Mämmiolut

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Mämmiolut

ViestiKirjoittaja äyni » Su Maalis 23, 2014 18:34 pm

Laitoin tuossa kuukausi sitten mämmiolutta tulolleen.
Reseptinä mämmimallasta ja paleAlea 1:1, pienet ripaukset paahdettua ohraa väriksi ja kaurahiutaleita vaahdon ja suutuntuman paksuntamiseksi. Pomeranssia mausteeksi ja ~15 IBU:n verran kotimaista humalaa.

Mäskäys meni reisille, mäski tukkoon liian hienon mämmimaltaan takia, mäskin tukkeutuminen sai lämmönmittauksen sekoamaan ja mäski pääsi kiehahtamaan ja lämpö nousi liian nopeasti uloamäskäyslämpötiloihin. Silti sain 70% hyötysuhteen, mutta vierre jäi ajateltua ohuemmaksi, 1,050. Vierteen maku oli kuin olisi nestemäistä mämmiä juonut.
No korkeat lämmöt tietysti tarkoittaa, että FG jää myös korkeaksi. Se on nyt kuukauden käymisen jälkeen vielä 1,022. En ole kamalasti tuota seurannut, mitä nyt huomasin, että käynnistyminen oli verkkainen.

Tällä hetkellä tuo on oikeastaan aika pirun yhdentekevää, ei juuri mämmiltä vaikuttavaa, mutta erittäin paksun tuntuista olutta. Prosentteja vaivaiset 2,8, ja maistuu kyllä just siltä.
Mitähän perkuletta tuolle tekisi. Kait sinne on kuivahumalat laitettava, pullotettava ja juotava jossain vaiheessa pois.
Toinen vaihtoehto olisi lapota se johonkin liikenevään astiaan, heittää sekaan jotain höpöpöpöjä ja antaa niiden käyttää noita hiivalle kelpaamattomia sokereita pois.
Kolmanneksi tuosta voisi kylmätislata jotain vahvaa siirappia litran, pari.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

Re: Mämmiolut

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Maalis 23, 2014 18:44 pm

Jotain tummaa sokeria sekaan, niin saa vähä voltteja lisää ohentamatta makua kuitenkaan liikaa?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Maalis 23, 2014 22:59 pm

Tuo kylmätislaus alkoi kyllä kovasti kiehtomaan ajatuksena.
Tokihan sitä voisi sokeria lisätä, mutta se olisi tylsä vaihtoehto.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Maalis 24, 2014 8:22 am

Kova kevätlenkkeilyjakso päälle, nimeät oluen mämmikaljaksi ja juot pois janoon urheilunsuorituksen jälkeen.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Maalis 24, 2014 10:05 am

Jaat kolmeen osaan, ja laitat jokaiseen eri bretan.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Maalis 24, 2014 10:14 am

Votkaiguaani kirjoitti:Jaat kolmeen osaan, ja laitat jokaiseen eri bretan.

Tämä olisi kyllä yksi validi vaihtoehto. Jostain vain pitäisi kaivaa sopivia astioita.
Mikähän olisi hyvä?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 16, 2014 19:06 pm

Mä rupesin nyt vähän jopa pelleilemään tämän kanssa. Lopputulemana tulee olemaan pieniä eriä jotain aivan muuta, kuin mitä yleensä teen.

Jaoin tuon ensiksi kahtia. Toiseen puoliskoon Brettanomyces Clausenii, toista tiivistin jäädyttämällä.
No, ei se jäädytetty ihan hirvittävän mainiolta maistunut, niin jaoin sen kolmeen osaan.
Ensiksi kolme pulloa ihan semmoisenaan kypsymään, pikkuisen sokeria karbonointiin.
Kahteen muuhun osaan (á 0,75l) laitoin Muscovado-sokeria 50 g ja toiseen brettaa, ja toiseen ruisleivän hapanjuurta. Saas nähdä, minkälainen aivopieru tuo jälkimmäinen oli, mutta hapanjuurrella on ilmeisesti käytetty ihan kelvollista olutta.

Katsotaan, mitä tuolle ensimmäiselle bretta-puoliskolle tehdään, vielähän sillekin voisi jotain kivaa keksiä.

