Huima FG

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Uusmaa
18 tai yli: Olen

Huima FG

ViestiKirjoittaja SSTBCC » Ti Kesä 06, 2017 7:38 am

Moi,
mäskäyslämpötilat karkasi IPAa mäskätessä ehkä hieman liian korkeaksi, mäski oli n. 70 asteista mäskäyksen loputtua.
Ollut käymisastiassa kohta 2 viikkoa. Ensin kävi hienosti, mutta ei kovin kauaa. FG jämähtänyt sinne huimiin 1030 lukemiin, joka
ilmeisesti johtuu siis tuosta korkeasta mäskäylämpötilasta. Ei ole viikon sisään FG enää pudonnut. Vesilukossa pinta myös ihan vaakatasossa.
Onko peli menetetty ja edessä viemärireissu? Olut oli kyllä ihan maukasta kun sitä olen tässä muutamaan otteeseen maistellut.
Mikä tuossa korkeassa FG:ssä käytännössä on se synti, räjähtelevät pullot ilmeisesti?

Lähinnä siis tietenkin kiinnostaa, onko mitään järkeä pullottaa tavara.

Kiitos!

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Huima FG

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Kesä 06, 2017 9:10 am

Käyminen on vain pysähtynyt. Don't panic.

Jep, se synti on pullopommit. Jenkkifoorumeilla on pyörinyt mm kuvia jossa pullon pohja on menny kaapiovesta lävitte. Tuo sun ominaispaino on vielä sitä luokkaa, että agitoi sitä (heiluta astiaa että hiiva lähtee liikenteeseen tai hämmennä jollain sanitoidulla kapustalla) ja ennenkaikkea anna sille aikaa. 2vkoa on todella lyhyt aika vielä. Älä hötkyile. Sillä saat lähinnä aikaan sen että se kampe MENEE viemäriin. 4 vkoa on *PA:lle soppeli aika käymisastiassa. 2 vkon primäärin jälkeen ite yleensä vasta kuivahumaloin.

Mikä hiiva ja missä lämmöissä sulla on se?

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ti Kesä 06, 2017 10:50 am

Mutta jos käymiset on oikeasti käyty, niin eikai siinä mitään syntiä ole, aika tuhtia vaan ja tietenkään ei ihan tyylinmukaista :D

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Kesä 06, 2017 11:03 am

Ei kai niistä pullopommeja tule jos korkea FG on käymiskelvottomien sokereiden aiheuttamaa. Olisko tuossa voinut peräti käydä niin että korkeat lämmöt on denaturoineet (osan?) entsyymeistä kokonaan ja oluessa lilluu kokonaan pilkkomattomia tärkkelyksiä?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SSTBCC » Ti Kesä 06, 2017 13:18 pm

2 pussia Brewfermin Top-hiivaa. Noin 20 astetta kämpässä lämmintä, että pitäisi kai olla ok.
Olen heilutellut astiaa tasaisin väliajoin, mutta ei ole auttanut. En nyt näitä termejä niin hyvin
osaa, mutta muistan lukeneeni joskus, että jos mäskää liian lämpimässä, tulee käymiskelvottomia
sokereita? Sitä ilmeisesti tuo denaturoituminenwhatnot tarkoittaa kait. Uskoisin, siis että näin on
käynyt ja käymiset käyneet, eikä mahda enää jatkuakaan. Toki kaikin mokomin voin pitää astiassa vielä
pari viikkoa lisää...
Pullopommit lähtökohtaisesti ei kiinnosta, ajattelin toki laittaa johonkin kannelliseen laatikkoon
pullot karbonoitumaan, mutta pamahtaahan nuo varmasti kevyistä muovikansista läpi, jos kerran
kaapinovistakin. Mutta jos ei käymiskelvottomat sokerit tuota räjähtelyä kerran aiheuta, niin sama
kait tuo on koittaa sitten ennen pitkää lyödä pulloon ja katsoa, miltä se IPA maistuu silloin kun se
on, sanotaanko "kohtuullisen" makeaa. Milläs tavalla muuten makuun vaikuttaa noi pilkkomattomat
tärkkelykset?

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Kesä 06, 2017 13:34 pm

cob kirjoitti:Ei kai niistä pullopommeja tule jos korkea FG on käymiskelvottomien sokereiden aiheuttamaa. Olisko tuossa voinut peräti käydä niin että korkeat lämmöt on denaturoineet (osan?) entsyymeistä kokonaan ja oluessa lilluu kokonaan pilkkomattomia tärkkelyksiä?

Toki, mutta jollei kyseessä oli jotain eeppisen tervaista 11+% imperial stouttia, niin jopa korkealla mäskäyslämmöllä fg:n pitäs olla alle 1.020. Joten en kyllä missään nimessä hötkyilis kun matsku on kuitenkin ollut vain 2vkoa pöntössä.

