Muntons Premium Gold, Midas touch golden ale

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

anahanah
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kuopio
18 tai yli: Olen

Muntons Premium Gold, Midas touch golden ale

ViestiKirjoittaja anahanah » Ma Tammi 09, 2012 19:44 pm

Elikkäs tälläisen Muntons Premium Gold, Midas touch golden ale 3,6kg täysmallas uutekitin laitoin eilen tulille 08.01.2012.

Miten tulille:
Kaikki kamat tietenkin puhdistettiin ja desifioitiin kunnolla ennen hommiin ryhtymistä. Tyhjensin purnukat käymisastiaan. Ja päälle kiehautettua vettä 3,6-4 litraa. (Kiehautettu vesi, heitettiin hieman jäähtyneenä)
Hyvä sekoitus ja eikun kylmää vettä perään toisella kattilalla. Kunnolla loiskuen jotta vierre saadaan hapetettua hyvin hiivaa varten. Täytyin astian 19 litran kohdalle. Tähtäsin vierteen lämpötilaksi 21 astetta ja siihen pääsin. Sitten otin ennen hiivan lisäämistä OG näytteen joka oli 1,054.

Laitoin pojan nurkkaan ja lisäsin hiivan. Kansi kiinni ja mukavan reipas keinuttelu pojalle. Vesilukkoon kiehauttetua vettä ja eikun sormet ristiin.
Tänään poika on porissut todella hyvin ja vauhti senkun kiihtyy.

Käyminen:

Pääkäyminen 2vko(20 asteessa), samassa käymisastiassa. Sitten pullotus ja jälkikäyminen seuraavat 2vko huoneen lämmössä. Sen jälkeen pullo jos toinenkin jääkaappiin viilentymään ja eka aukaisu, ns: testipullo.
Siitä loput pullot kylmävarastoon kypsymään vähäksi aikaa, about 1-2vko, jonka jälkeen taas maistellaan testipullo jos toinenkin ;)

Kokeillaan miten käy?
Päivitän sitä mukaan kun homma etenee.

Olen tehnyt kotiolutta jo yli 2 vuotta, joten oli aikakin jo liittyä tänne ja laittaa eka viesti.

PS: Edellinen satsi jonka tein, jota juuri juon, ni oli coopersin canadian blonde. Todella herkullista ja raikasta. Kuhan heittää mukana tulevan ohjeen, kuinka tehdä ni suoraan roskiin ja tekee sen kunnolla.

------------23.1.2012-----------

Pullotuspäivä.
Olut näyttää todella kirkkaalta ja tuoksuu hyvälle.
FG: 1.016
Jälkikäyminen huoneenlämmössä, alustavasti 2vko.

Viikon päästä eka maistiainen, joden odotellaan.

------------3.2.2012--------------

Ensimmäinen testipullo aukaistu ja maistettu :jano:
Maku oli sopivan maltainen ja maistui ihan oikealta ale tyyppiseltä oluelta. Kotitekoista makua ei ole ollenkaan, joita joskus tuppaa olemaan.
Oluessa sopivasti kuplia jotka kestivät jonkin aikaa.
Vaahtokukkaa ei tullut, kuin ihan 3mm paksunen. Eli kaipaa selvästi jälkikäymistä vielä.
Ja kun pullon aukaisi ni ei suhahtanut ku ihan pikkasen vaan :nauru:
Tulos: oluet saavat rauhassa käydä jälkikäymisensä, jotta maku, tuoksu ja ylipäätänsä oluen yleisolemus paranisi. Mutta oikeaan suuntaan poika on menossa :nauru:
Seuraava pullo aukaistaan viikon päästä.

---------------15.2.2012------------

Olut on nyt pullon jos toisenkin verran juotavissa. Hyvä vaahtokukka joka tarttuu ja pysyy. Maku on hyvä.
Tämä satsi on vaatinut yli 3,5 viikon jälkikäymisen. Ja vielä ajattelin viikon pitää ennen kuin siirän kellariin kypsymään.

------------24.3.2012---------------------

Oluet viety kylmäkellariin kypsymään.

