Uusien ketjujen nimeäminen ja muita asioita

Kehitysehdotukset ja kehittämisprojektit.

Valvojat: suorama, Elmo

Joppo
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Riihimäki
18 tai yli: Olen

Uusien ketjujen nimeäminen ja muita asioita

ViestiKirjoittaja Joppo » To Kesä 30, 2011 22:55 pm

Mielestäni uudet ketjut voisi nimetä hieman nykyistä informatiivisemmin.
Foorumi on täynnä ketjuja, joiden otsikoista ei saa mitään käsitystä ketjun sisällöstä.
Hieman liioiteltuna esimerkkinä vaikka tämä ketju: ?
Ja jos haluaa kysyä jotain vaikka jostain uuteoluesta, niin voisi laittaa otsikkoon jotain muuta kuin pelkän uutteen nimen.
Tai sitten voi käyttää jo olemassa olevaa ketjua, jos sellainen on olemassa, eikä kysymys vaadi omaa ketjua.

Ei tämä foorumi vielä kovin sekaisin ole, mutta tätä menoa se on mahdollista.
Lisäksi voisi käyttää enemmän noita "stickyjä" eli ylhäällä pysyviä ketjuja, ainakin 1 per alue.
Uutteesta -alueen 'Oluen tekeminen uutteesta' on hyvä esimerkki.
Toki nuo vaativat paljon työtä, mutta antavat uusille käyttäjille paljon.

Voin itse avustaa sen mitä osaan, esimerkiksi kääntää jotain englannista suomeksi.
Kielimuuri saattaa joillain ihmisillä olla esteenä uuden oppimiselle, joten esim. perusoppaiden kääntäminen voisi olla hyvä idea.
Esim. humalaopas, mallasopas, jne. Tällä hetkellä taitaa olla vain tuo uuteopas.

Nuo asiat tulivat mieleen tätä foorumia pari vuotta seuranneelta. Edistys on toki ollut jatkuvaa, mutta ajattelin vain kertoa omia ideoitani.
Olen pääylläpitäjänä kansainvälisellä sivustolla, jossa käy n. 50.000 kävijää päivässä, joten ihan tuulesta en noita ehdotuksia temmannut.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Uusien ketjujen nimeäminen ja muita asioita

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Heinä 01, 2011 0:31 am

Varmaan aika pitkälle totta. Itse olen katsellut pitkälti tuollaisia ongelmia läpi sormien, koska kyseessä on näin pieni foorumi. Eli olen kannattanut hyvin rentoa linjaa. Pitemmän päälle se voi muodostua ongelmaksi.

Linkittämäsi esimerkki edustaa tyypillistä threadia, jotka kaikki voisi niin haluttaessa niputtaa yhdeksi "Arvioi resepti" -ketjuksi, tai vaikkapa erottaa niistä uute- ja all grainit omikseen. Nyt näitä reseptiehdotuksia on sekaisin uutepuolella ja reseptit-osiossa, mäskäten-osasto on jostain syystä säästynyt. Reseptit-osioon kai nämä kuitenkin loogisesti parhaiten kuuluisivat.

Ketjujen nimeämisongelmiin saattaa osittain auttaa jo jonkinlainen vetoomus kaikille käyttäjille.

Avun tarpeeseen kommentoinee itsevaltiaamme suorama. ;-)

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Heinä 05, 2011 11:38 am

Sehän tahtoo olla, että keskustelu aina leviää otsikon ulkopuolellekin, mikä on toisaalta ihan ok. Mutta resepteistä olen edelleen sitä mieltä, että olisi aika alkaa tekemään jonkinlaista luokitusta. Nykyisellään ei oikein enää jaksa edes selata noita. Itse tulee tosin käytyä foorumilla sen verran säännöllisesti, että selviää aika mukavasti tuolla "uudet viestit" toiminnolla, kun niitä päivässä tulee se n.5...

Ja ehdottomasti kannatan noiden oppaiden tekemistä!

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Heinä 05, 2011 12:19 pm

Reseptien luokittelu on tainnut odottaa järjellistä reseptitietokantaa, vaan siinä taitaa vielä kestää tovi.
Ongelmia teettää oluet, joiden luokittelu ei ole yksiselitteistä ja reseptiketjut jossa on useita yhden tekijän oluita.