Eri juttu on sitten että mitä tuo 70+ tässä keississä tarkottaa. Mashout taitaa tulla 75C->. Ite monasti mäskään noi miedot about 70C ja hyvin ovat käyneet. Toki keissi jossa molemmat sokeroitumisalueet skipataa ja mennään suoraan mashoutti lämpöihin ei ole itelle ainakaan tuttu juttu. Mutta väittäisin että ei tässä paniikkiin ole vielä aihetta.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Kesä 06, 2017 14:02 pm

Joo, kunhan mietin lämpimikseni; itsekin antaisin kaikessa rauhassa olla vielä viikon+, kävi olut tai ei. Mulla on ollut tapaus jossa lähtökohtaisestikin köykäinen käyminen on ollut näennäisesti lopussa ja ihan uskottavassa FG:ssä, mutta hiiva tuhersi silti hitaasti eteenpäin ja kuukausi-pari pullotuksesta karbonaatio oli melkoisen tuhtia ja olut kuivaa. Oli muuten keissi jossa vierteen kierrätys mäskätessä meni vähän tukkoon ja lämmöt kävivät siinäkin 70C pinnassa, eikä se estänyt ainakin suutuntumaltaan varsin kuivaksi käymistä :)

Kyllähän näissä mäskäyksissä voi sattua yhtä jos toista, mutta kun googlailin äsken noista entsyymeistä niin eivät ne silmänräpäyksessä kärähdä jos lämmöt vähän piikittävät, ja onhan perusmaltaissa afaik entsyymejä runsaasti muutenkin. Jos ne noin helposta nokkiin ottaisivat, ei kiertomäskäyksessä olisi entsyymejä kohta lainkaan vierteen virratessa pinnaltaan kuuman vastuksen ohi :)
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Kesä 06, 2017 14:34 pm

Joo, ja keittomäskäyksessähän mäskin paksuinta osaa kirjaimellisesti keitetään kuin puuroa ja sillä mössöllä nostetaan päämäskin lämpötilaa haluttuihin tasoihin.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Heinä 20, 2017 23:50 pm

Piiiikkasen on vanha ketju jo... Jäi hämäämään se, että OG:ta en löydä mistään kohtaa ketjusta, enkä myöskään hiivatun vierteen määrää. Kenties ne on kerrottu jossain toisaalla, sillä vastauksia on tullut sen verran asiantuntevasti.
Aattelin vaan, että 70°C on ihan ok lämpö tosiaan vielä ja varsinkin lopuksi, antaa "hyötysuhde boostin" jos sellaista kaipaa. Toki ulosmäskäyskin sen tekee.
Jos tekee vierteen joka on luokkaa 1,100SG - 1,090SG on 1,030SG hyvinkin todennäköinen lopputulema Brewfwemin TOP hiivalla jos lämmöt olisivat olleet kauttaaltaan korkeahkot. Toki jos IPA on tyylin mukainen, ei sen OG ole 1,075-85 isompi, jollei sitten ole imperial versio (ja juu voi lähteä 1,050SG, jos ohjenuoran mukaan menee).
Toisaalla taas kummittelee se hiivan määrä suhteessa vierteen määrään. Enemmän toki vaikuttaa makuun ja käymisen alkuun alihiivaus tai ylihiivaus. Mutta kyllä jotkut on raportoineet käymisen pysähtyneen hiivaus ongelmienkin vuoksi.

Olisi kiva kuulla miten tässä loppujen lopuksi kävi.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SSTBCC » Ma Heinä 24, 2017 14:25 pm

Juu, lähti sitten edellinen viesti jostain syystä johonkin muualle...
Mutta lyhyesti, FG jäi 28, OG oli 1070. 65% tehoilla olisi pitänyt tulla 1064, mutta
vähän tuli korkeampi siis. Vierrettä oli 9 litraa.

Kaikkien liirumlaarumien jälkeen, tuote oli ihan kelpo, joskin vähän rungoltaan tuhdimpi ja makeampi
ja väriltään tummempi. Humalat jäävät kuivempiin tuotteisiin verrattuna vähän jalkoihin. IPAksi silti
varmaan kutsuisin, tai läskiksi APAksi. Kolmisen pulloa tätä on taidettu nyt juoda, ja kyllä nämä juoduksi
tulevat kaikki. Ihan kuranttia tavaraa.

Ehkä juuri tällaisten keissien takia olisi kiva hommata jokin kepeä laitteisto, kuten vaikkapa Bulldog Brewer,
mutta ehkä juuri tällaisten keissien takia on kiva myös olla hommaamatta 8)

Palaa sivulle “Mäskäten”