Siideri lidlin omenamehusta.

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

janiz_
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kalajoki
18 tai yli: Olen

Re: Siideri lidlin omenamehusta.

ViestiKirjoittaja janiz_ » To Helmi 17, 2011 13:55 pm

Joidenkin ohjeiden mukaan laitetaan siideriin vielä kirkastettakin, tämän pakkauksen mukana tuli 1 isompi ja 3 pienempää kirkastepussia, käytänkö näitä ollenkaan?
Vai onko sillä mitään vaikutusta siiderin makuun vai vaikuttaako se vaan sameuteen?

HassuSetä
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja HassuSetä » To Helmi 17, 2011 21:11 pm

Itse käytin paketista pelkän hiivan ja siideristä tuli erittäin kirkasta näinkin.
Kirkasteen käytöstä en omaa käytännön kokemusta, itse jättäisin näin mutu pohjalta käyttämättä.
Viisaammat korjatkoon jos tuosta kirkasteesta tässä tapauksessa jotakin käytännön hyötyä on.

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » Ma Maalis 07, 2011 15:17 pm

Tein lidlin halvimmasta omenamehusta ja panimosokerista erän siideriä ~3 vuotta sitten. Käytin lasisessa käysmisastiassa muistaakseni 2-3kk huoneenlämmössä kuohuviinihiivalla, jonka jälkeen pullotus ja loppusijoitus ~5c varastoon. Pulloissa siideri kirkastui noin kolmen kuukauden jälkeen, parhaimmillaan oli siinä vuoden jälkeen jolloin oli jo erittäinkin hyvää, rutikuivaa toki. Kuten täällä mainittu jo, maku kehittyy todella pitkään, alussa siiderissä maistuneet hiivan karheudet olivat tuon n. vuoden jälkeen kadonneet kokonaan.
Viimeisen pullon löysin kellarista pari viikkoa sitten, siideri oli vieläkin kristallinkirkasta ja kuplivaa, mutta maku oli jo vähän kärsinyt. Kuohuviinipullossa muovikorkilla ollut siideri oli pilaantunut jo paljon aiemmin, mutta nuokin kyllä pysyivät hyvänä ainakin vuoden. Jos joku noihin käymistuotteitaan pullottaa, kannattaa laittaa 29mm kruunukorkki.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Heinä 31, 2016 19:20 pm

Liityinpä joukkoon iloiseen ja kävin Lidlissä mehuostoksilla. Seitsemän litraa Vitafit Cloudy Apple Juice -mehua 10 litran kanisteriin, vähän sitruunahappoa ja joku entsyymi (?) perään, lopulta siiderihiiva. Nyt odotellaan mitä syntyy. Toivottavasti tulee hapan ja maukas extra dry apple cider, josta rouva tykkäisi. Käymisaineet otin joskus ostamastani kaupan siiderikäymisainepakkauksesta.

Mitähän tuo entsyymi lienee?

Edit. Niin, mitattu og oli 1.048, eli ihan sopivasti, ellei jopa runsaasti jos käy todella kuivaksi.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Elo 01, 2016 7:20 am

Voisi olla amylaasia.
Tiivistettäessä mehua käymisainepakkauksessa olevaksi siirapiksi käymiskelvottomien sakkaridien määrä oletettavasti lisääntyy samoin kuin uuteoluiden kanssa. Tätä voitaisiin kompensoida amylaasilla. Toivoa sopii, ettei amylaasi pilko tuosta tuoreesta mehusta liikaakin hiilihydraatteja.
Tämä siis ihan vaan oma ajatukseni, että mitä se voisi olla. En todellakaan tiedä.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Elo 01, 2016 9:43 am

BrewZealot kirjoitti:Liityinpä joukkoon iloiseen ja kävin Lidlissä mehuostoksilla. Seitsemän litraa Vitafit Cloudy Apple Juice -mehua 10 litran kanisteriin, vähän sitruunahappoa ja joku entsyymi (?) perään, lopulta siiderihiiva. Nyt odotellaan mitä syntyy. Toivottavasti tulee hapan ja maukas extra dry apple cider, josta rouva tykkäisi. Käymisaineet otin joskus ostamastani kaupan siiderikäymisainepakkauksesta.

Mitähän tuo entsyymi lienee?

Edit. Niin, mitattu og oli 1.048, eli ihan sopivasti, ellei jopa runsaasti jos käy todella kuivaksi.

Mehuun tarvii lisätä hiivan vaatimat ravinteet että käy hyvin. Ettei kysessä olisi ihan ollut hiivaravinne pussukka? Jos se oikeesti oli jokin entsyymi niin siitä tuskin on ollut mitään haittaa tai hyötyä ellet ole mehua lämmittänyt teko vaiheessa?