Itse olen jonninverran pätkinyt ketjuja jos keskustelu on hairahtunut kovasti ja siitä on mielestäni ollut järkevää tehdä oma ketju. Vinkejä pätkimisen tarpeesta otetaan vastaan. Samoin muista moderointitarpeista kannattaa huomautella. Allekirjoittaneelle voi vaikka roiskia yv:tä tai miten nyt parhaakseen näkee. Yv on siitä hyvä, että asiasta voi sillälailla käydä keskustelua. Moderointi-/muokkaustarpeesta keskustelu ketjussa itsessään on vähän konua...

Minusta kotiolut.com kehittyy suunnilleen siihen suuntaan mihin käyttäjäkunta haluaa. Olen ymmärtänyt tämän olevan myös yyberfyyrerin tahtoo. Mutta ylläpito ei varmaankaan viitsi kamalan aktiivisesti selailla vanhoja ketjuja ja miettiä pitäisikö jokin offtopikki jakaa tai 3v vanha ketju tehdä pysyväksi. Jos törmäät vaikka tärkeäksi katsomaasi ketjuun, niin kyllä niitä voidaan nostaa pysyviksi.
Kaikkea ei tietenkään voi laittaa pysyväksi, foorumin haku toimii yllättävänkin hyvin ja sitä varten kannattaa vinkata myös niistä ketjuista joissa on epäinformatiivinen otsikko. Kaikkea ollaan valmiita tekemään ainakin täällä päässä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Elo 22, 2011 10:56 am

Hienoa, että asioita mietitään ja niitä tuodaan esille.

Nyt kun tuo wiki käynnistettiin, niin mielestäni juurikin se on oiva paikka esim. niille ohjeille. Voin tietenkin olla väärässä tässäkin asiassa.
Ketjuihin voi laittaa sitten vaikka "sisällysluettelon" linkkeinä wikin ohjeista "stickynä".
Muistaakseni kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjautua tunnuksellaan wikin käyttäjäksi ja näin saavat muokkausoikeudet wikiin. (jos näin ei ole kerrotko minulle niin korjaan asian).

Toki moderaattorit saavat tehdä foorumin kanssa parhaaksi näkemiään korjauksia. Mutta toivoisin kuitenkin, että käyttääjät itse ajattelisivat miten asiansa esittävät.
Kuitenkin kaikki kirjoittajat ovat aikuisia, ainakin iältään (tätä kysytään rekisteröitymisen yhteydessä, siis ikää). Eli jos kysyy asiallisesti voi odottaa myös asiallista vastausta.

Jos Joppo innostusta vielä löytyy, otan sinunlaisesi kokeneen foorumiketun kyllä kehittäjäksi mukaan. Laita siis YV matkaan.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Tammi 25, 2012 20:40 pm

Haluaako joku jotain tiettyä opasta käännettävän?
Neljä englanninkielistä kotiolutkirjaa luin vastikään, ja sanasto on näköjään hyvin hallussa, kun en kertaakaan käyttänyt sanakirjaa :)
Käännöshommia olen tehnyt nelisen vuotta.
Ainut ongelma on niiden sanojen kanssa, joille ei ole suomenkielistä vastinetta. Parti-gyle tulee ensimmäisenä mieleen, mutta onhan niitä enemmänkin.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Tammi 25, 2012 23:14 pm

Joppo kirjoitti:Ainut ongelma on niiden sanojen kanssa, joille ei ole suomenkielistä vastinetta. Parti-gyle tulee ensimmäisenä mieleen, mutta onhan niitä enemmänkin.

Tällehän löytyi jo mitä mainioin käännös:
viewtopic.php?f=34&t=876&p=7041#p7035

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Tammi 25, 2012 23:49 pm

Toi hemmetin "pano"-sana on kyllä kans yks sanonko mikä.
Miksei voi olla jotain omaa sanaa sille, kuten muissakin kielissä.
Esim. "Brew like a monk" = "Pane kuin munkki"
Monikohan ostaisi suomenkielisen version :)

Palaa sivulle “Kehittäminen & palaute”