: Mutta tässä pätee hiljaa hyvä tulee.Kun kokemusta karttuu niin tulee varmuutta.
RDWHAHB

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Aloittelijan uuteolut. Sparklingale+wheat malt extract+spraymallas

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Joulu 11, 2016 14:04 pm

masafi kirjoitti:Kiirettä voi hiukan kompensoida tuotanto volyymilla ja kerroilla :jee: Mutta tässä pätee hiljaa hyvä tulee.Kun kokemusta karttuu niin tulee varmuutta.

Ennen kaikkea kokemuksen myötä tulee myös kärsivällisyyttä, siinä vaiheessa kun unohtaa käymisastian kaappiin alkaa olla kokemusta riittävästi :cheers2:

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”