5 Litran kegiin kunnon hana

Kanava mm. olut- ja viinitarvikekaupoille. Eli tarjoukset ja muut houkuttimet.
Muista laittaa yhteystiedot.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

dr_net
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jyväskylä
18 tai yli: Olen

5 Litran kegiin kunnon hana

ViestiKirjoittaja dr_net » Ti Helmi 10, 2015 22:48 pm

Hei.

Innostuin itse viime syksynä kotioluen teosta ja kotihana järjestelmistä. Olen aikaisemmin muutamia kertoja tehnyt erilaisia käymistuotteita mm. omenasiideriä ja lonkeroita enemmän tai vähemmän epäonnistuen. Kun aloin hankkimaan välineitä oluen valmistukseen ja säilytykseen päätin heti aluksi että pulloja en ala pesemään. Harkitsin parin ison kegin ja tykötarpeiden hankkimista, mutta ongelmaksi muodostui todella suuret hankintakulut. Mietin että oluen säilytykseen ja hanan hankkimiseen täytyisi olla helpompi ratkaisu.

Löysinkin sitten nettiä selaamalla nämä 5 L kegit, joissa oluen voi jälkikäyttää ja tarjoilla lasiin oheistuotteena myytävän patruunahanan kanssa. Kävi kuitenkin ilmi että nämä hanasysteemit ovat hankalia käyttää ja oluen säilyvyys 5 l astiassa niiden avulla on vähintäänkin kyseenalaista. Lisäksi itse tykkään nautiskella olutta lasin, pari illassa, joten 5 l tynnyrin täytyisi säilyä vähintään pari viikkoa, jottei raskas uurastus oluen eteen olisi mennyt hukkaan.

Noh, insinööri kun satun olemaan. Hankin pari uutepakkausta ja käymiskaluston oluenpanon harjoittelua varten. Hankin myös näitä 5 l kegejä tarvittavan määrän 20 L oluterän säilytykseen. Laitoin oluen käymään ja aloin kehittelemään hanaratkaisua, joka olisi toimivampi kuin nämä valmishanat ja ehdottomasti sellainen, jossa voisi käyttää tavallista hiilidioksidipulloa, jolloin järjestelmän laajentaminen myöhemmässä vaiheessa olisi mahdollista. Hiilidioksidi pullo sattui löytymään autotallista hitsauskoneen vierestä ja koska työssäni olen tekemisissä vesihydrauliikan komponenttien kanssa, sain tehtyä ensimmäisen kyhäelmän aiheesta ennenkuin ensimmäinen erä oli jälkikäynyt nauttimiskuntoon.

Oluterää sitten juod... siis hanaa testatessa havaitsin että 5 l tynnyreiden kertakäyttöiset korkit eivät ole läheskään niin tiiviitä kuin nämä kumikorkit + niissä on pienempi reikä kuin tässä kumikorkissa. Tiiviin liitoksen aikaansaamiseksi päädyin siis käyttämään seuraavassa erässä näitä kumikorkkeja ja suunnittelin koneistettavan adapterin, joka käy tiiviisti yhdessä kumikorkin kanssa kegin päälle pitäen paineen ja hiilidioksidin pöntön sisällä ja hapen pöntön ulkopuolella.

Adapterin ympärille kehittelin sitten näyttävän hanapaketin, johon siis voidaan liittyä tavallisella 6 mm muoviletkulla hiilidioksidipullon paineensäätimeltä ja josta voidaan tarjoilla olutta suoraan lasiin. Tuloliittimeen voidaan liittyä myös letkulla ja viedä herkut olemassa olevaan järjestelmään, jolloin tätä pakettia voidaan käyttää pienten koe-erien tekemiseen ja maisteluun.

Kuva

Olutta juopotel... siis hanaa testatessa havaitsin myös toisen ongelman käytännössä, mikä näitä valmishanoja ainakin kuulemani mukaan vaivaa. Olut tuppaa vaahtoamaan lasissa voimakkaasti johtuen paine-erosta pytyn ja hanan loppuosan välillä. Tähän ongelmaan normaali ratkaisu on käyttää riittävän pitkää letkua, jolloin ongelmaa ei esiinny. Tosin tässä minun hana versiossani se ei ikävä kyllä ollut mahdollista.