----------20.4.2012-----------------------

Kylläpä olut maistuu ja tuoksuu hel...in hyvältä ja ennen kaikkea maistuu :jano:
"tätä kannattaa tehdä uudestaan"
Viimeksi muokannut anahanah, Pe Huhti 20, 2012 21:10 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Niin se vaan on.

anahanah
Foorumilainen
Foorumilainen

Re: Muntons Premium Gold, Midas touch golden ale

ViestiKirjoittaja anahanah » Ma Tammi 23, 2012 19:02 pm

coopersin Canadian Blonde senkun paranee. Maisteltu jo puolikoria.
Laitoin tulille 14.12.2011 ja nyt heitin 23.1.2012 kylmäkellariin kypsymään.
Niin se vaan on.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Martin » La Tammi 28, 2012 12:56 pm

Itse tein tuosta samaisesta uutteesta - Muntons Premium Gold, Midas touch golden ale - satisin. Käytin valmistukseen ainoastaan uutetta ja pakkauksen mukana tulevan hiivan. Tein puolikkaan satsin, eli yksi pönttö uutetta ja noin 11l vettä. Pidin olutta ykkösastiassa viikon, jonka jälkeen siirsin sen kahdeksi viikoksi toiseen astiaan. Kaksi viikkoa annoin jälkikäydä pulloissa ennen kellariin siirtoa. Otin välistä maistiaisia ja minusta tuntuu, että kolmen viikon kellaroinnin jälkeen olut alkoi maistua valmiilta. Oluesta hävisi kaikki kotitekoisen maku, ja sitä kehtasi jopa tarjota vieraille ruokajuomaksi, kyllä tuosta hyvää saa...

anahanah
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja anahanah » La Tammi 28, 2012 16:00 pm

Hyvä tietää, että on ollut onnistunut oluenpano. Jaksaa paremmin odotella itsekkin sitten tuloksia. Kuhan tuo tuossa kypsyy rauhassa. Itse olen aina tehnyt monta kertaa samasta uutteesta eri tavalla. Jolla näen hyvin miten eri pituiset ajat ja tekotavat vaikuttavat makuun ja olueen ylipäätänsä. Tämä on mun eka kerta kun kokeilen tätä uutetta. Ensi kerralle ajattelin laittaa saman uutteen, mutta pidän viikon pidempää primarissa ja teen ehkä muitakin pieniä muutoksia.
Tästä satsista laitan puolet pulloista 2vko:n jälkikäymisen jälkeen, kypsymään kellariin, jos testipullo antaa sille peukut. :jano:
Pullotuksen yhteydessä otin maistiaisen ja siinä vaiheessa olut maistui jo =) Todella hyvä maltainen maku. Tietenkin ilman jälkikäymistä ja kypsymistä ni maku ei ole aivan pullon verran juotavissa. Mutta hyvin suuntaa antava.
Niin se vaan on.

anahanah
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja anahanah » Pe Helmi 03, 2012 13:29 pm

Oikeaan suuntaan ollaan menossa. Eka testipullo avattu ja maisteltu. Seuraava avataan viikon päästä.
Niin se vaan on.

anahanah
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja anahanah » To Helmi 16, 2012 17:39 pm

No nyt se olut alkaa olla jo oluen näköstä, hajusta ja makusta. Eilen maisteltiin kaverin kanssa yx testipullo ja avot, että oli hyvvee. Nyt rupes muodostumaan hyvä paksu samenttinen vaahtokukka, joka kesti pitkään ja tarttui pitsimäisesti lasien reunaan. Pidän vielä viikon huoneenlämmössä ja siirän sitten kypsymään kylmäkellariin. Hyvään suuntaan poika kehittyy.
Ja eikun kypsyttelemään....
Niin se vaan on.

cridde
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja cridde » To Helmi 16, 2012 21:28 pm

Olen kokellut Muntonsin uutteista pelkästään Woodfordes-sarjaa mutta sen laatu vakuutti ja täytynee kokeilla muita Muntonseja myös. Hinta saattaa vaikuttaa kalliilta mutta kun huomioi uutteen määrän niin silloin se onkin kohtuullinen. Ja e.m. Woodfordessa oli saatu reilusti humalan aromia mikä uutteissa on aika harvinaista.

anahanah
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja anahanah » Su Maalis 25, 2012 14:35 pm

----------------24.3.2012------------

Oluet viety eilen kylmäkellariin kypsymään. Tällä kertaa pidin pitemmän jälkikäymisen.
Niin se vaan on.

anahanah
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja anahanah » Pe Huhti 20, 2012 21:11 pm

---------20.4.2012--------------

Olut maistuu =)

Helve..n hyvvee tuli.
Suosittelen muillekkin.
Niin se vaan on.

Mazku
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Mazku » To Loka 18, 2012 18:41 pm

Tuli oltua kuukauden primäärissä kyseinen olut ja tänään pääsi pulloihin. Ensimmäinen reippaasti humaloitu kotiolut mitä olen tehnyt ja täytyy kyllä sanoa että maistui hyvältä jo pullotusvaiheessa. Parin viikon päästä kun karbonointi on kunnossa niin huhhuh!

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kangasala

ViestiKirjoittaja Yeasthill » Ma Loka 22, 2012 21:30 pm

Onko kellään tietoa, mistä kyseistä uutepakettia saisi? Kotiivinin sivuilla ei ainakaan näkynyt ja lappokaan ei näemmä myy tuota premium gold sarjaa.

