Muntons Highland Heavy ale käy hitaasti/ei juuri ollenkaan.

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Sankari
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: joensuu
18 tai yli: Olen

Muntons Highland Heavy ale käy hitaasti/ei juuri ollenkaan.

ViestiKirjoittaja Sankari » Ti Tammi 22, 2019 11:30 am

Tervehdys kaikille.

Olen noista uutteista pääasiassa muntonssin tehnyt useammankin satsin oluita ja aina on onnistunut ihan mainiosti ja ruvennut käymään siinä päivän parin sisällä..

Laitoin tuon heavy alen käymisastiaan viisi päivää sitten ja lisäilin ohjeen mukaan hiivan suoraan vierteeseen, ainut missä ohjeesta poikkesin, oli se että lisäsin 500g spraymallasta ja vettä lisäsin vain 20 litraan asti ohjeen 23 litran sijasta..

Odottelin 4 vuorokautta ja kun vesilukossa ei mitään aktiviteettia ollut, raotin kantta ja eihän siellä ollut vaahtoakaan pinnassa, eli käyminen ei ollut alkanut ollenkaan, eilen sitten otin kylmästi kauhan ja sekoittelin vierrettä, jos se sillä lähtisi.. Tänä aamuna kävin katsomassa olutta taas kannen alle ja pinnassa joku parin millin paksuinen ohut vaahto.. Mitenkäs minun nyt kannattaisi tässä toimia, rupeaako hiiva jostain syystä nyt vasta käymään vai mikähän tässä mättää, painetta astiassa ei kyllä vieläkään ole nimeksikään..

Sen verran onneton oluen valmistaja olen ettei minulla ole ominaispainomittaria (virhe) joten sitä en kyllä ole mittaillut.. Onkos mitään järkeä jos parin päivän sisään ei rupea kunnolla käymään, niin lisätä tuohon uusi hiiva ja jos lisään, niin haittaako se jos se on eri hiivaa, kun en muntonssin oman hiivan mallia tiedä?

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Muntons Highland Heavy ale käy hitaasti/ei juuri ollenkaan.

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Tammi 22, 2019 21:45 pm

Tuo vaahto kyllä viittaisi, että jotain käymistä on alkamassa tapahtua/tapahtumassa. En välttämättä itse hötkyilisi enempää vaan koittaisin katsoa, että pöntön kansi ja vesilukon tiiviste ovat kunnolla paikoillaan ja odottelisin pari päivää. Ominaispainomittari on kyllä ihan hyvä hankinta tällaisia tapauksia varten.
Ja toiseen kysymykseen sen verran, että joku muukaan oluthiiva jälkeenpäin lisättynä ei ole ongelma kun eivät ne keskenään ala tappelemaan.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Sankari
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Sankari » Ti Tammi 22, 2019 23:30 pm

Joo siis tuossa pöntössä hieman tiivisteet falskaa ja se on tiedossakin. Ennen kuitenkin olen vaahdosta ja vähällä määrällä vettä vesilukostakin käymisen huomannut selvästi+ että kansi on hieman pullollaan.

Pitää pari päivää katsella ja jos ei rupea vaahtoa enemmän tulemaan/muita käymisen merkkejä, niin nakkaan toisen pussin tuonne hiivaa sekaan..

Sankari
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Sankari » Ke Tammi 23, 2019 10:51 am

Nyt on jo komea vaahto päällä, eli käy mainiosti. Mielenkiintoinen oli tuo 4 päivän hiljainen tila tuossa kylläkin, mistä lie johtui, vaan ilmeisesti auttoi kun kylmästi vaan hämmensi, siirsin samalla myös muutaman asteen lämpimänpään huoneeseen tuon varoilta, vaan tuolla en usko olevan vaikutusta.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Tammi 23, 2019 12:57 pm

Kittien hiivat ovat monesti aika vanhoja ja elinkaaren päässä. Sekä hiivausmäärä on alimittainen.

Kandee ostaa hiiva erikseen ja nesteyttää se. Vahvempiin ja isompiin määriin kandee laittaa parikin pussia,

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ke Tammi 23, 2019 13:42 pm

Itsellä oli kanssa taannoin pakastetulla hiivalla samanlainen episodi. Kesti tosi kauan että käyminen starttasi, sen eka merkkejä oli vesilukon hetkellinen kuplinta astiaa pyöritellessä, vasta sen jälkeen ihan kevyt vaahtorengas pinnan reunoilla, ja siitä vasta jonkin ajan kuluttua kunnollinen krausen. Luultavasti sama vika kuin tässäkin, eli ei riittävän elinkelpoinen hiiva. Hiivan kasvu kun on jonkinsortin eksponentiaalisella käyrällä menevä prosessi, niin alkuhetken hiivasolujen määrä vaikuttaa hirveästi siihen kuinka pian päästään toisitoimiin.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ke Tammi 23, 2019 14:00 pm