En kuitenkaan jäänyt surkuttelemaan vaahtoa täynnä olevan lasini kanssa vaan viidennen pöntön jälkeen aloin olla huma.... siis varma että olin saanut kehitettyä riittävän tehokkaan paineenalentimen hanaani, jolla olut saadaan pysymään oikeassa muodossaan lasiin tullessaan ilman että painetta säiliössä täytyy hirvittävästi laskea, jolloin vaarana on oluen väljähtyminen. Tähän tietysti huomiona se että kotiolut vaahtoaa luonnollisesti enemmän kuin kaupan olut.

Nyt tällä hetkellä suurin ongelmani hanajärjestelmän suhteen on se, että pääni (lue: vaimoni) ei kestä jatkuvaa hanan testaamista. Tällä hetkellä joudun itseasiassa odottelemaan, että viimeisin olut-eräni jälkikäy loppuun, koska kuvia pari päivää sitten ottaessani totesin, että jälkikäyntiaika taisi olla vielä himpun verran liian lyhyt. Käymistuotteen osalta oluen salat eivät minulle vielä täysin ole auenneet ja aion jatkaa aloittamallani tiellä vielä pitkään.

Haluan kuitenkin tarjota myös muille kotioluen ystäville tätä kehittämääni tuotetta ja toiveeni olisi samalla saada arvokasta palautetta tuotteestani, sen hyvistä ja huonoista puolista, jolloin voisin kehittää hanaa vielä lisää.

Yritän haalia kasaan n. 10 kiinnostunutta, jotka olisivat valmiita hankkimaan hanan. Tällöin saisin eräkoon koneistettavalle adapterille sellaiselle tasolle. että näitä on kannattaa ruveta tekemään.

Hintaa pyydän yhdestä hanasta 99 € sisältäen alv:n ja toimituksen joko smart post laatikkoon tai lähimpään postin konttoriin noudettavaksi. Hanat valmistetaan Jyväskylässä joten Keski-Suomen alueella myös nouto on mahdollinen.

Koska tämä on vähän tälläinen ennakkomarkkinointikamppanja, toimitusaika on muutama viikko siitä kun saan riittävästi kiinnostuneita osallistumaan.
Rahaa ei kuitenkaan tarvitse maksaa ennenkuin hana on postitus valmis, mutta ennakkotilaus on sitova.

Tässä vielä tarkempia tietoja tuotteesta:

- Valmistusmateriaalina on käytetty vain ja ainoastaan ruostumatonta / haponkestävää terästä. (Poislukien kahvat) Kaikki osat ovat elintarvikekäyttöön käypiä ja niistä ei irtoa mitään ylimääräisiä aineita happaman oluen sekaan.
- Hana liitetään 5 L peltitynnyrin päällä olevaan kumikorkkiin painamalla kumikorkin keskellä oleva muovitulppa säiliön pohjalle ja työntämällä hanan tiivistyspinta kumikorkin reiästä sisään.
- Hanaan liitetään hiilidioksidipullon paineensäätimeltä n. 1,2 - 2.0 bar:n paine riippuen siitä minkälaista olutta on tarkoitus hanan läpi laskea.
- Hanat on tiivistetty PTFE tiivisteillä. Lisäksi kierteissä on käytetty PTFE tiivistettä.
- Puukahva on petsattua koivua
- Hanan voi puukahvaa lukuunottamatta pestä astianpesukoneessa. Syöttöputken alapäässä on paineenalennin, jonka irroittamalla koko hana on mahdollista puhdistaa sisäpuolelta helposti.
- Oikein käytettynä hana ei vuoda hiilidioksidia pois pöntöstä, joten olut pysyy juontikelpoisena niin kauan kuin sitä riittää. (luonnollisesti tämä aika ei kuitenkaan ole kuukausia riippuen juomatavoista, mutta itselläni olut on säilynyt juomakelpoisena jopa yli kuusi viikkoa)
- Hana ei hirveästi vie tilaa pöntön päällä jääkaapissa.
- Hiilidioksidilinjassa on myös hana, joka estää paineen karkaamisen pöntöstä jos letku joudutaan syystä tai toisesta irroittamaan.
- Hanan avulla onnistuu myös 5 L pöntön hiilihapotus. 2 Bar:in paine on kuitenkin maksimipaine joten hapottamiseen tarvitaan malttia, lopputulos on kuitenkin erittäin hyvä.
- Toimitussisältö: Hana varustettuna puukahvalla ja paineenalentimella.

