Gozdawa omenasiideri

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Eura
18 tai yli: Olen

Gozdawa omenasiideri

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Touko 15, 2016 10:57 am

Tuli taannoin tilattua Panimonurkasta otsikonmukainen siideriuute ja ajattelin sen tässä viikon parin sisällä laittaa käymään. Ohjeistus sanoi että tuohon voisi sokerin sijasta laittaa muutaman litran omenamehua mutta tulipa mieleen että jos laittaisi päärynämehua niin tuostahan tulisi periaatteessa päärynäinen omenasiideri. Tietenkään muutama litra ei juurikaan tuo päärynän aromia mutta jos laittaisi koko nestemäärän päärynämehua niin voisi tullakkin jotain?
Sitä kanssa mietin että tuolla mukana tulleella hiivalla lie lopputulos kuiva niin vielä ehtisi tilaamaan toisenlaisen hiivankin tuohon ja vaikka saisi makeaa siideriä joka maistuisi rouvallekkin kun se ei juurikaan kuivasta välitä...

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

Re: Gozdawa omenasiideri

ViestiKirjoittaja Humalisto » Su Touko 15, 2016 13:11 pm

Ei ole kyseisestä uutteesta kokemusta, siidereitä olen tehnyt muutaman erän kaupan mehuista. Itse ajattelen, että voisi kannatta ensin tehdä yksi "tyylipuhdas" siideri ja katsoa miten se onnistuu. Sen jälkeen voi hioa reseptiä ja toimintatapoja. Kaupan päärynäsiiderit on tehty laimentamalla omenaviiniä päärynämehulla, joten lopputulos tuskin on ihan samanlainen, jos käytetään päärynämehua (ei ole tosin kokemusta).

Kuivaa käyttämällä tehty siideri taitaa joka tapauksessa olla verrattuna noihin kaupan omenaviinisekoitteisiin, joten siihen kannattaa henkisesti varautua. Ennen tarjoilua juomaa voi toki makeuttaa sokerilla, esim edellisiltana, kunhan pullot ovat kylmässä, eikä sokeri ala käymään.

Luulen, että tuo Gozdawa-hiiva on kuitenkin lempeämpää kuin viinihiiva, jolla olen omat siiderini tehnyt ja ihan kelvollisia niistäkin tuli.

Jos haluat tehdä vahvempaa siideriä (lisäät joukkoon sokeria vähän reilummin), niin sitä kannattaa sitten kypsytellä muutama viikko. Edelliserän 8% siideri oli aivan kammottavan viinaista ensipuraisulla (käytetty rinkeybyn omenamehua ja sokeria), mutta muuttui yllättävän miellyttäväksi kolmen viikon tynnyrikypsytyksessä. Tarjoilin sitä kypsytyksen jälkeen itse maistamatta vähän huumorilla, mutta menikin kuumille kiville.

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Ma Kesä 06, 2016 14:05 pm

Minkälaisia kokemuksia teillä on, kuinka kauan miedompaa (n. 5%) uutesiideriä kannattaa säilyttää pullossa ennen kuin alkaa maistelemaan? Kuinka kauan olette pitäneet käymisastiassa ennen pullottamista? Laitoin pari päivää sitten alulle ensimmäisen siiderini, Gozdawan omenasiiderikitti ja kilo panimosokeria.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Kesä 27, 2016 21:13 pm

Finlandiaa sai ainakin kypsytellä useita kuukausia ennenkuin alkoi olemaan hyvää. Itse just pistin myöskin Gozdawan satsin pöhisemään, 16 litran satsi josta puolet nesteestä laitoin Tropic tms omenamehua. OG oli 1054.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Elo 14, 2016 21:30 pm

Pullottelin tuon siiderin just kun oli joutilasta aikaa. Ominaispaino oli tasan nolla joten BrewMaten laskurilla sain tulokseksi 7,07 prosenttia ja jälkikäynti lie tuovan sen verran lisää että pääsee 7,1 prosenttiin. Maku oli tässä vaiheessa kyllä erinomainen, ihan kuin omenamehua olisi juonut, alkoholi ei puskenut ikävästi läpi joten muutaman viikon päästä odottelisin oikein mainiota siideriä saavani. Jälkikäyntiä varten laitoin 6 grammaa litraa kohden sokeria ja pientä jälkimakeutusta hain kymmenellä grammalla steviapohjaista makeutusainetta, Hermesetas tms oli nimeltään hän.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Loka 20, 2016 10:38 am

Muutama viikko sitten maisteltiin velipojan kanssa pullolliset niin oli kyllä erinomaista, kuivaa, hapokasta ja hedelmäistä siideriä. Eilen ajattelin saunan jälkeen yhden juopasta niin olikin melkoinen yllätys kun ei edes sihahtanut kun korkkasi ja muutoinkin korkki oli melko löysän tuntuinen avatessa. Eikä se sisällä ollut juomakaan ollut oikein juomakelpoista joten yritetään viikonloppuna uudella pullolla.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Elo 07, 2017 17:52 pm

Ei ole kauhean runsasta tämä minun siiderinkulutus, just lapoin viikko sitten korillisen tätä kellarista jääkaappiin ja jokunen pullo jäi vielä kellariinkin. Juomana tämä on kyllä hyvää edelleen, kuiva ja hedelmäinen sekä aavistus kirpeyttä.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”