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Elo 01, 2016 10:56 am

Jos kysessä oli entsyymi niin se oli luultavasti pektolaasi jonka optimi toiminta lämpötila on 45-55c eli ei tosta ole hyötyä ellei mehua ole lämmitetty. Toisaalta ei myöskään haittaa....

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pectinase

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Elo 02, 2016 1:21 am

Tämä oli sellainen käymisainepakkaus mikä on tarkoitettu omalle mehulle tai hedelmille. Siirappia ei ollut. Varmaan se oli jotain mikä auttaa rikkomaan hedelmät jos sellaisia käyttää... Ei kovin seikkaperäisiä ohjeita ole pakattu mukaan näihin.
Ohjeessa käskettiin heittää mehun ja sokerin kanssa entsyymi. Sokeria en kyllä käytä.

Mikähän tuo juttu hiivaravinteen suhteen on, kun ohjeessa suositeltiin että sitä ei kannata käyttää ellei ole kova kiire. Tulee parempaa kun käy hitaasti. Yleensä oluen kanssa halutaan kunnolla hiivaa jotta käy puhtaasti. Ehkä siiderit on henkimaailman hommia. Ans kattoo mitä tulee. Nyt ainakin tosi hyvä tuoksu ja kivasti kuplii käydessään.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Elo 02, 2016 9:57 am

BrewZealot kirjoitti:Tämä oli sellainen käymisainepakkaus mikä on tarkoitettu omalle mehulle tai hedelmille. Siirappia ei ollut. Varmaan se oli jotain mikä auttaa rikkomaan hedelmät jos sellaisia käyttää... Ei kovin seikkaperäisiä ohjeita ole pakattu mukaan näihin.
Ohjeessa käskettiin heittää mehun ja sokerin kanssa entsyymi. Sokeria en kyllä käytä.

Mikähän tuo juttu hiivaravinteen suhteen on, kun ohjeessa suositeltiin että sitä ei kannata käyttää ellei ole kova kiire. Tulee parempaa kun käy hitaasti. Yleensä oluen kanssa halutaan kunnolla hiivaa jotta käy puhtaasti. Ehkä siiderit on henkimaailman hommia. Ans kattoo mitä tulee. Nyt ainakin tosi hyvä tuoksu ja kivasti kuplii käydessään.

Itse en ole kuullut tuollaista infoa että hidas käyminen olisi hyvä. Jokainen hiivaa käsittelevä artikkeli ja podcasti ja video jota itse olen kuullut ja lukenut on aina painottanut miten hiiva täytyy olla hyvässä kunnossa ja hiivaus aste riittävä sekä hiivan tarvittavat ravinteet saatavilla että päästään puhtaaseen käymiseen.
Yleensä jos käyminen on hidasta se kielii siitä että on hiivan olosuhteet ei ole optimit tai hiiva on vanhaa tai hiivaus on ollut liian alhainen joka johtaa yleensä ei toivottuihin makuihin tai hajuihin.

Tossa tietty on voinut olla esim entsyymi pussissa olla myös joitain tarvittavia ravinteita...

Juu mut kunhan pohdi :) hyvää siitä varmaan silti tulee

Liejumonsteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Pe Loka 27, 2017 14:37 pm

Liitteen aineksista laitoin juuri 8L siideriä tulille, hiivana 1/2 pussia Vinofermin "Bioferm champ" - samppanjahiivaa (Lappo.fistä) nesteytettynä. OG 1.050, en jaksanut lisätä sokeria jos tuollakin saa n. 6% siideriä siiderin käydessä kuivaksi.

Lisäsin vielä Craigtuben inmate's brew" videosta löydetyn hiivaravinnevinkin: Keitin n. 2dl rusinoita 10min ajan 2dl vedessä ja jäähdytin liemen, siivilöity liemi (n.3/4dl) kipattiin omppumehun sekaan.
IMG-20171027-WA0020.jpeg

Pullotettu 11.11., FG tasan 1.000. Hyvin sameaa ja kuivaa, omena ei maistu niin paljon kuin odotin. Karbonointi panimosokerilla ~puoli tl / 0,33L pullo, katsellaan parin kolmen viikon päästä mitä tästä tulee.

Liejumonsteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » To Joulu 07, 2017 16:15 pm

Muutama maistettu, kuivaa on ja omena ei mielestäni maistu tarpeeksi. Laitoin tuopilliseen desin verran halppisomenamehua sekaan niin alkoi maistumaan...

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”