Kontaminaatio

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

mursu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hki
18 tai yli: Olen

Re: Kontaminaatio

ViestiKirjoittaja mursu » Su Huhti 15, 2018 22:49 pm

Mahdollinen kontaminaatio voisi myös saada voimaa tuosta pöntön avauksesta tulevasta ilmasta ja tulee esiin maussa vasta sitä kautta. Jotenkin nuo viinimarjaiset maailmat ja ylihappoisuus kuulostavat aivan kontaminaatiolta. Olet kuitenkin vaihtanut ihan kaikki vehkeet eikä jäähdytyksen jälkeen mitään mistä jotain voisi päästä vierteeseen? Kai tuota aikaisempaa humalalisäystä voisi myös kompensoida hieman suuremmalla määrällä jos aromit tuntuvat katoavan.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Su Huhti 15, 2018 23:51 pm

Puhtaus tuntuisi olevan kunnossa, koska satsit joissa pönttöä ei ole avattu ovat onnistuneet. Kesällä tehty savuolut maistuu edelleen virheettömältä ja hapotus on kunnossa.
Ajattelin vielä vaihtaa letkut silikonisiin, jotta ne voi vaikka keittää.
Virheitä voi toki sattua missä kohdassa vaan, mutta nykyään olen puhtauden kanssa erittäin tarkka. Alkuaikoina tuli sählättyä enemmän ja kaikki onnistui silti.
Siirtyminen rosteriastioihin on myös suunnitelmissa.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Huhti 16, 2018 8:34 am

Onko sulla mahdollisuutta tehdä settiä vaikka jossain toisessa osoitteessa? Ihan testiksi?

Ite veikkaisin kuitenkin että hommassa on joku yksinkertaisempi ratkaisu. Hörsii vettä esmes vesilukon kautta pöntöön ja vanha vesilukko? Itellä on tuo vesilukko lilluu ennen vierteen siirtoa käymisastian starsanissa ja veden sijaan iteasiassa siellä on starsania. Ihan vaan senkin vuoksi että kun noita siirtelee kansi päällä niin voi hörsiä sisään ja joskus kesällä ollu banaanikärpäsiäkin tuossa vedessä.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ma Huhti 16, 2018 9:06 am

Ei tuo kuvaus viinimarjamaisuudesta, terävästä happoisuudesta ja humaloinnin häipymisestä minusta kaukana ole hapettumisaromeistakaan, nimenomaan kuivahumaloitujen oluiden. Toki ne on olleet itsellä mielen päällä viime aikoina, joten niitä aistin joka paikassa.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Huhti 16, 2018 10:17 am

miguels kirjoitti:Puhtaus tuntuisi olevan kunnossa, koska satsit joissa pönttöä ei ole avattu ovat onnistuneet. Kesällä tehty savuolut maistuu edelleen virheettömältä ja hapotus on kunnossa.

Lähinnä viittasin mahdollisuuteen että tietyt bakteerit voivat olla (usein ovatkin ja jos johonkin välineeseen,erityisesti muovivehkeiden rakosiin päässeet niin voivat olla aina) oluessa pienissä pitoisuuksissa mutta ne eivät jakaudu eivätkä suorita maun kannalta haitallisia reaktioita ilman että saavat kunnolla happea. Joten oluen saadessa liiaksi ilmaa ne voivat tulla esiin vaikka toisin käsitellyissä oluissa niitä ei huomaa. Toki pelkkä hapettuminenkin voisi tuoda lopulta samantapaisia makuvirheitä, mutta ei lähtökohtaisesti merkittävää ylihiilihapppoisuutta pulloihin, mikäli käyminen on ollut ohitse pullotusvaiheessa. Ennen kaikkea tuo ylimääräinen hiilihappo saa minut epäilemään että siellä on joku ylimääräinen eliö päässyt jakautumaan. Kuivahumalat käynnistävät myös itse lievää sekundaarikäymistä, mutta sen määräkin on yleensä sen verran pientä, että ei pitäisi näkyä tuollaisina efekteinä pulloissa. Ei ole tietysti täysin mahdotonta että humalaerässa olisi jotain epäpuhtautta, joskin se on varmasti harvinaista eikä luultavasti toistuisi kuin jollain tietyllä kuivahumaloinnilla. Myös oluiden alkoholipitoisuuden erot voisivat vaikuttaa siihen miten välineissä oleva kontaminaatio näkyisi eri oluissa.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Huhti 16, 2018 22:01 pm

Matts kirjoitti:Onko sulla mahdollisuutta tehdä settiä vaikka jossain toisessa osoitteessa? Ihan testiksi?

Ite veikkaisin kuitenkin että hommassa on joku yksinkertaisempi ratkaisu. Hörsii vettä esmes vesilukon kautta pöntöön ja vanha vesilukko?

