Siideria vai pilaantunutta omenamehua

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

miksu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Järvenpää
18 tai yli: Olen

Siideria vai pilaantunutta omenamehua

ViestiKirjoittaja miksu » Ma Loka 02, 2017 17:48 pm

Mehustutin ja pastöroitin pari viikkoa sitten omenoitani. Pastöroidusta mehusta laskettiin mehustusasemalla 25 litraa käymisastiaan ja 10 litraa vesitonkkaan (jota käytän oluen pullotusastiana). Molemmat astiat oli desinfioitu Starsanilla. Seuraavana päivänä, mehun jäähdyttyä, hiivasin käymisastiassa olevan mehun ja pullotin vesitonkassa olleen mehun Starsanilla desinfioituihin litran lasipulloihin (joita olen käyttänyt olutpulloina) tarkoituksena juoda se (holittomana) omenamehuna. Huomasin viime torstaina kun avasin yhden mehupullon että se oli kehittänyt jonkun verran painetta. Kokeilin kaikki pullot, osaan muistakin oli tullut painetta, pariin aika reippaastikin. Mitähän on mahtanut tapahtua, olisikohan jotain villihiivoja voinut selvitä hengissä pastöroinnista tai pulloissa olla käytön jälkeisistä huuhteluista ja ennen pullotusta tehdystä starsankäsittelystä huolimatta oluthiivan jämää hengissä sen verran että mehu on alkanut käymään? Ja otsikon mukainen oleellinen kysymys: Onko mulle tulossa suunniteltua enemmän siideriä vai onko mehu pilaantunut? Uskaltaako sitä juoda -olettaen että se on juotavan makuista?

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

Re: Siideria vai pilaantunutta omenamehua

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Loka 02, 2017 22:14 pm

En usko että mehustusasema on kovin puhdas ympäristö, ainakin jos tarvii villihiivaa päästä pakoon.
Parempi olisi keittää kotona mehut niin pystyy itse kontrolloimaan prosessin.

elde
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja elde » Su Loka 08, 2017 14:56 pm

Minä taas en usko, että mehustusasema olisi kovinkaan likainen ympäristö, varsinkin jos pitää siellä huolen siitä, ettei pulloihin/astioihin pääse mitään ylimääräistä. Jos mehu on pastöroitu, siinä ei itsessään mitään bakteereja enää elä. Onko mahdollista, että astioiden korkeissa tai tiivisteissä olisi pesinyt joku bakteeri? Onhan kaikki korkit sun muut desinfioitu huolella myös?

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Su Loka 08, 2017 21:04 pm

Ei se ollenkaan mahdotonta ole että jossain olisi ollut joku pöpö jemmassa... Itse epäilen eniten että pulloihin olisi jäänyt edellisen oluterän jäljiltä oluthiivan jämiä henkiin (voisikohan se olla käytännössä mahdollista?), en nimittäin ollut varsinaisesti pessyt pulloja, vain huuhtonut ne lämpimällä vedellä kolmeen kertaan heti pullon tyhjennyttyä ja desinfioinut pullot ennen omenamehun pullostusta starsanilla joka ei käsittääkseni tapa hiivaa, oluen kun voi pullottaa vaikka heti starsan-käsittelyn jälkeen pulloja huuhtomatta.
Maistoin pari päivää sitten yhdestä käyneestä pullosta, en osaa sanoa oliko se varsinaisesti (jossain määrin keskenkäyneen) siiderin makuista mutta ei se pahaakaan ollut. Maistelin sitä tarkemmin sanoen ison lasillisen eikä siitä vatsa mennyt sekaisin tms.. Annan käymään lähteneiden pullojen käydä rauhassa loppuun korkit löyhästi kiinni, lisään karbonointisokerin, kiristän korkit ja tutkin myöhemmin mikä on lopputulos. Pulloissa on siis kierrekorkki.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”