Tässä vielä pari kuvaa tuotteesta:
Kuva 2
Kuva 3

Olen erittäin iloinen jos jaksoit lukea sepustukseni loppuun asti. Vastaan mielelläni lisäkysymyksiin.

Sitovat ennakkotilaukset voi lähettää sähköpostiosoitteeseen:

tmi.tkamppi@gmail.com

kysymykset ja kehittävät tai ei niin kehittävät mielipiteet voi lähettää joko tähän threadiin tai sähköpostiin.

Ei muuta kuin kippis: :cheers2:
Tero Kämppi
0442720267
Viimeksi muokannut dr_net, Ke Maalis 04, 2015 17:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

dr_net
Foorumilainen
Foorumilainen

Re: 5 Litran kegiin kunnon hana

ViestiKirjoittaja dr_net » Ke Maalis 04, 2015 17:21 pm

Hirveä kysyntä hanalla ei vielä tässä vaiheessa ole ollut.

Tarjoan hanoja yksittäisille halukkaille tilaajille n. 3 viikon toimitusajalla.

Hinta siis 99 € sisältäen toimituksen lähipostiin.

:)

Pate
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Pate » La Maalis 14, 2015 14:32 pm

Kiinnostava :)
Äkkiseltään tuntuu vähän kalliilta, vaikka ymmärrän toki, ettei pienen sarjan käsityötuotteita halvalla toteuteta. Mitä muita hankintoja pitää tehdä saadakseen toimivan systeemin kasaan? Tuo 5l tankki ja CO2-säiliö? Muuta? Missä niiden hinnat liikkuvat?

Pate
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Pate » La Maalis 14, 2015 14:51 pm

Oletko tsekannut tämän jenkkiratkaisun?
Http://www.kickstarter.com/projects/584 ... wler-and-p

dr_net
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja dr_net » Su Maalis 15, 2015 16:03 pm

Pate kirjoitti:Kiinnostava :)
Äkkiseltään tuntuu vähän kalliilta, vaikka ymmärrän toki, ettei pienen sarjan käsityötuotteita halvalla toteuteta. Mitä muita hankintoja pitää tehdä saadakseen toimivan systeemin kasaan? Tuo 5l tankki ja CO2-säiliö? Muuta? Missä niiden hinnat liikkuvat?

Terve. Joo kyllä se piensarjatuotanto kallista on. Toinen on tuo veli verokarhu, joka ottaa aina omansa joka välissä. Tuossa olen vähän hintoja selvitellyt niin 100 kpl erän pystyisin myymään n. 25 € halvemmalla, mutta löytyisi nyt edes kymmenen innokasta ostajaa. :)

Hanan lisäksi tarvitaan luonnollisesti noita 5 litran kegejä ja co2 säiliö sekä paineensäädin. Halvimmillaan Co2 säiliön saa sodastream pullosta ja paineensäätimen saa siihen kiinni linkin takana olevan adapterin avulla. http://www.co2adapt.fi/

noita 5 L kegejä saa näiltä kotimaisilta kotipanimotuote verkkokaupoilta mitkä tälläkin foorumilla mainostavat. yksi säiliö ja kumikorkki on n. 7 €

