Noviisin sekalaisia kysymyksiä

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

olut_inssi
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Re: Noviisin sekalaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja olut_inssi » Su Marras 26, 2017 20:54 pm

Miten laktoosi käyttäytyy vierteessä? Jättääkö se FG:n korkealle?

Olen nyt hakannut päätä seinään milk stoutin kanssa. Se lähti heti alkuun vähän laiskasti käymääni ja jätti vierteen FG:n 1.034. Sekoitin vierrettä/hiivaa rauhallisesti ja vierre lähtikin uudelleen käymään. Ilmalukko pulputti 3-4 päivää ja sitten loppui - painoksi jäi 1.032. Vierre on ollut nyt yli kolme ja puoli viikkoa pöntössä. Hiiva ei ole asettunut nätisti käymisastian pohjalle kakuksi vaan on enemmänkin sellaista "ripulia."

Äsken luin huonolla amerikan kielllä, ettei hiiva syö laktoosia? Eli voiko olla niin, että kaikki mahdolliset sokerit ovat jo vierteestä kuitenkin syöty? Ihmettelin vaan kun Brewmate ohjelma antaa laktoosille arvot, jotka vaikuttavat lopulliseen alkoholipitoisuteen ja myös brewmate ohjelman avulla tämänkin vierteen lopullinen paino olisi pitänyt olla 1.012 luokkaa.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Su Marras 26, 2017 21:13 pm

Kyllä jättää, aika outoa, että nuo ohjelmat laskevat sen käymiskelpoiseksi. Beer Smith mitä itse tulee käytettyä varsin paljon ei sitä tee. Saattaisi saada jostain asetuksista sen noissakin vaihdettua. ½kg 23l erässä nostaa fg:tä beersmithin mukaan 3,5 platoa, mikä kuulostaa äkkiseltään melko oikealta. Tuo 1.032 kyllä kuulostaa aika korkealta siitä huolimatta ellei laktoosia ja/tai jotain karamellimaltaita ollut todella paljon.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

olut_inssi
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja olut_inssi » Ma Marras 27, 2017 7:35 am

Naali kirjoitti:Kyllä jättää, aika outoa, että nuo ohjelmat laskevat sen käymiskelpoiseksi. Beer Smith mitä itse tulee käytettyä varsin paljon ei sitä tee. Saattaisi saada jostain asetuksista sen noissakin vaihdettua. ½kg 23l erässä nostaa fg:tä beersmithin mukaan 3,5 platoa, mikä kuulostaa äkkiseltään melko oikealta. Tuo 1.032 kyllä kuulostaa aika korkealta siitä huolimatta ellei laktoosia ja/tai jotain karamellimaltaita ollut todella paljon.

Reseptin maltaat olivat:

Maris Otter Malt 47.06 %
Flaked Oats 23.53 %
Chocolate Grain 17.65 %
Lactose (Milk Sugar) Sugar 11.76 %

Vaikuttaako suklaamallas myös vierteen lopulliseen ominaispainoon? Myös kaurahiutale oli minulle ihan uusi asia.

Kannattaisiko koittaa laittaa vierteeseen uusi hiiva?

Koska en osannut ottaa huomioon, ettei hiiva syö laktoosia (vaikka Brewmate antoi näin ymmärtää), niin voinko/uskallanko lisätä 0.5-1.0 kg vaikka spraymallasta jo ns. loppuun käyneen vierteen sekaan? Lähteekö hiiva toimimaan kun se saa lisää sokeria? Olut tulee jäämään muuten melko kevyeksi n. reilu 3 % olueksi ja se on aika vähän stoutiksi!

