Hiiva loppui kesken!!

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tre
18 tai yli: Olen

Re: Hiiva loppui kesken!!

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » To Heinä 27, 2017 11:38 am

Viikko sitten kaadoin satsin hiivakakun päälle siinä toivossa että fg tuosta hieman laskisi. Viikossa fg ei ollut laskenut kun lukemaan 1.032 niin sekoittelin hiivaa hieman pohjalta ja uusi mittaus viikon päästä. Jos ei ole silloinkaan ole laskenut niin kaipa se 1.032 on lopullinen lukema ja sen verta käymiskelvotonta sokeria on mukana. Jälkikäymissokerin lisäys mietityttää että uskaltaako sitä lisätä ollenkaan kun fg on noin korkea? Hiivaa ajattelin lisätä pienen määrän nesteytettynä pullotusastiaan cold crashin jälkeen.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ke Elo 02, 2017 12:27 pm

Alkaa kohta rasahtamaan rusinat... FG ollut kuukauden melkein sama eikä laske. Kaipaisin kokeneempien neuvoa että laitanko pulloon pienellä carbonoimissokerilla vai teenkö startterin? Hjelp!!

Darep
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » Ke Elo 02, 2017 19:28 pm

Niin siis kaadoitko tuon 1.032:ssa olevan oluen jonkin toisen oluen hiivakakun päälle? Jos ei sillä muuttunu niin se on se Final Gravity sit :) Ja muutenki kun oot kaikkee kokeillu jo ja kuukausi menny!

Semmone kantsii huomioida että alkoholi on vettä kevyempää ja nostaa ominaispainomittaria ylöspäin. En tiiä miten sen voi korjata, kun en oo koskaan tehny noin korkeen ABV:n olutta ni en oo asiaa sisäistäny tarkemmin. Eiköhän netistä jostain löydy... Eli FG voi oikeasti olla alempi :) Mut toi 1.120 => 1.032 on jo 71% attenuation mikä on tosi perus.

Jos oluessa on tuoretta hiivaa niin ei muutaku sokeria sinne ja pulloon niinku yleensä!

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ke Elo 02, 2017 22:04 pm

Kiiiitos!!! Kyllä kaadoin. Mulla oli vähän reilu kaksi viikkoa olut käymässä jonka siirsin sekundariin. Siitä jäljelle jääneen hiivakakun päälle kaadoin tämän jämähtäneen olutsetin. Pari viikkoa hiivakakun päällä ollut ja kerran olen nostellut hiivaa pintaan. Alan tässä sitten pullotushommia suunnittelemaan. On ollut vaan kova pelko noista pullopommeista niin haluaisin pelata varman päälle. En aikaisemmin ole törmännyt tuohon alkoholiasiaan että vääristäisi mittaustulosta. Pystyisikö realistisen tuloksen saamaan jos otan esim kaksi desiä olutta kattilaan ja kiehautan sen. Silloin alkoholi olisi haihtunut pois häiritsemästä mittaustulosta. Toimisko? Pelkkää mutuilua mutta tuli vain moinen mieleen. Cold crashin jälkeen nesteytän pienen määrän CBC-1 hiivaa ja nakkaan pullotusastiaan niin varmistaapahan ainakin pullocarbonoitumisen.

Sitten se suurin kysymys. Kuinka paljon uskaltaa laittaa jälkikäymissokeria pullotusastiaan kun FG on korkeampi????????????

Darep
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Darep » To Elo 03, 2017 9:26 am

Laita ihan normaalisti karbonointisokeria, elä laita uutta hiivaa.

Eli: Korkeampi FG ei pitäs vaikuttaa siihen pullokäymiseen/karbonoitumiseen mitenkään. Jos et lisää hiivaa niin sama hiiva siellä pullossa ja jos se ei ole tähänkään mennessä syönyt niitä oluen sokereita niin ei se maagisesti niitä pullossakaan rupea syömään :) Syö vaan ne sun laittamat sokerit josta saat sit hiilihappoja.

