Sakatonta olutta pullokäymisella

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Sakatonta olutta pullokäymisella

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Heinä 07, 2017 10:34 am

Muutaman erän pullotin niin, että en tehnyt suurempaa cold crashia(en pystynyt) gelatiinin kanssa vaan annoin sen mennä suosiolla pulloihin.
Sitten kun pullot jäähdyttää jämähtää gelatiini muhjun kanssa pullon pohjalle kohtuu tiukasti, kuten Maxkin tuossa mainitsi. Sama toimii myös kegin kanssa. Ekaan tuoppiin ryöpsähtää kegin pohjalta puhjut ja sitten on kirkasta.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Heinä 07, 2017 11:44 am

Pitkä cold crashi yhistettynä kohtuulliseen kypsytykseen tuntuu ainakin itellä toimivan tuossa. Samoin ruukaan pullottaa pullotettavani tonkan päältä joka yleensä on kirkkainta osiota. Kegiin sitten loput. Ja gelatiini auttaa ainakin tuohon vimpan lirauksen tiristämiseen hiivapatjan päältä.

Mutta tuollanen conical-käymisastia on kyllä hankintalistalla jahka muut kulungit sallii.

Simpukka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Simpukka » Ma Heinä 10, 2017 21:33 pm

Ihme ettei kukaan ole kehittänyt mitään kapselia mikä vapauttaisi hiilihapot pulloihin niin ettei hiivaa tarvittaisi lainkaan. Vähän niinkuin c-pore tabletti mikä reagoi veden kanssa ja vapauttaa (hiilidioksidia?).

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Heinä 10, 2017 23:27 pm

Simpukka kirjoitti:Ihme ettei kukaan ole kehittänyt mitään kapselia mikä vapauttaisi hiilihapot pulloihin niin ettei hiivaa tarvittaisi lainkaan. Vähän niinkuin c-pore tabletti mikä reagoi veden kanssa ja vapauttaa (hiilidioksidia?).

Piti jossain välissä testata noita Easy Sodan vichy-korkkeja litran PET-pullojen kanssa (tarkoitettu 0,5l satsiin vichya) mutta en koskaan muistanut hankkia. Sen verran sain valmistajalta udeltua, että eivät sisällä suolaa tai muutakaan. Tietystikin tässä esteettinen ja jossain määrin säilyvyyteen vaikuttava haitta ainakin, että olut muovipullossa.

Edit: juuri sainkin ahaa-elämyksen: Hiilihappojäällähän tuo onnistuu nytkin, ei aavistustakaan annostuksesta tosin ja onhan tuo vähän vammainen aine käsitellä tai säilöä ja jossain määrin hankkiakin.

Edit2: Ja mitä tavaran käyttäytymisestä tiedän, niin annostelun kanssa kannattaa olla varsin tarkka, oluen erittäin kylmää lisäysvaiheessa ja korkki syytä saada päälle aika hemmetin äkkiä ettei olut tule vaahtona ulos, patenttikorkkipulloilla ehkä helpointa. Ja suojalasit nyt ainakin päälle ja tietysti paksut hanskat paleltumien estämiseen.

Edit3: Ilmeisesti amerikan foorumeilla ovat tuota vastaan ja on tuossa muutama validikin pointti: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=29448 Joka pulloa joutuu ainakin ravistamaan aika rankasti ja ehkä koittaisin muovipulloilla kuitenkin jos koittaisin (tuskin)
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Ti Heinä 11, 2017 19:05 pm

Pulloihin Belgityyliset yms. oluet, joissa pullokäymisen hiivat täydentävät makukokonaisuutta ja muun tyyliset
oluet vaikka sit tällaisiin köyhänmiehen kegeihin http://shop.humle.se/en/equipment/keggi ... -mini-kegs

Yllättävän hyvin toimii, vaikka onkin halpis-tuote. Mahtuu jääkaappiin ja saa täysin kirkasta ja hiivatonta olusta lasiin.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Heinä 12, 2017 11:53 am

Nythän sen vasta hoksasin että voihan tuosta minikegistä laskea oluen pulloonkin ennen saunan lauteille astelua kun lähinnä saunan lauteilla sitä kaipaa mieluummin pullosta/tölkistä hörpittävää olutta tuopin sijasta.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Heinä 12, 2017 15:29 pm

Minikegib ainoa huono puoli on säilyvyys. Täytyy parissa viikossa tyhjentää toi 5 litraa. Itse en käytä olutta noin runsaasti ja etenkään samaa laatua :)

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Ke Heinä 12, 2017 16:22 pm

miguels kirjoitti:Minikegib ainoa huono puoli on säilyvyys. Täytyy parissa viikossa tyhjentää toi 5 litraa. Itse en käytä olutta noin runsaasti ja etenkään samaa laatua :)

Juu näinhän tuo taitaa olla, itse olen minitynnyriä käyttänyt lähinnä pikkuporukalle mökkiviikonloppuina tai muihin juhlan tapaisiin
juttuihin. Sellasiin sopii aika ok.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Heinä 12, 2017 20:05 pm

Joo tommoseen sopii tosi hyvin. Jos olisi vielä kotibileitä tms juomisjuhlia enemmän niin tulisi varmaan käytettyä enemmän noita. Pullotushommat kyrsii kyllä aika lailla.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Heinä 18, 2017 13:54 pm

Mulla tuo voi olla ihan kelpo systeemi kun meillä saunotaan noin 4 kertaa viikossa, laittaa vain jonkun ykkös- tai kakkosvahvuisen oluen kegiin niin kestää viikollakin pari pullollista nauttia.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Heinä 18, 2017 22:14 pm

Tekisikö tällä mitään vai heti suoraan hiilihappohanallinen malli?

https://www.lappo.fi/product/727/mini-tynnyri-5-l-puukuviolla-ja-integroidulla-hanalla--kertakayttokorkki

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Heinä 19, 2017 13:46 pm

Noissa missä kegiin tulee ilmaa tilalle sen tyhjentyessä kannattaa koko pönttö tyhjentää 24h sisään hapettuneen maun välttämiseksi.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”