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Marras 27, 2017 7:51 am

Suklaamallasta tuossa on kyllä aika hitosti ja siitä tulee kanssa käymiskelvottomia asioita olueen. Ylipäätään tuo alle 50% pohjamallasta yhdistettynä tuollaiseen hiutalemäärään yhdistettynä chocolate maltiin on hyvin mahdollisesti voinut jättää osan noiden kaurahiutaleiden tärkkelyksistä pilkkomatta. Todennäköisemmin käy kuivemmaksi kun nakkaat sekaan pussillisen esim tuollaista amylaasientsyymiä: https://www.panimonurkka.fi/tuote/bulld ... enzyme-3g/
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

mursu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Marras 27, 2017 11:49 am

Millainen mäskäyslämpö ja olot, OG ja mitä hiivaa käytät tässä? 1.012 mahdoton, hieman nykyistä alemmas menee varmasti jos mäskäys on tehokas ja hiiva ei jätä paljon maltotrioosia. Tosiaan perusmallasta saisi olla hieman enemmän ja ehkä hiutaleita tai paahdettuja maltaita, kenties laktoosiakin vähemmän koska hiutaleet ja suklaan vähäiset käyttökelpoiset hiilihydraatit on konvertoitava perusmaltaan entsyymeillä mikä vie silloin tavallista enemmän aikaa ehkä n. 66c paikkeilla. Toki makean stoutin ei tarvitse niin kamalan alas käydäkään.

olut_inssi
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja olut_inssi » Ma Marras 27, 2017 12:19 pm

mursu kirjoitti:Millainen mäskäyslämpö ja olot, OG ja mitä hiivaa käytät tässä? 1.012 mahdoton, hieman nykyistä alemmas menee varmasti jos mäskäys on tehokas ja hiiva ei jätä paljon maltotrioosia. Tosiaan perusmallasta saisi olla hieman enemmän ja ehkä hiutaleita tai paahdettuja maltaita, kenties laktoosiakin vähemmän koska hiutaleet ja suklaan vähäiset käyttökelpoiset hiilihydraatit on konvertoitava perusmaltaan entsyymeillä mikä vie silloin tavallista enemmän aikaa ehkä n. 66c paikkeilla. Toki makean stoutin ei tarvitse niin kamalan alas käydäkään.

Mäskäyslämpö 60 min 68 C ja vierre on ollut käymässä 19-20.5 lämpötilassa.

Hiivana oli Mangrove Jack Empire M15 kuivahiiva.

OG oli 1.057

Täytyy koittaa tuota Naalin ehdottamaa pilsner enzyymiä (on kyllä ihan uusi tuttavuus minulle), jos sillä saisi käymään kuivemmaksi.

mursu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Marras 27, 2017 13:19 pm

Jep tässä vaiheessa se voi olla ainoa tapa päästä alemmas. Jos jatkossa haluat päästä luonnollisin keinoin alemmas niin ehkä 120min mäskäys 66C pH5.4 ja tuo perusmaltaan osuus hieman tai hieman enemmän suurempi varsinkin kaurojen kustannuksella saattaisi tuoda useita prosentteja lisää attenuaatiota.

olut_inssi
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja olut_inssi » Ma Marras 27, 2017 19:30 pm

mursu kirjoitti:Jep tässä vaiheessa se voi olla ainoa tapa päästä alemmas. Jos jatkossa haluat päästä luonnollisin keinoin alemmas niin ehkä 120min mäskäys 66C pH5.4 ja tuo perusmaltaan osuus hieman tai hieman enemmän suurempi varsinkin kaurojen kustannuksella saattaisi tuoda useita prosentteja lisää attenuaatiota.

Laitetaan muistiin - Kiitos vinkeistä!

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ti Marras 28, 2017 19:43 pm

Tällänen nopee, että meneekö 16L 1,063 OG yhdellä S-04 paketilla (11g)?

Huuhaa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Huuhaa » Ti Marras 28, 2017 20:12 pm

VonHatte kirjoitti:Tällänen nopee, että meneekö 16L 1,063 OG yhdellä S-04 paketilla (11g)?

Mr. Maltyn kalkulaattori (http://www.mrmalty.com/calc/calc.html) sanoopi, että 10g riittää. Eli näin nopeesti, kyllä.

