Partamiehen kotikalja

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Eura
18 tai yli: Olen

Re: Partamiehen kotikalja

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Joulu 17, 2014 20:47 pm

Tästä tuli erinomainen kotikalja, maussa ei mitään eroa normaaliin pöytäkaljaan, oiva janojuomana vaikkapa saunan jälkheen. Onnistuhneen kokeilun ansiosta pistin uuden satsin tulille. Tällä kertaa 2 pikkupussia uutetta, 5 litraa vettä, uutteiden mukana tullutta hiivaa 1 pussillinen (6g), sokeria noin 5 dl ja 2 dl siirappia. Ominaispaino tässä vaiheessa 52 joten lopputuloksena odotettavissa melko vahvaa juhlajuomaa.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Joulu 26, 2014 12:44 pm

Juhlajuomat pullotettu eilen, pullotuksen yhteydessä laitoin 0,33 pulloon noin puoli teelusikallista sokeria ja 0,5 litran pulloihin kokonaisen lusikallisen. Anopille vein jälkikäyttämätöntä versiota mehukattipurkillisen ja kuulemma oli ihan juotavaa :)

Ominaispainoa en ehtinyt mittaamaan kun hieman kiireessä pistin pulloihin mutta uskoisin että potkua on riittävästi. Reseptiin tein pienen lisäyksen kun tein pöytäkaljan jouluksi niin siitä jäi Tuoppi-uutetta 4 desiä niin lorautin sen tämän keitoksen sekaan.

BrewMaten mukaan OG olisi kokonaisuudessaan ollut 1058 ja FG 1004 ja alkoholia olisi 7,25%, luultavasti aika lähellä nuita lukemia ollaan...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » La Tammi 03, 2015 10:14 am

Ja tästä ei tullut kovin hyvää, tosin ei nyt pahankaan makuista mutta sellaista ihmeellisen makuista. Vaatinee pienen nousuhumalan pohjalle ennenkuin uppoaa. Jälkikäyttämättömänä maku oli ihan kotikaljamainen ja ok mutta jälkikäynti muutti sitä jotenkin erikoiseksi...

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » Pe Tammi 23, 2015 21:36 pm

Tämä taitaa olla foorumin virallinen kotikaljatriidi tällä hetkellä niin pistetään tänne vähän uusia havaintoja omista Tuoppi-kotikaljoista:

Elikkäs Jouluna pistin pakkaseen pullahiivaa koska kotikaljahommissa ei koko pakettia tarvita. 4:jään osaan laitoin.
Nyt tein 5 litran satsin kotkaljaa (siis vähäalkoholista) + neljännes pakastettua pullahiivaa.

Ohjeen mukaan tein, mutta kun oli käynyt 24h, niin pullotin ja pistin yöksi pakkaseen (n. -2C). Ei ollut aamulla jäätynyt. Nostin aamulla vielä 12 h huoneenlämpöön ja töistä tullessa pistin jääkaappiin.

Tuli pirun hyvät hiilihapot: pientä kuplaa -oikein raikas. Ja se mitä olin aiemmin hakenut eli makeutta.

Pakkakkanen varmaan keskeytti kunnolla käymisen ja jäi kivasti sokeria kotikaljaan. Jonka jälkeen muutama tunti huoneenlämmössä antoi raikkaat hiilihapot päälle?

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Maalis 03, 2016 15:24 pm

Ämpärissä taas pöhisee, tuoppi-maltaita 5,5dl, 2 pientä tuoppi-uutepussukkaa ja tuoppi-uutepussukoiden mukana tullutta hiivaa 2 pussillista, vettä muistaakseni 7,5 litraa ja OG 1030. Ajatuksena käyttää niin kauan kuin käy, laittaa extrahumalaa humala-uutteilla, pullottaa kera sokerin, antaa jälkikäydä ja nautiskella saunaoluena. Toivottavasti onnistuisi edes jotenkuten...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Maalis 03, 2016 20:07 pm

Käyminen oli erittäin onnetonta (kuplia nousi pintaan mutta harvakseen) joten lisäsin vajaan puoli desiä sokeria pienen vesitilkan kera että alkaisi käymään kunnolla, ilmeisesti tuo pullahiiva kaipaa seurakseen sokeria että jaksaa käydä...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Maalis 20, 2016 19:10 pm

Kävihän tuo lopulta 1004:n asti ja livahti pulloihin tänään, seurakseen sai humalauutteita, katkeroa noin 30-35 ibuun asti ja aromihumalaksi Hoppy ja Woody uutteita...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » La Marras 11, 2017 4:42 am

Täräytin tuossa perinteistä kotikaljaa pienellä twistillä eli viskasin sekaan pari kourallista humalakäpyjä mitä kävin tuossa loppukesästä noukkimassa tutun vajan seinustalta. Tänään pitäisi olla maisteltavissa joten jännityksellä odotellaan. Pullotusvaiheessa toki tuli tilkkanen maistettua ja tuntui aika lupaavalta.

Palaa sivulle “Uutteesta”