Panopaikan vaihto on ollut mielessä ja testaan kyllä kunhan sopiva löytyy.

Käytössä on Sterilock ja nekin on uusittu tiuhaan tahtiin astioiden kanssa.

Viimeisin vahva stout oli pullotusvaiheessa 1019 ja nyt parin kk jälkeen 1012. Olut oli varmasti käynyt loppuun. Eli jokin riivaaja siellä saa oluen käymään uudestaan. Maku oli hirveä. Viinainen, marjainen, ei oikeastaan maistunut oluelta yhtään. Viemäriin koko satsi.

Hapettumista en jaksa oikein enää epäillä. Tai ainakaan se ei ole pääsyy kun olut käy pullossa vielä hurjasti.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Huhti 16, 2018 22:02 pm

Tosiaan nämä viimeiset satsit ovat kaikki muuttuneet suihkulähdepulloiksi :nauru: :|

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Huhti 16, 2018 23:11 pm

Ja tosiaan viimeisen pale alen kuivahumaloinnin yhteydessä pullotin pari testipulloa ilman kuivahumalaa. Ihan juomakelpoista ja hapotus kunnossa. Kuivahumaloitu oli pari viikkoa aivan mielettömän hyvää. Pari viikkoa eteenpäin ja olut on pilalla.

Hiivan vaihto nestemäisiin ei myöskään ole vaikuttanut.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Huhti 17, 2018 8:30 am

miguels kirjoitti:Viimeisin vahva stout oli pullotusvaiheessa 1019 ja nyt parin kk jälkeen 1012. Olut oli varmasti käynyt loppuun. Eli jokin riivaaja siellä saa oluen käymään uudestaan. Maku oli hirveä. Viinainen, marjainen, ei oikeastaan maistunut oluelta yhtään. Viemäriin koko satsi.

Hapettumista en jaksa oikein enää epäillä. Tai ainakaan se ei ole pääsyy kun olut käy pullossa vielä hurjasti.

Joo, otan takaisin hapettumismietinnät...
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Huhti 17, 2018 9:05 am

Miten nuo kuivahumalat menevät pönttöön? Pussissa vai paljaana? Pussit voivat joskus olla hankalia saada puhtaiksi.
Ja onko käytössä kävyt vai pelletit? Itsellä ei ainakaan pellettien kanssa (ilman pussia) ole ollut koskaan ongelmia.

Vesilukko /sterilock voi olla myös ongelman lähde. Itsellä vielä normi vesilukot käytössä, mutta nesteenä 80% viru kankeeta. Ei pitäisi mitään siinä alkaa elämään, joten pieni hörsiminen ei haittaa.

Ja jos kalustoa uusit muista uusia/keittää kaikki joka keiton jälkeen koskevat vierrettä. Eli jäähdytys-, siirto-, käymis-, pullotuslaitteisto. Joku kohta siellä nyt levittää pahaa pulloihin asti.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Huhti 17, 2018 11:19 am

Humalat avaamattomista pusseista suoraan sekaan ja äkkiä kansi kiinni.

Samalla laitteistolla olen tosiaan onnistuneita satseja tehnyt, kunhan pönttöä ei avata missään vaiheessa, eli puhtaus sinällään pitäisi olla kunnossa.

Vesilukon vaihto ei tuonut muutosta asiaan, vahvaa viinaa olen käyttänyt lukossa ennen sterilockia.

Paras tilanne olisi siirtää panimo ihan jonnekin muualle, mutta tässä kohtaa se ei ole mahdollista.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Huhti 17, 2018 14:51 pm

Tuokin vähän että pelkkä pikkuavaus ei pitäs kyllä kamalasti vaikuttaa. Oluen päällä on kuitenkin käymisen jäljiltä hiilidioksidipatja jonka pitäisi suojata hapelta, eikä valmiiseen olueen ihan hevillä pitäisi villihiivatkaat tarttua ilmasta. Meinaan että oma pääkäyminen on melkoisen perseisessä vanhassa rintsikan kellarissa.

Toki en availe pönttöä kuin sen kerran kun laitan kuivahumalat sekaan ja seuraavan kerran kun rackkaan sen.

Mietin vielä loppusäilytystä? Onko sulla samat pullot aina käytössä? Onko ne desinfioitu/pesty miten? Miten karbonoit oluen?

On kyllä hanaka tilanne teitillä ja toivottavasti löytyy iisi ja looginen ratkasu.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Huhti 17, 2018 17:44 pm

Matts kirjoitti:Tuokin vähän että pelkkä pikkuavaus ei pitäs kyllä kamalasti vaikuttaa. Oluen päällä on kuitenkin käymisen jäljiltä hiilidioksidipatja jonka pitäisi suojata hapelta, eikä valmiiseen olueen ihan hevillä pitäisi villihiivatkaat tarttua ilmasta. Meinaan että oma pääkäyminen on melkoisen perseisessä vanhassa rintsikan kellarissa.

