Olut ei lähde käymään

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Hannu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: ESPOO
18 tai yli: Olen

Re: Olut ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja Hannu » To Marras 30, 2017 16:19 pm

upwaypass to heaven kirjoitti:Mikä olikaan oletettu FG?

Ei mitään käryä. En käytä mitään ohjelmia joilla näitä laskisin. Perus IPA/APA käy aina sinne 1008-1010 lukemille. Tämän kanssa lienee toisin.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Marras 30, 2017 16:22 pm

Hannu kirjoitti:Nyt tarvitsisi panokavereiden näkemyksiä. 27.11 ominaispaino oli jäänyt siis lukemaan 1026. Ravistelin ja vesilukkohan pulputti sitten pari vuorokautta.

Tein äsken stoutin melkein samalla OG:lla (1075) kuin sinä, ja se kävi lukemaan 1022. Maininnan arvoista oi että laskurin mukaan WLP002-hiivalla ennuste oli 1025, eli ihan samalla metrillähän tuo on stouttisi kanssa. Kyllähän tummista maltaista kuuluukin jäädä käymättömiä.

Mutta vahvempien stouttienhan kanssa ei ole minkäänlaista kiirettä. Itse pidin kuukauden primäärissä, ja niinpä siitä tulikin tosi kirkasta ja muutenkin top-kolmoseen menevää olutta. Minä antaisin tuon myös olla ihan rauhassa pöntössä.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Pe Joulu 01, 2017 11:11 am

Matts kirjoitti:Itekkin kommentoisin taas vaihteeksi että antakaa sen bissen käydä rauhassa. Alet on toki tuoretuotteita, mutta antaa sen olla rauhassa primäärissä jotta hiiva saa hoitaa myös jälkipyykkinsä.

Tämän jokainen varmasti ymmärtää. Mulla nyt on henkilökohtaisesti painetta saada uusi pale ale käymään. Juurikin nyt vaatehuoneessa on käymässä stout omassa pöntössään ja riesling omassaan :party: ...pitäisi vapauttaa toinen pulloihin. Valkkari tosin menee pulloihin jo ensi viikolla.
Voisi alkaa hellasärö vihlomaan korvissa jos sinne ilmestyisikin vielä kolmas pänikkä häiritsemään neidon pukeutumistilaa =)
...punkkukin pitäisi pistää aluille =)

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Joulu 01, 2017 15:18 pm

Ah, hellasärö on kyllä loistava syy ennenaikaiseen räkkäykseen :D.

Itellä on siinä mielessä hyvä tila kun autotalli ja kämpän kellari on pääsääntöisesti allekirjoittaneen käytössä, niin käymisastioita ja kaaosta voi olla mielin määrin :).

mursu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » La Joulu 02, 2017 11:35 am

Kyllä Hannun olut taitaa aika käynyt olla, mutta eihän sitä tiedä kuin mittauksista että meneekö alaspäin. Sinänsä jos se näyttää vielä liikkuvan niin ei kannata pullottaa koska parikin napsua käymiskelpoista materiaalia muuttaa koko lailla mm. hiilihapon määrää jos tuotteen pullottaa. Pari asiaa mitä olen jo parista erästä oppinut että todelliset mäskäysolot ja epäilemättä maltaat vaikuttavat enemmän attenuaatioon kuin manuaalin arviot. Ja lukon pulputuksella ei ole muuta merkitystä kuin että saattaa tilanteesta riippuen lisätä tai nakertaa panomiehen/naisen mielenrauhaa aivan suotta.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » La Joulu 02, 2017 12:43 pm

Juu uskon kans että Hannun stout alkaa olemaan maalissa.
Tämmöistä tää touhu on. Oma uute Pale Ale tuoreella nestehiivalla kyykkäsi nyt tohon 1026 lukemaan myös. Nyt täytyy taas raapia päätä että mitä tolle tekis. Viemäriolutta on tullu toista sataa litraa kun pöpöt pilaa touhut koko ajan ja mikään ei tunnu auttavan.

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Ma Joulu 04, 2017 13:08 pm

Tänään pullotus. FG 1024. Ei se tuosta enää tipu kun ei ole viikkoon muuttunut. Maku on lähes järjettömän savuisa ja intensiivisen paahtunut. Vahvaa kahvia. Paksu suutuntuma. Ei mitään virhemakuja havaittavissa. Alkoholipitoisuus 6,5% jota ei huomaa käytännössä lainkaan. Ehkä sitten enemmän juodessa =)
Maltilliset katkerot jäävät taustalle kuten toivoinkin. Tästä tulee kunnollisella pullokypsyttämisellä hieno stout :cheers2:

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Joulu 04, 2017 13:45 pm

Keskiviikkona (29.11) tuli tuollainen "kellari tuutti" taas kertalleen tehtyä ja keiton jälkeen op oli 1058 ja jo eilen kun katsoin sitä niin oli pudonnut 1015,ihan taas samaan tyyliin tuon hiivan(us-05) vaan ripottelin siihen vierteen sekaan samalla kun se kattilasta sinne käymispyttyyn valu,samalla sellasella reikälastalla voimakkaasti sekottaen.

Kuva

tosta measured final gravityä nyt ei vielä voi sanoa mikä se tulee oleen mutta ,eiköhän tätäkin saa maistella jouluna ja toivottavasti uutenakin vuotena vielä :jano:

Palaa sivulle “Mäskäten”