Pate kirjoitti:Oletko tsekannut tämän jenkkiratkaisun?
Http://www.kickstarter.com/projects/584 ... wler-and-p

Näppärän näköinen tuote + hintaluokka suurinpiirtein sama, oma tuotteeni on ehkä vähän insinöörimäisesti muotoiltu verrattuna tuohon, mutta selvästi sama ajatus. :roll:

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Ma Maalis 16, 2015 18:40 pm

itse olen tällaisen perään hinkunut. kieltämättä sinun versiosi on tyylikkäämpi :wink:

dr_net
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja dr_net » Ma Maalis 16, 2015 22:43 pm

BeerAmogh kirjoitti:itse olen tällaisen perään hinkunut. kieltämättä sinun versiosi on tyylikkäämpi :wink:

Hehe, Kiitos.

Voisinhan minä tota adapteria myydä myös erikseen ilman puukahvallista oluthanaa ja hiilidioksidi puolen hanaa, eli lähtökierre (olut) olisi G1/4 ulkokierre ja sisääntulokierre (CO2) G1/4 ulko tai sitten sisäkierre. Käytännössä olisi siis vastaava paketti kuin tuo, mutta tuo hana olutpuolella puuttuisi.

Hinta olisi tällöin 50 € kotiin kannettuna. (ainakin lähipostille asti :winktoo:)
Pystyn lisäksi myymään haponkestävän 1/4 G minihanan metallikahvalla 15 €
Puukahvalla 20 €
Kuva
Kauttani saa myös 1/4 G letkukaroja 6 mm letkulle, 45 asteinen mutteriliittimellä 15 € ja suora uroskierteellä 10 €

Voin siis toimitella noita erikseen ja hinnat sisältävät 24 % valtion lakisääteisiä menoja ja ostoksistaan saa kuitin. :)

Tuo täytyy myöntää, että ilman tuota pelti pidätintä ei pysty tekemään force carbonatingiä kovin hyvin, koska toisella kädellä täytyy varmistaa ettei hana lennä kumitiivisteestä ilmaan. Toisaalta tuon pikkupöntön pohja on jo aika turpeessa 4 barin paineessa. :lol: Olen nyt jokusen pöntön hapottanut ihan 2 bar paineella ja hyrskytellyt samalla kun olen painetta pönttöön ajanut. Aika hyvä tulos on seuraavana päivänä ollut. En ole oikein onnistunut tuossa jälkikäytössä vielä kunnolla ja olen joutunut hiilihapottamaan noita kegejä pöntön avauksen jälkeen. vissiin liian lyhyt jälkikäymisaika tai liian vähän sokeria. :oops:

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Ti Maalis 17, 2015 8:02 am

Tuo täytyy myöntää, että ilman tuota pelti pidätintä ei pysty tekemään force carbonatingiä kovin hyvin, koska toisella kädellä täytyy varmistaa ettei hana lennä kumitiivisteestä ilmaan. Toisaalta tuon pikkupöntön pohja on jo aika turpeessa 4 barin paineessa. :lol: Olen nyt jokusen pöntön hapottanut ihan 2 bar paineella ja hyrskytellyt samalla kun olen painetta pönttöön ajanut. Aika hyvä tulos on seuraavana päivänä ollut. En ole oikein onnistunut tuossa jälkikäytössä vielä kunnolla ja olen joutunut hiilihapottamaan noita kegejä pöntön avauksen jälkeen. vissiin liian lyhyt jälkikäymisaika tai liian vähän sokeria. :oops:

3g/l sokeria pöntöön ja paineen vapauttaja niin ei pitäisi parin viikon jälkeen pullistella muodottomaksi.
Oma ongelmani on ollut noiden 5l keg:n kanssa että sinne syntyy liikaa painetta, jolloin saan koko tynnyrin tai hyvin ison osan siitä laskettua ilman CO2 patruunaa pelkkänä vaahtona.
Nyt on varmistunut osa syy on/oli pienimuotoinen infektio pullotus astian hanassa ja seurataan tilannetta ja aika näyttää joudunko desifioimaan rankemmin koko järjestelmän.

lauril
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja lauril » Ti Maalis 17, 2015 13:02 pm

dr_net kirjoitti:
BeerAmogh kirjoitti:itse olen tällaisen perään hinkunut. kieltämättä sinun versiosi on tyylikkäämpi :wink:

Hehe, Kiitos.