Niinpä, nopea avaaminen ei pitäisi haitata, mutta mene ja tiedä. Jotkut laittavat astiaan samalla vierrettä, jotta käyminen alkaa uudestaan ja sitä kautta poistuu mahdolliset hapet.

Matts kirjoitti:Mietin vielä loppusäilytystä? Onko sulla samat pullot aina käytössä? Onko ne desinfioitu/pesty miten? Miten karbonoit oluen?

Pullot ovat osittain samoja, mutta vaihtunee koko ajan kun tulee ostettua kaupasta uusia. Pesuun on kiinnitetty paljon huomiota. Harjausta, tiskikonetta, uunia, jne. Ennen pullotusta vielä StarSanit tietenkin kehiin.
Karbonoin yleensä dekstroosilla, eli kattilassa kiehumaan vesi ja sinne sokerit ja sieltä pönttöön. Varovainen sekoittelu rosterilastalla. Tein viimeeksi muutaman kokeen suoralla pullosokeroinnilla, mutta reagoivat ihan samalla lailla.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Su Huhti 22, 2018 12:17 pm

Mietin että voiko pulloihin pesiytyä lasin sisään jokin sitkeä pöpö jota ei saa pois millään pesulla enää? Eli samoin niinkuin muovin kanssa.
Käytössä on meinaan todella jykevät aineet nykyään joilla lähtee sitkeämmätkin pöpöt, mutta ei vaan näköjään ole ollut apua niistä.
Yhden panimomestarin kanssa juttelin tuossa ja hän ei jaksanut uskoa että kodin ilma olisi ongelma. Itse kallistui enemmän veden suuntaan tai sitten kontaminaatioon joka tulee jossain vaiheessa minun laitteistani. Harmi että noi vesianalyysit maksavat niin hemmetisti, olisi kiva tietää mitä tää meidän vesi on syönyt. Toisaalta olen myös tehnyt eriä pelkällä lähdevedellä ja ongelmat ovat olleet sielläkin mukana.

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Huhti 23, 2018 11:55 am

Tarpeeksi tehokkaita kemiallisia aineita joilla kaikista mikrobeista pääsisi varmuudella ja kätevästi eroon ja joita olisi turvallista käyttää oluenvalmistuksen yhteydessä on aika vaikea kuvitella. Se on lähinnä tuo riittävä kuumennus jolla voit kaikki pöpöt luotettavasti tappaa kotona. Pullot ja muut astiat kuuluvat samaan sarjaan eli jos niissä on ollut ongelmallinen kontaminaatio niin ne tulee kuumentaa (kestävyyden kannalta ei paras vaihtoehto useimmille pulloille) tai vaihtaa kuten ihan jokainen muukin väline. Tämä täytyy tehdä samanaikaisesti kaikille välineille tai muuten se mikrobit kulkeutuu saastuneista taas niihin uusiin. Esim. yleinen StarSan on vain sanitointiaine joka ei takaa että kaikki mikrobit kuolevat. Jos käytät suomalaista vesijohtovettä ja keität oluen ja kaiken siihen menevän veden huolella niin sekään ei taatusti ole syynä. Eli kuten edellä on käyty läpi niin jostain välineistä tai kylmäpuolen raaka-ainelisäyksistä se ongelma varmastikin edelleen tulee. Ethän käytä oluen karbonointiin tabletteja tms ja olihan ihan kaikki vaihdettu/kuumennettu? Enempää tuohon on vaikea kommentoida, ilmasta teoriassa voi jotain päätyä olueen menettelyistä riippuen, mutta pitäisin hyvin epätodennäköisenä että joka kerta..

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » To Huhti 26, 2018 22:27 pm

Testissä on ollut sairaalatason aineita, joilla saa kyllä pöpöt pois. Jos ongelma on vedessä niin silloin ongelma tulee takaisin laitteiston huuhtelun yhteydessä ja koko sanitointi on ollut turhaa.
Uunin kautta on mennyt kaikki kamat jotka vaan lämpöä kestää. Karbonointi aina dekstroosilla tai spraymaltaalla keittämisen kautta.
Tää on vaan niin ihme homma miten nykyään on ongelmia. Alkuaikoina sähläyksen takia moni satsi olisi voinut mennä pilalle, mutta eipä mennyt.
Toisaalta voisi kokeilla edelleen tehdä olut kotona, mutta hoitaa pullotus muualla.

Palaa sivulle “Kemia”