Mä en siis laittas uutta hiivaa. Kun oot ihan vastikään laittanu hiivakakun päälle niin siellä on tuoretta hiivaa seassa jonka pitäs popsii se pullotussokeri iloisesti ja on selkeetä miten se hiiva toimii muutenki ku oot pari viiikkoo seurannu sitä käymisastias. Jos lisäät uuden hiivan niin ei voi tietää mitä se uus hiiva tekee siellä pullossa ja sillon se pullopommiriski on realistinen.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » To Elo 03, 2017 11:25 am

HAA! Tyhmä aivopieru jäänyt mieleen hiivan lisäämisestä pullotusastiaan aikaisemmin käydyistä keskusteluista mitä tässä langassa ollaan käyty. Tosiaan hiivakakusta saatu tuoretta hiivaa joten lisään sen perus 5g/l jälkikäymissokeria mitä olen käyttänyt. Alan tässä aikatauluttamaan pullotushommia. Ompahan ainakin kypsynyt kun on saanut olla kaksi kuukautta käymisastiassa : D Kiitos!!!! Sain maksimaalisen mielenrauhan tämän panon osalta. Virheistä oppii ja jatkossa tulee olemaan tarvittava määrä hiivaa sekä hiivaravinnetta käden ulottuvilla.

Darep
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Darep » To Elo 03, 2017 17:44 pm

Juu, virheistä/tekemällä oppii, jos vaan muisti pelaa :D ei muutaku olut pulloon ja seuraavaa oluterää kehittelemään :D

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ti Elo 15, 2017 12:21 pm

Darep kirjoitti:Niin siis kaadoitko tuon 1.032:ssa olevan oluen jonkin toisen oluen hiivakakun päälle? Jos ei sillä muuttunu niin se on se Final Gravity sit :) Ja muutenki kun oot kaikkee kokeillu jo ja kuukausi menny!

Semmone kantsii huomioida että alkoholi on vettä kevyempää ja nostaa ominaispainomittaria ylöspäin. En tiiä miten sen voi korjata, kun en oo koskaan tehny noin korkeen ABV:n olutta ni en oo asiaa sisäistäny tarkemmin. Eiköhän netistä jostain löydy... Eli FG voi oikeasti olla alempi :) Mut toi 1.120 => 1.032 on jo 71% attenuation mikä on tosi perus.

Jos oluessa on tuoretta hiivaa niin ei muutaku sokeria sinne ja pulloon niinku yleensä!

Tässä alkoi kiinnostaa tuo alkoholin vääristämä mittaustulos enemmänkin. Mulla on toinenkin yli 13% stout tekeillä missä on riittävästi hiivaa. Tämä kyseinen olut oli tuplamäskätty 90min ja 65C ja se jämähti lukemaan 1.028. Millä helvetillä oikean mittaustuloksen saisi selville? Netistä en löytänyt oikeanlaisia keskusteluja aiheeseen liittyen. Saa linkata jos tulee vastaan.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Elo 15, 2017 20:27 pm

Darep kirjoitti:Niin siis kaadoitko tuon 1.032:ssa olevan oluen jonkin toisen oluen hiivakakun päälle? Jos ei sillä muuttunu niin se on se Final Gravity sit :) Ja muutenki kun oot kaikkee kokeillu jo ja kuukausi menny!

Tämähän on suoraan vastoin perustason fysiikkaa: Alkoholin ollessa vettä kevyempää, laskee ominaispainomittari nimenomaan sitä alemmas, mitä enemmän sitä on kuin esim raskaampia vettä ja sokeria, ks. Arkhimedeen laki. Hiilidioksidikuplat jos niitä mittariin tarttuu sitten taas nostavat mittaria ylöspäin johtuen aivan eri reaktiosta.

Noin ylipäätään, kyllä tuo varmaan on käymisensä käynyt nyt kun ketjua muuten luin. Tosin saman kloonirespetin sai yksi täkäläinen porukka käymään samaisella hiivalla joka tosin oli startteroitu 1.018:aan niin teroiassa jos hiivakakku jonka päälle oluen lapposit oli lajiketta joka ei siedä alkoholia yhtä hyvin kuin WLP099 niin jotain lisäkäymistä voi kyllä tapahtua pullossa pitkän säilytyksen aikana.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Darep
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Darep » Ti Elo 15, 2017 22:45 pm

Naali kirjoitti:Tämähän on suoraan vastoin perustason fysiikkaa: Alkoholin ollessa vettä kevyempää, laskee ominaispainomittari nimenomaan sitä alemmas, mitä enemmän sitä on kuin esim raskaampia vettä ja sokeria, ks. Arkhimedeen laki. Hiilidioksidikuplat jos niitä mittariin tarttuu sitten taas nostavat mittaria ylöspäin johtuen aivan eri reaktiosta.