Gaston
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kirkkonummi

ViestiKirjoittaja Gaston » To Joulu 07, 2017 21:47 pm

Mäskäilin tossa viikonloppuna ensimmäistä kertaa. Kaadoin vierteen suoraan keiton jälkeen käymisastiaan (suodattaen siivilän ja mäskäyspussin läpi) ja vein ulos viilentymään.

Vasta jälkikäteen opin, että on semmoinen ilmiö kuin kuumahapettuminen. Minkälaisia kokemuksia teillä on siitä? Kuinka huolissaan pitäisi olla?

Olen tässä pohtinut upotettavan kierrejäähdyttimen ostamista ennen seuraavaa kertaa.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Joulu 07, 2017 21:59 pm

Gaston kirjoitti:Vasta jälkikäteen opin, että on semmoinen ilmiö kuin kuumahapettuminen. Minkälaisia kokemuksia teillä on siitä? Kuinka huolissaan pitäisi olla?

Tuo on noita vanhoja väittämiä, olisikohan joku tuota testannut kunnolla vaikuttaako makuun vai ei. En olisi tässä vaiheessa huolissani |:) .
Mutta mielummin ensin vierteen jäähdytys ja sitten vasta liikuttelu astiasta toiseen (tai sitten varovasti lapolla, jolloin happea ei pahemmin pääse mukaan).

Darep
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » Pe Joulu 08, 2017 8:01 am

Brulosophy on tuota hot side aerationia pari kertaa testaillut: http://brulosophy.com/?s=hot%20side%20aeration -- eivät ole huomanneet vaikutusta. Ite oisin ehkä eniten huolissani siitä että jos pistää kuumaa vierrettä esim. lasiastiaan niin lasi posahtaa :D Tai jos muoviastiaan niin muovi sulaa :D Muutoin en ite juurikaan tuosta välittäs, hehe

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Joulu 08, 2017 9:01 am

Kierrejäähdyttimen paras etu IMO on, että se vähän hillitsee aromihumalointien pölisemistä taivaan tuuliin pitkän jäähdytyksen aikana. Noin muutenhan (lämpöäkestävässä käymispöntössä) hitaasti jäähdyttäminen olisi tosi kätsyä, koska astia steriloituisi samalla. Mäskäyspäivän ärsyttävin osuus on omasta mielestä just se viilennetyllä vierteellä tolskaaminen kun koko ajan on infektionpelko takaraivossa.

Toki, jos nyt kuumahapettumista yhtään pelkää niin siivilän läpi loristaminen on kyllä tehokas tapa hapettaa neste, itsekin kaadan usein kylmän vierteen just tuosta syystä siivilän läpi. Mutta jos kuumana siirtelisin niin ehkä mielummin (varmasti lämpöäkestävällä) lapolla. Muhjuahan tuolla ei sitten saa siirron aikana suodatettua, huono puoli.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Pe Joulu 08, 2017 11:04 am

olut_inssi kirjoitti:
mursu kirjoitti:Millainen mäskäyslämpö ja olot, OG ja mitä hiivaa käytät tässä? 1.012 mahdoton, hieman nykyistä alemmas menee varmasti jos mäskäys on tehokas ja hiiva ei jätä paljon maltotrioosia. Tosiaan perusmallasta saisi olla hieman enemmän ja ehkä hiutaleita tai paahdettuja maltaita, kenties laktoosiakin vähemmän koska hiutaleet ja suklaan vähäiset käyttökelpoiset hiilihydraatit on konvertoitava perusmaltaan entsyymeillä mikä vie silloin tavallista enemmän aikaa ehkä n. 66c paikkeilla. Toki makean stoutin ei tarvitse niin kamalan alas käydäkään.

Mäskäyslämpö 60 min 68 C ja vierre on ollut käymässä 19-20.5 lämpötilassa.

