Cooper's Lager

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Eura
18 tai yli: Olen

Re: Cooper's Lager

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Loka 25, 2016 9:51 am

Maistoin eilen pullollisen, todella jämäkän maltainen, hieman makeahko lopputulos jossa ei ole katkeroa paljoakaan eikä humalauutteen aromitkaan pääse esille, tosin vahvasta alkoholipitoisuudestakaan ei ole juurikaan suutuntumaa. Mahtaa pitkä kypsyttely ja ehkäpä pitkä kylmäsäilytyskin tehdä terää tälle oluelle.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Joulu 01, 2016 20:20 pm

Nyt kun hieman on kypsynyt niin maku on hieman pehmentynyt ollen edelleenkin tuhdin maltainen ja makeuttakin on mukana. Muistuttaa miedosti humaloituja belgialeja.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Heinä 20, 2017 23:35 pm

Pistin pönttöön pitkästä aikaa otsikon mukaista uutetta, kaverikseen sai kilon verran medium spraymallasta josta osan keittelin Citra-pellettien kera, keittoaika noin 20 minuuttia josta heti alussa laitoin 30 grammaa, 10 minuutin kohdilla toisen 30 grammaa ja 20 minuutin täyttyessä vielä 10 grammaa ja sammutin levyn. Prosessin hoitaa loppuun US-05.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Elo 10, 2017 14:40 pm

Tämän lorottelin pulloihin ja tynnyreihin eilen, humala tuoksui ja maistui kivasti, toivottavasti aromit myös pysyvät. Pienen mokan tosin tein kun ensin laitoin 3 grammaa litraa kohti sokeria tynnyreitä ajatellen tarkoituksena tietenkin lisätä sokeria sitten pulloihin menevään osaan. No arvatkaapa että tuliko tuo sokerin lisääminen mieleen ennenkuin melkein koko satsi oli pulloissakin, eipä tietenkään. Noh, juodaan sitten matalahiilihappoista olutta...

Samantien pistin uutta satsia tulille, hiivamössön päälle lirutin purkillisen uutetta, 300 grammaa sokeria ja noin 17 litraa vettä. Tuossapa tuo nyt iloisesti pulisee ja kun pulina loppuu niin ajattelin heittää sekaan noin 40 grammaa cascade-pellettejä kun niitä sen verran vielä on, tosin en vielä oikein tiedä että miten ne sinne lisään kun ei ole tullut hoksattua hankkia humalapussukkaa samalla kun humalia tilasin. Voisiko sellaisen sijasta käyttää vaikka villasukkaa tai jotain muuta kangasta joka läpäisee nesteen mutta muhju pysyy sisällä?

Coopers
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Turku/Raisio

ViestiKirjoittaja Coopers » To Elo 10, 2017 15:31 pm

Jos tänään on pullotettu niin (kunhan puhtaudesta pitää huolta) voi varmaankin raottaa pulloja sen verran että lisää tuon puuttuvan sokerin. Kierrekorkillisilla toki helpompaa kuin kruunukorkillisilla.
www.kotiviini.fi - coopers.com.au

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Elo 10, 2017 21:50 pm

No kun oli pullotettu jo eilen... No tulee siihen sentään jotain 1,6 volssia brewmaten laskurin mukaan...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Elo 18, 2017 15:44 pm

JaniH kirjoitti:Samantien pistin uutta satsia tulille, hiivamössön päälle lirutin purkillisen uutetta, 300 grammaa sokeria ja noin 17 litraa vettä. Tuossapa tuo nyt iloisesti pulisee ja kun pulina loppuu niin ajattelin heittää sekaan noin 40 grammaa cascade-pellettejä kun niitä sen verran vielä on, tosin en vielä oikein tiedä että miten ne sinne lisään kun ei ole tullut hoksattua hankkia humalapussukkaa samalla kun humalia tilasin. Voisiko sellaisen sijasta käyttää vaikka villasukkaa tai jotain muuta kangasta joka läpäisee nesteen mutta muhju pysyy sisällä?

Tilasin muutaman semmosen humalasukan tms niin viskasin sellaiseen sisälle 40 grammaa saazia, nippusiteellä kiinni ja tuonne pönttöön lillumaan, saa nähä mitä tulee...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Elo 23, 2017 20:07 pm

Ja pullotin tänään, oli poka namia taas ainaki pullottaessa. Citralla maustettu versio ainakin on pikkuhiljaa jo hyvää.

Raulibadding
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Raulibadding » Ti Marras 14, 2017 12:22 pm

Minä pistin 23 litraa tuota samaa tulemaan ja kävi 2 päivää nyt ihan hiljasta.liekkö satai pilalla vai mitä pitäis tehdä.tosiaan eka kerta kun yritän itse valmistaa.pönttö seisoo kodinhoitohuoneessa. :jano:

Coopers
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Coopers » Ti Marras 14, 2017 12:46 pm

Hei Raulibadding,

Tuskin se pilalla on.

Käyminen ei aina näy niin selvästi ulospäin. Joskus näkyviä käymisen merkkejä (kihinää ja liikettä astiassa, vaahtoa pinnalla, samea vierre) ei juuri huomaakaan. Ominaispainoa mittailemalla voi varmemmin seurata käymisen edistymistä.
Saanko kysyä, mitä siihen olutsatsiin laitoit? Pelkän olutuutepurkin? Jos näin on, niin melko mieto olut on tulossa. Lähtöominaispaino (OG) on jotain 1.022 luokkaa. Siitä se alenee tasaisesti ja pysähtynee johonkin 1.010 alle. Kun ominaispaino on pysynyt muuttumattomana pari päivää, voi olettaa käymisen olevan valmis.