Hups, totta, jotenki ajattelin ihan väärinpäin :D Nooh, ei voi aina muistaa miten päin hana olikaan kiinni ja onko alkoholi kevyempää vai raskaampaa :D

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ti Elo 15, 2017 23:02 pm

Tämä FG 1.032 olut päätyi pulloon pari viikkoa sitten ja nyt nokka kohti uusia haasteita. Onhan noita stoutteja tullut jo 10 erää tehtyä :D Tokio-klooni ja Goatseblashemy666 vielä primäärissä. Voisin tehdä poikkeuksen ja stoutin sijaan kiinnostaisi tehdä joku tiukka black ipa. Ipat ei sellaisenaan nappaa mutta tummemmassa muodossa siedettäviä. Bipassa myös lyhkäisempi tuotantoaika napostelisi kun nuo stoutit tuntuvat vievän aikaa.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Elo 15, 2017 23:06 pm

Ei noissa Stouteissa nyt älytöntä aikaa aina mene jos ei niistä jotain megavahvoja halua. Varsin asiallista n 7% Tropical Stoutia sain aikaan juhannukseksi noin neljässä viikossa kegiin niin varmaan pullotettunakin varsin hyvää 5-6 viikossa. Tämä siis jos on makeammatkin stoutit kelpaavat.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ke Elo 16, 2017 8:21 am

On tullut huomattua että 6-8 viikkoa pullossa olleet ovat hyviä/siedettäviä mitä kehtaa kavereille jo tarjota. 7-8% on yleisin mitä olen tehnyt ja toki löytyy pari tuhdimpaakin. Enemmän tulee juotua/tehtyä kuivempia stoutteja mutta pakko kysyä että millaista tuosta tropical stoutista tuli? Mitä hedelmiä käytit?

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ke Elo 16, 2017 9:01 am

Itse samaa miltä... Melkein kaikkien oluiden kannattaa antaa kypsyä sen 6vk

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Elo 16, 2017 10:12 am

Shadowwalker kirjoitti:On tullut huomattua että 6-8 viikkoa pullossa olleet ovat hyviä/siedettäviä mitä kehtaa kavereille jo tarjota. 7-8% on yleisin mitä olen tehnyt ja toki löytyy pari tuhdimpaakin. Enemmän tulee juotua/tehtyä kuivempia stoutteja mutta pakko kysyä että millaista tuosta tropical stoutista tuli? Mitä hedelmiä käytit?

Ei noissa hedelmiä kai yleensä käytetä. Hitosti karamellimallasta ja kaakaota lähinnä. Seuraavaa ajattelin jalostaa vähän lisää ja laittaa rommissa uitettuja raakakaakaonibsejä ja jotain hienoista tulisuutta mukaantuovaa maustetta. Edellisestä tuli puolimakea lopulta ja varsin tasapainoinen, seuraavasta tarkoitus saada makeampi ja vähän tulinen, ehkä sotken vielä muutaman sata grammaa laktoosia sekaan myös.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ke Elo 16, 2017 11:54 am

Oluen tyylilaji antoi minulle hiukan harhaanjohtavan käsityksen :D Tarttuuko rommin maku olueeseen jos ei käytä neutraalia kirkasta viinaa vai haetaanko tässä lisäaromia? Saa nähdä kuinka eksoottista olutta on kolmen kuukauden päästä tarjolla kun luovuudenhulluuspäissäni secondariin meni tammilastuja,vadelmaa, pari vaniljatankoa sekä espressopapuja murskattuna. Odottavan aika on pitkä...

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Elo 17, 2017 9:51 am

En ole vielä testannut, mutta oisi yksi maukas reippaasti ikäännytetty kuubalainen rommipullo tuolla kaapissa tyhjänpanttina niin tuossa vähän oli sellainen ajatus josko tarttuisi.

ölppänä
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kangasala

ViestiKirjoittaja ölppänä » To Elo 17, 2017 11:13 am

Itsellä juuri kakkosastiassa 40 litraa milk stouttia jossa seassa 300g raakakaakaonibrejä ja litra rommia. Saas nähdä mitä tulee.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”