Hiivana oli Mangrove Jack Empire M15 kuivahiiva.

OG oli 1.057

Täytyy koittaa tuota Naalin ehdottamaa pilsner enzyymiä (on kyllä ihan uusi tuttavuus minulle), jos sillä saisi käymään kuivemmaksi.

Mangrove Jackin Empire alen attenuaatio taitaa olla 70-75% luokkaa eli ei käy kauheen kuivaksi
Noilla määrillä paahdettuja maltaita olut jää varmasti tosi makeaksi.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Joulu 08, 2017 11:12 am

Darep kirjoitti:Brulosophy on tuota hot side aerationia pari kertaa testaillut: http://brulosophy.com/?s=hot%20side%20aeration -- eivät ole huomanneet vaikutusta. Ite oisin ehkä eniten huolissani siitä että jos pistää kuumaa vierrettä esim. lasiastiaan niin lasi posahtaa :D Tai jos muoviastiaan niin muovi sulaa :D Muutoin en ite juurikaan tuosta välittäs, hehe

Joo siis lähinnä liian kuuma neste saattaa irrottaa muovista makua tai tuoksua. En tiedä mikä näiden käymispönttöjen lämmönkesto on? Toisaalta onhan niissä joku keittänytkin vierrettä eli kestää ainakin :nauru:

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Joulu 08, 2017 13:52 pm

^ itse kyllä lähtisin siitä että jos muoville ei luvata 100C kestoa niin en laittaisi kiehuvaa. Normaalit muoviämpärit (orthexin tms) taitaa mennä 65 asteeseen. Säilöntä-ämpärit sataan (merkintä pohjassa).

Speideleissä luvataan myös noin 60 asteeseen, en tiedä miksi. Periaatteessahan HDPE-muovin pitäisi kestää ylikin satkuun mutta koskaan ei tiedä mitä muoviseoksessa tarkkaanottaen on.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Darep
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Darep » Pe Joulu 08, 2017 15:13 pm

Ainakin Fermonster epämuodostuu jos laittaa liian kuumaa: download/file.php?id=983&mode=view

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Joulu 08, 2017 16:18 pm

Juu en itsekään kiehuvaa laittaisi mutta joku täällä keitti vierrettä ihan perus Melkon astiassa :D

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » Pe Joulu 08, 2017 19:31 pm

cob kirjoitti:Kierrejäähdyttimen paras etu IMO on, että se vähän hillitsee aromihumalointien pölisemistä taivaan tuuliin pitkän jäähdytyksen aikana. Noin muutenhan (lämpöäkestävässä käymispöntössä) hitaasti jäähdyttäminen olisi tosi kätsyä, koska astia steriloituisi samalla. Mäskäyspäivän ärsyttävin osuus on omasta mielestä just se viilennetyllä vierteellä tolskaaminen kun koko ajan on infektionpelko takaraivossa.

Kolmen vuoden kokemukseen perustuen voin kertoa että selkeästi parhaat (l. aromikkaimmat) oluet olen pannut ilman mitään jäähdytyskierukoita. Jättänyt keiton jälkeen vierteen jäähtymään keittokattilaan. Seuraavana päivänä sitten siirtänyt jäähtyneen vierteen käymisastiaan, joskus jatkanut kylmällä vedellä pudottaakseni OG:ta, hiivannut ja laittanut käymään. Kierukalla jäähdyttänyt kolme settiä ja jostain syystä aromipuolella on greippi ja trooppiset hedelmät loistaneet poissaolollaan. Möin kierukkani äskettäin ja nyt palasin vanhaan "yön yli jäähdyttelyyn".

Sekin on pakko sanoa, että parhaat oluet panin silloin kun vielä mäskäsin pussissa isossa kattilassa iduktioliedellä. En tiedä miksei Klarstein Beerfestin kanssa homma ole oikein onnistunut. Virheetöntä olutta tulee, mutta paras maku jäi siihen vanhaan kattilaan :shock:

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”