Kohta mulla on 10 erilaista lopputulemaa samasta pikkuisesta oluesta ;D

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Huhti 17, 2014 7:39 am

Mielenkiintoista.

Pistähän hyvää rapsaa kun pääset maistelemaan. Kuvien kera toki :).

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Huhti 17, 2014 14:06 pm

Clasu on niitä hitaimpia brettoja, eli ei kannata odottaa tuloksia ihan lähikuukausina.

Jos haluat vielä lisää eksperimenttejä, käytä osa ekasta brettasatsista johonkin cuveeseen, mihin sekoitat vähintään puolet jotain (miel. vahvempaa) olutta ja loput tuota. Sitten pulloihin minimaalisella primingilla ja vuoden päästä maistelemaan.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Huhti 17, 2014 15:57 pm

Jos ensi pääsiäisenä maistelisi ensimmäiset... Tai sitä seuraavana.

cuvee-ajatus on hyvä. Harkintaan.

Kamalin skenario on se, että jokin näistä on oikeasti hemmetin hyvää, ja sitten sitä on kaksi pientä pulloa. Toistettavuus täysin mahdotonta.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Huhti 17, 2014 16:07 pm

äyni kirjoitti:Kamalin skenario on se, että jokin näistä on oikeasti hemmetin hyvää, ja sitten sitä on kaksi pientä pulloa. Toistettavuus täysin mahdotonta.

Ei se ihan noin mene. Toistettavuus ei ehkä ole mahdollista, mutta aina jotain kokemusta jää plakkariin. Osaa päätellä onnistumisen syitä ja hyödyntää niitä jatkossa. 8)

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Huhti 17, 2014 16:30 pm

Votkaiguaani kirjoitti:
äyni kirjoitti:Kamalin skenario on se, että jokin näistä on oikeasti hemmetin hyvää, ja sitten sitä on kaksi pientä pulloa. Toistettavuus täysin mahdotonta.

Ei se ihan noin mene. Toistettavuus ei ehkä ole mahdollista, mutta aina jotain kokemusta jää plakkariin. Osaa päätellä onnistumisen syitä ja hyödyntää niitä jatkossa. 8)

Tottakai.
Kunhan veistelin.
Oikeasti jos joku noista osoittautuu hyväksi, niin olen kovin iloinen. Lähtökohta ei ollut optimaalinen.

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja teukkavaa » Ti Huhti 07, 2015 22:19 pm

Tää oli aika...mielenkiintosen kuulonen kokeilu, hapanjuuri eritoten =) No tulikos tänä pääsiäisenä korkattua?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Huhti 07, 2015 23:56 pm

Yksi jäämämmi on tullut nautittua, vähintäänkin mielenkiintoista tavaraa. Muut odottaa vielä...

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Syys 28, 2018 22:20 pm

Nyt, neljä ja puoli vuotta oluen alkuunlaiton jälkeen tuli pitkästä aikaa nautittua yksi. Taitaa olla tuota Bretta-puolikasta. Dokumentaatio on vaan niin julman huonoa, ettei mitään sen kummempaa varmuutta siitä, mitä missäkin pullossa on. Yhdessä lukee juuri ja toisessa bretta-pullo, lopuissa (kuten tämä) ei mitään. Luulen, että nämä merkityt on noita kylmätisleitä ja merkitsemättömät kylmätislaamatonta, jossa nuo mainitut jutut seassa. Jälkikäytin nuo pienet erät isoissa pulloissa, mikä selittäisi tuota merkintää. No, joka tapauksessa jotain tässä nyt lasissa on.

Mikäli muistini palvelee oikein, on tuo kypsynyt oikein kivasti. Maku on huomattavan sitruunamehumainen, ehkä aavistus rusinaa, jälkimaussa mämmimaltaista katkeruutta aavistus, mutta happamuus hallitsee alusta loppuun. Maku on puhdas ja suutuntuma sopivan pehmeä, mikä toimii vastapainona happamuudelle kivasti.
En tosin osaa vielä sanoa, pidänkö tästä vai en. Tai kuinka paljon pidän tai en pidä jos tai en pidä.

Palaa sivulle “Mäskäten”