Myös lämpötilalla on vaikutusta. Huoneenlämpö (23C) on jo aika yläkanttiin. Jos se siitä kohoaa, niin on parempi etsiä käymisastialle joku viileämpi paikka. Saattaa muuten jäädä käyminen kesken ja/tai maku muuttua.

Raulibadding
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Raulibadding » Ti Marras 14, 2017 16:06 pm

Katsoin youtubesta jonkun videon ja yritin etsiä täältä ohjeita mutta tuntui että kaikilla on eri näkökulma asiaan joten tein yt videon perusteella.eli,laitoin uutepurkin ja päälle kuumaa vettä 4l mihin liuotin 700-800g sokeria.siihen lisäilin viileää vettä kädenlämpöiseksi asti tuohon 23 litraan mikä uutepurkissa luki.vähän ilmasin vierrettä ja päälle ravintoainepussi ja cooperssin hiiva.sitten sekoittelin ja kansi päälle ja vesilukko.mittarin olen tilannut mutta se ei ole perille asti kerennyt vielä.pönttö on nyt 21C.vaahdon jälkiä jäänyt kyllä reunoille eli jotain on tapahtunut(tapahtuu)

Coopers
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Coopers » Ti Marras 14, 2017 16:17 pm

OK. OG tuolloin ehkä joku 1.033 ja lopullinen ABV jotain 4,3% luokkaa (saatan arvata metsäänkin).
Anna vielä olla siellä pöntössä ja mittaile sitten kun ominaispainomittari saapuu. Käyminen kestää normaalisti muutamasta päivästä about viikkoon. Ravinnepussilla saattaa mennä vähän nopeamminkin.

Itse käyttäisin säästeliäästi valkoista sokeria ja tekisin prosentit mieluummin humaloimattomalla mallasuutteella (nestemäinen tai spraykuivattu). Sillä tavoin saa enemmän makua ja täyteläisyyttä, joka sitten puolestaan peittää kohonneen alkoholin maun. Sokeria olisi kuitenkin aina hyvä kipata mukaan ainakin 100g, jotta hiivalla olisi yksinkertaisia sokerimolekyylejä joilla kasvattaa voimiaan.

Raulibadding
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Raulibadding » Ti Marras 14, 2017 16:53 pm

Jep.pitää seuraavaan satsiin kokeilla tuota spraymallasta.vielä varmistaakseni,pitääkö satsi lapota toiseen pönttöön ja antaa olla vielä sielä vai voinko about viikon kuluttua pullottaa ja heittää vähän sokeria sekaan ja annan kirkastua muutaman viikon?

Coopers
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Coopers » Ti Marras 14, 2017 16:57 pm

Ei tarvi lapota. Pulloihin vain sokeria annostuksella 8g/litra ja olut pulloihin. Sulje tiiviisti ja anna jälkikäydä ja selkiytyä huoneenlämmössä vähintään pari viikkoa.

Raulibadding
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Raulibadding » Ti Marras 14, 2017 17:16 pm

Kiitoksia.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Marras 14, 2017 20:58 pm

Itse käytän toista käymisastiaa pullotuksessa, joskus käyttänytkin ensin ykköspytyssä viikon jonka jälkeen kakkosessa parista viikosta muutamaan viikkoon mutta lopputulos on kumminkin ollut sama jos on antanut olla ykkösastiassa sen muutaman viikon hiivakakun päällä.
Ihan viikon käymisen jälkeen en pullottaisi olutta, varsinkin kun on noinkin paljon sokeria. Pidempi aika hiivakakun päällä parantaa oluen makua kun hiiva käytettyään sokerit alkoholiksi alkaa "siivoamaan" jälkiään eli napsii evääksi käymisessä sivutuotteena tulleita ylimääräisyyksiä.
Tuo aloittelijoille ohjeita tms ketju kannattaa lukea, siellä tuokin on selitetty selkokielellä.

Raulibadding
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Raulibadding » To Marras 16, 2017 15:26 pm

Mittari saapui.eli näyttäs olevan tossa 10 kohalla valkosella alueella.jos nyt käytin oikein tätä.

Raulibadding
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Raulibadding » To Marras 16, 2017 15:31 pm

Ja maistuu muuten ihan kiljulta

burp
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » To Marras 16, 2017 16:14 pm

Tuolla sokerimäärällä kiljuisuus ei ole yllätys. Muutaman viikon kypsytys huoneenlämmössä parantaa makua aika paljonkin.

Suosittelen lukemaan http://kotiolut.com/viewtopic.php?f=3&t=727. Seuraavalla kerralla sitten humaloimatonta mallasuutetta sokerin tilalle niin pitäisi tulla hyvää olutta.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Marras 17, 2017 14:22 pm

Mitä enemmän sokeria niin sitä pidemmän kypsytyksen vaatii. Ja viikon käymispöntössä olemisen sijasta kannattaa antaa olla se 3 viikkoa vähintään. Itsellä oli nyt edellinen satsi 7 tai 8 viikkoa ykkösastiassa ennen pulloihin päätymistä ja pullotusvaiheessa maku oli erinomainen, nyt saa odotella huoneenlämmössä ainakin 3 viikkoa ja sitten maistopullo että näkee onko hiilihapot kohdallaan ja jos on niin viileään vielä muutamaksi viikoksi.

Palaa sivulle “Uutteesta”