Yeasthill

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Loka 22, 2012 22:15 pm

Yeasthill kirjoitti:Onko kellään tietoa, mistä kyseistä uutepakettia saisi? Kotiivinin sivuilla ei ainakaan näkynyt ja lappokaan ei näemmä myy tuota premium gold sarjaa.

Yeasthill

Briteistä nyt ainakin, mutta postikulut ovat aika kovat, jos ei muuta tarvitse.

Mazku
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Mazku » Ke Loka 24, 2012 19:09 pm

Itse tilattiin PGW:stä ruotsista ja sieltä näyttäisi ainakin saavan. Kotiviinissa joskus ollut muttei löytynyt enää.
http://www.pgw.se/muntons-midas-touch-golden-ale.html

julli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: pori

ViestiKirjoittaja julli » Ke Kesä 05, 2013 21:32 pm

maistoin ekan pullon,oli mielestäni hieman makeaa.en tiä vaikuttiko spraymallas.ollu pullossa kaks ja puol viikkoo.

wolfbeer78
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: vaasa

ViestiKirjoittaja wolfbeer78 » Ke Kesä 05, 2013 22:09 pm

No nykyään kotiviini ja lappo myy edellä mainittua gold sarjaa :)

julli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: pori

ViestiKirjoittaja julli » Ke Kesä 05, 2013 22:20 pm

joo kotiviinistä mullekin tuli.

rolle
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja rolle » To Heinä 18, 2013 11:40 am

Anahanah: Mukava lukea kokemuksia Muntonsin Golden Alen tekemisestä. Itselläkin heräsi halu kokeilla oluen tekemistä ja ajattelin aloittaa juurikin samalla uutteella.

Muutamia kysymyksiä heräsi Golden Alen valmistusprosessista: Mitä hiivaa käytit, kuinka paljon ja millä tekniikalla lisäsit hiivan?

Sitten tuosta Coopersin Canadina Blondesta: Millä tekniikalla valmistit sitä? Sekin kiinnostaisi kovasti vaalean oluen ystävää. :)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Heinä 20, 2013 4:02 am

Näyttäisi Anahanah tiedot, että Viimeisin käynti: 20 Huhti 2012 21:28
Toivottavasti kuitenkin lukee ja jatkaa siitä mihin jäi =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

anahanah
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja anahanah » Ma Tammi 06, 2014 21:27 pm

Kyllä lukee ja jatkaa :) oli tuossa taukoa foorumista, kaiken erinäisen typerän syyn takia kuten työt, matkailut ja muut harrastukset. Mutta edelleen siis olen puuhastellut oluen parissa vsikka en ole ollut aktiivisesti foorumilla.
Ja yllätykseksi mulla on edelleen autotallin varastossa tuosta samasta erästä vielä pulloja jäljellä. Ja just äsken otin yhden pitkästä aikaan. Eikä ole maku huonontunut ku vertaa muistiani edellisestä pullosta ja muistiinpanojani.

Ja nyt olis tarkoitus laittaa poika porisemaan. Edellisestä onkin jo parin kuukauden tauko.
Niin se vaan on.

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Ti Helmi 27, 2018 13:15 pm

Kaikkien aikojen ylivoimainen suosikkini kaikista kiteistä, US-05:llä tehtynä plus aromihumaloinnilla. Tein tätä varmaan parikymmentä kertaa ennen mäskäykseen siirtymistä. Suosittelen varauksetta (US-05:n kanssa, kitin hiivan heität vesilinnulle).

Mistä päästään aiheeseen: olen aina silloin tällöin etsiskellyt reseptiä tämän kitin all-grain -kopiolle :shock:! Googlen kuitenkin täyttää Dogfish Breweryn samanniminen mutta tyystin eri tuote. Mahtaisiko joku kitin tunteva tai muuten vaan asioista perillä oleva osata avata sen grain billiä? Kiinnostaisi modata siitä itseä miellyttävä mäskäysversio.

Väristä päätellen (ruskeaan taittuva, ei tippaakaan golden paitsi kitin vanhan sinisen pakkauksen kuvassa) siinä on jotain tummempaa crystalia mukana, mutta en osaa edes arvata mitä. En muista maussa toffeisuutta, joten jospa se on jotain tosi tummaa mutta hyvin vähän (sittenhän sen voisi jättää pois eikä kukaan huomaisi mitään, paitsi että värin saisi muutettua kultaiseksi)? Olisko palstalla asiantuntemusta?

Olisko arvausta humaloinnista? Kitin perusmakukin oli todella hyvä, vaikka sen päälle aina jotain muutakin tavaraa tuli laitettua yleensä enemmän kuin vähemmän.

Palaa sivulle “Uutteesta”