Joo varmaan huonokuntoinen hiiva tai väärä lämpötila. Ei välttämättä haittaa että se kesti mutta toisaalta voi tuoda kontaminaatio-ongelmia (sivumakuja) tuo neljä päivää. Useimmat vierteet on mikrobiologisesti stabiileja vain noin vuorokauden eli mielellään se saisi olla siinä kohtaa melko täynnä hiivaa ja käyminen päällä niin tulos on varmasti optimaalinen.

Sankari
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Sankari » Ke Tammi 23, 2019 22:55 pm

Lähtikin sitten aika rajusti käyntiin kun viimein starttasi, oli tyrkännyt hiivat vesilukkoon asti..
Saas nyt nähdä mille maistuu, toivottavasti kuitenkin juomakelpoista tavaraa tulee..

Sinänsä aika typerää jos tehdään valmisuutepaketti ja siihen nakataan liika vähän hiivaa satsin kokoon nähden..

Sankari
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Sankari » Ke Tammi 23, 2019 23:36 pm

cob kirjoitti:Itsellä oli kanssa taannoin pakastetulla hiivalla samanlainen episodi. Kesti tosi kauan että käyminen starttasi, sen eka merkkejä oli vesilukon hetkellinen kuplinta astiaa pyöritellessä, vasta sen jälkeen ihan kevyt vaahtorengas pinnan reunoilla, ja siitä vasta jonkin ajan kuluttua kunnollinen krausen. Luultavasti sama vika kuin tässäkin, eli ei riittävän elinkelpoinen hiiva. Hiivan kasvu kun on jonkinsortin eksponentiaalisella käyrällä menevä prosessi, niin alkuhetken hiivasolujen määrä vaikuttaa hirveästi siihen kuinka pian päästään toisitoimiin.

Oliko muuten mitään ei toivottuja makuja satsissa? Muutaman viikon jälkeenhän tuo oma soppa selvinneeja toivottavasti samalla jätkä hieman humaltuu..

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Tammi 24, 2019 9:23 am

Sankari kirjoitti:
cob kirjoitti:Itsellä oli kanssa taannoin pakastetulla hiivalla samanlainen episodi. Kesti tosi kauan että käyminen starttasi, sen eka merkkejä oli vesilukon hetkellinen kuplinta astiaa pyöritellessä, vasta sen jälkeen ihan kevyt vaahtorengas pinnan reunoilla, ja siitä vasta jonkin ajan kuluttua kunnollinen krausen. Luultavasti sama vika kuin tässäkin, eli ei riittävän elinkelpoinen hiiva. Hiivan kasvu kun on jonkinsortin eksponentiaalisella käyrällä menevä prosessi, niin alkuhetken hiivasolujen määrä vaikuttaa hirveästi siihen kuinka pian päästään toisitoimiin.

Oliko muuten mitään ei toivottuja makuja satsissa? Muutaman viikon jälkeenhän tuo oma soppa selvinneeja toivottavasti samalla jätkä hieman humaltuu..

En huomannut, mutta toisaalta olut oli tosi raskaasti humaloitu NEIPA, josta tuskin kauhean pieniä sivumakuja tai estereitä seasta maistaa. 45 tuntia oli siis aika hiivauksesta ensimmäiseen vienoon krausenrenkaaseen. 60 tunnin kohdalla sitten vaahdot puski raivolla ulos lukosta niinkuin sinullakin.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Sankari
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Sankari » To Tammi 24, 2019 12:43 pm

Hehe pitänee sitten survoa rajusti kuivahumaloita tuohon, niin sillähän ne pikku sivumaut (jos olemassa) häviää..
Onhan tuossa mahdollisuus, että käynti vaan on ollut alkuun niin hidasta, ettei sitä juuri ole huomannut ja hiilidioksiidi kuitenkin hieman suojannut olutta, ilmaahan pönttöön ei juuri pitäisi päästä kuitenkaan, toivotaan toivotaan.

Nythän tuo oikein mukavasti pulputtaa, haju ei ainakaan ole mitenkään pilaantunut mitä lukosta puskee.
Toivoa nyt että juotavaa tulisi tuosta kuitenkin.

Sankari
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Sankari » Ti Helmi 12, 2019 12:18 pm

Hyväähän tuosta tuli, ei minusta mitään ihmeempiä sivumakuja..

Palaa sivulle “Uutteesta”