Maustaminen

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

sahtijorma
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Maustaminen

ViestiKirjoittaja sahtijorma » Ma Kesä 05, 2017 13:29 pm

Moi,

tiedän että perinteiseen ei saisi koskea mutta on alkanut kiinnostaa miltä maistuisi jos sahtia vähän maustaisi. Esim. appelsiini voisi olla mielenkiintoinen kokemus mallia orange APA. Onko joku kokeillut, ja jos on niin pystyikö juomaan? Vinkkejä kokeiluun? :geek:

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Maustaminen

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Kesä 05, 2017 14:57 pm

Raastat ja keität appelsiinin oranssia kuorta mukaan. Annostusta voi kokeilla yksi iso appelsiini per 20 Litraa vierrettä, keittoaika n. 15min ja vettä sen verran, että kuoret on kunnolla peitetty jos et koko vierrettä keitä.

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » Ma Kesä 05, 2017 15:40 pm

Jotkut ilmeisesti kans liottaa muutaman päivän kuoria vodkassa tappaakseen pöpöt ja lisää käymispönttöön (vodkan tai vodkan ja kuoret). Ei vissiin tuu vodkasta mitään sivumakujakaan pahemmin

sahtijorma
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja sahtijorma » Ma Kesä 05, 2017 20:18 pm

Eli jos teen mehumaijalla niin keitellyt/liuotetut kuoret liemineen/siivilöitynä sinne mäskien sekaan missä katajanmarjat ja katajatkin lojuu? Vai pitäisikö laittaa jo aiemmin mäskäyksen yhteydessä mäskin sekaan kattilaan?

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » Ma Kesä 05, 2017 20:44 pm

Ilmeisesti eri vaiheissa lisätessä tulee eri ominaisuudet esille. Voi varmaan kokeilla laittaa mäskin sekaan, keiton loppuun tai käymispönttöön kuivahumalan tapaan. Pääkäymisen jälkeen pönttöön viskaaminen on kai aika suosittu tapa? Tulee hedelmän ominaisuudet parhaiten kai esille. Jotain tämmöstä oon lukenut

sahtijorma
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja sahtijorma » Ma Kesä 05, 2017 22:43 pm

Mulla on tuossa juuri juhannussahdit pulputtelemassa joten pitääpä harkita jos tosiaan pääkäymisen jälkeen heittäisi kuorenpalaset pönttöön ja katson millaista tulee. Jos ei toimi niin saahan sitä sahtia kannun kaupastakin.

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » Ti Kesä 06, 2017 7:08 am

Luulis että jos sanitoi ja laittaa kuoria sopivasti niin onnistuu. Mä en ole ite kokeillut mutta kiinnostais kyllä. Kerro sitten miten kävi! :cheers2:

sahtijorma
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja sahtijorma » To Kesä 08, 2017 13:50 pm

Väliaikatietona että nyt on keitettyä kuoriraastetta n. 7L sahdin seassa. Vähän pieni appelsiini lopulta tarttui kaupasta mukaan (olisi pitänyt ostaa kaksi) ja tyhmänä kuorin appelsiinin ennen raastamista, joten kauheasti en käytännön syistä raastetta saanut kasaan. Saa nähdä tarttuuko maku, kiehuva raastevesi ainakin tuoksui juuri siltä miltä piti. Ilmoittelen kunhan valmistuu! :jano:

sahtijorma
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja sahtijorma » Ti Kesä 27, 2017 20:26 pm

Juhannussahdit testattu ja raporttina ensi kerralla pitäisi tuollaiseen määrään olla 1-2 appelsiinia enemmän. Nyt ei maku juuri tuntunut vaikka ihan hyvää sahtia tulikin. Pieni raikkaus tai kipakkuus tuntui jälkimaussa, mutta jos ei olisi tiennyt mitä on laittanut niin ei olisi arvannut. Appelsiinissa ollut sokeri myös innosti sahdin käymään tavallista enemmän joten korkkeja sai olla jatkuvasti availemassa. No seuraavalla kerralla pitää kokeilla uusiksi! En tiedä miltä lime maistuisi? :sgeek:

Larska
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kokkola

ViestiKirjoittaja Larska » La Maalis 17, 2018 17:43 pm

sahtijorma kirjoitti:Juhannussahdit testattu ja raporttina ensi kerralla pitäisi tuollaiseen määrään olla 1-2 appelsiinia enemmän. Nyt ei maku juuri tuntunut vaikka ihan hyvää sahtia tulikin. Pieni raikkaus tai kipakkuus tuntui jälkimaussa, mutta jos ei olisi tiennyt mitä on laittanut niin ei olisi arvannut. Appelsiinissa ollut sokeri myös innosti sahdin käymään tavallista enemmän joten korkkeja sai olla jatkuvasti availemassa. No seuraavalla kerralla pitää kokeilla uusiksi! En tiedä miltä lime maistuisi? :sgeek:

Ite mietin kerra että saisko inkiväärin toimimaa sahdin kanssa. Vois olla aika eksoottinen :lol:.

sahtijorma
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja sahtijorma » Su Touko 13, 2018 9:56 am

Hyvä idea! Sitruunaa mietin tälle jussille. Voisi olla ainakin raikas :geek:

Palaa sivulle “Sahti”