Voisinhan minä tota adapteria myydä myös erikseen ilman puukahvallista oluthanaa ja hiilidioksidi puolen hanaa, eli lähtökierre (olut) olisi G1/4 ulkokierre ja sisääntulokierre (CO2) G1/4 ulko tai sitten sisäkierre. Käytännössä olisi siis vastaava paketti kuin tuo, mutta tuo hana olutpuolella puuttuisi.

Hinta olisi tällöin 50 € kotiin kannettuna. (ainakin lähipostille asti :winktoo:)
Pystyn lisäksi myymään haponkestävän 1/4 G minihanan metallikahvalla 15 €
Puukahvalla 20 €
Kuva
Kauttani saa myös 1/4 G letkukaroja 6 mm letkulle, 45 asteinen mutteriliittimellä 15 € ja suora uroskierteellä 10 €

Voin siis toimitella noita erikseen ja hinnat sisältävät 24 % valtion lakisääteisiä menoja ja ostoksistaan saa kuitin. :)

Olisiko kierteet kuinka vapaasti valittavissa? Miellyttävin ulostulohan olisi sisäpuolinen 5/8, johon saa normaalin oluthanavarren suoraan kiinni.

dr_net
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja dr_net » Ti Maalis 17, 2015 14:28 pm

lauril kirjoitti:Olisiko kierteet kuinka vapaasti valittavissa? Miellyttävin ulostulohan olisi sisäpuolinen 5/8, johon saa normaalin oluthanavarren suoraan kiinni.

Adapterillahan tuo hoituu, voin etsiskellä rosterisena sellaisen. Olikos tuo 5/8 kierre oluthanassa G tyyppiä?

- Tero

dr_net
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja dr_net » Ke Maalis 25, 2015 18:41 pm

Nyt olis pari adapteria tarjolla heti toimitukseen. :)

Yllä luetelluin hinnoin. Jos haluaa pelkän adapterin ilman hanoja niin lähtökierre on mahdollista sovittaa haluamalleen kierretyypille samaan hintaan. :)

:cheers2:

JiiTee
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pöytyä

ViestiKirjoittaja JiiTee » Su Helmi 05, 2017 8:48 am

Mikä on tämän päivän tilanne tämän hanan kanssa?

AtteJ
Foorumilainen
Foorumilainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja AtteJ » Ma Touko 29, 2017 16:50 pm

Olen kiinnostunut hanasta. Mietityttää kyllä, että eihän alvia tarvitse maksaa tuollaisessa pienessä tuotannossa. Rajahan menee tuhansissa euroissa.

reivanen
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: pk-seutu

ViestiKirjoittaja reivanen » Ma Kesä 18, 2018 20:52 pm

Mikäs on tämän tilanne? Lähinnä kiinnostas se miten paineenalennus on toteutettu kun siitä on tekstissä kokonaiset puol kappaletta käsitelty...

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ttsalo » Ke Heinä 18, 2018 21:29 pm

Humlesta bongasin tämmöisen hieman enemmän pro hanasysteemin 5 litran minitynnyreihin.

https://shop.humle.se/en/equipment/kegg ... eer-system

Harkitsin hetken mutta päätin sitten kuitenkin hypätä cornykegeihin.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » To Heinä 19, 2018 11:23 am

Tolla hinnallahan saa 2 Cornyä......

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ttsalo » Ke Heinä 25, 2018 15:55 pm

Joo, mutta se varsinainen kegiadapteri maksaa vain 48.45€, suurin osa lopuista osista tarvitaan yhtä lailla cornyjakin varten.

Palaa sivulle “Kaupalliset”